ZF.ro Grampet Group
ZF Transporturi

Traficul maritim a scăzut în 2020 faţă de 2019, însă este în creştere faţă de perioada 2015-2017. Industria maritimă îşi va reveni în 2021 şi va intra pe creştere. Piedica din România rămâne în continuare infrastructura

28.12.2020, 16:43 Autor: Răzvan Botea

♦ Costel Stanca, Portul Constanţa: Pandemia nu ne-a afectat planurile de  investiţii, ba chiar am accelerat investiţiile în digitalizare. Avem în pregătire proiecte de peste 170 mil. euro.

Traficul maritim pe porturile româneşti a scăzut în primele 9 luni din 2020 faţă de 2019 cu aproape 10%, însă scăderea vine după un an record pentru industria maritimă românească. Deşi în scădere, traficul maritim pe porturile româneşti a rămas peste nivelurile înregistrate înainte de 2018.

Costel Stanca, directorul general al Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa (APMC), a spus, pentru ZF, că traficul maritim a scăzut per total, însă fluxul de cereale, care face aproape o treime din traficul portuar din România, a crescut în 2020.

„De la începutul anului, fluxurile de cereale se menţin în creştere, rezultatele acestui an reconfirmând poziţia portului Constanţa la nivel european, cu peste 20 milioane tone până la sfârşitul lunii noiembrie, faţă de 19,6 milioane tone în perioada similară a anului trecut. Cerealele reprezintă 32,1% din totalul mărfurilor din porturile maritime româneşti”, a spus el.

Datele de la Statistică arată că pe porturile marine din România s-au încărcat şi descărcat 35.000 de tone de marfă, în scădere cu aproape 10% faţă de aceeaşi perioadă din 2019, când au fost înregistrate aproape 39.000 de tone. Cu toate acestea, 2019 a fost un an record pentru industria maritimă românească.

„La nivel global, pandemia a afectat considerabil industria transporturilor maritime. Pandemia a trimis unde de şoc în lanţurile de aprovizionare, în reţelele de transport maritim şi porturi, ducând la scăderea volumelor de marfă. Au fost porturi internaţionale care şi-au suspendat operaţiunile, au fost aplicate restricţii, costurile s-au modificat, comerţul maritim mondial a scăzut.  Dincolo de toate aceste aspecte, pandemia a şi reformat sectorul transporturilor maritime, punând accentul pe nevoia digitalizării acestui domeniu”, mai spune Costel Stanca.

APMC are în plan investiţii din fonduri europene de peste 170 mil. euro, a mai spus Stanca, iar pandemia nu a afectat planurile de investiţii ale companiei, ba din contră, a accelerat procesele de digitalizare.

„Pandemia nu a afectat evoluţia investiţiilor pe care le aveam programate. Dată fiind situaţia, unele au fost accelerate, de exemplu toate proiectele legate de digitalizare. Restul şi-au urmat cursul, conform programărilor.”

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea ZF Transporturi