Caută doar în titlu
ZF.ro Grampet Group
ZF Transporturi

Resursa umană din sectorul logistic scade, iar salariile cresc uşor, sub media pe economie. Cum vor trece angajatorii din acest sector de provocările din acest an?

09.09.2020, 10:30
Resursa umană din sectorul logistic scade, iar salariile cresc uşor, sub media pe economie. Cum vor trece angajatorii din acest sector de provocările din acest an?

În companiile care transportă mărfuri, colete sau persoane sau oferă servicii de logistică şi depozitare lucrează aproape 260.000 de oameni, iar salariul mediu net al unui angajat din aceste companii este de aproape 3.000 de lei.

În sectorul de logistică din România, adică în companiile care transportă mărfuri, colete sau persoane sau oferă servicii de logistică şi depozitare, lucrau aproape 260.000 de persoane în luna iunie a acestui an, în scădere cu 8.600 de salariaţi comparativ cu aceeaşi lună a anului 2019, conform datelor de la Institutul Naţional de Statistică (INS).

Un angajat din acest sector câştiga un salariu mediu net de 2.962 de lei în iunie 2020, cu aproape 4,6% mai mare decât în luna iunie a anului trecut. Salariul lunar mediu net la nivel de economie a fost de aproape 3.300 de lei în iunie 2020. Deşi este o creştere mai mică faţă de cea de circa 15% înregistrată în anii trecuţi, experţii de pe piaţa muncii cred că locurile de muncă se vor reechilibra parţial anul acesta, iar veniturile salariaţilor din sector vor înregistra şi ele o creştere, chiar dacă va fi una mai modestă. 

”În România, industria logistică are costuri salariale mici, dar şi o productivitate pe măsură şi dacă-şi doreşte să depăşească această criză va trebui să reflecteze la creşterea valorii adăugate, mai ales prin retehnologizare şi digitalizare. Cum acest lucru nu se va putea întâmpla în firmele mici, care reprezintă aproape jumătate din angajatorii industriei logistice, impactul pe numărul de salariaţi va fi mai mare. Cum s-au livrat foarte multe spaţii logistice în această perioadă, locurile de muncă se vor reechilibra parţial”, explică Raluca Pârvu, business manager în cadrul BPI Group, companie de consultanţă în management şi resurse umane.

Faţă de luna iunie a anului 2010, salariul lunar mediu net al angajaţilor din sectorul de transport şi depozitare a crescut cu peste 89%, de la 1.564 de lei în iunie 2010 la 2.962 în iunie 2020, conform statisticilor de la INS.

”În anii trecuţi, ţinând cont de dezvoltarea accelerată, salariile creşteau cu circa 15% pe an, ceea ce este oarecum în media naţională. Pentru 2020, dacă au fost creşteri salariale, cel mai probabil ele s-au produs deja. Pentru 2021, creşterea va fi cu mult mai modestă, mai ales dacă e adevărat că sectorul a suferit o scădere de cel puţin 10% a cifrei de afaceri”, spune expertul în resurse umane.

Sorina Faier, managing partner în cadrul companiei de recrutare Elite Searchers, crede că este loc de creştere salarială în sectorul logistic anul acesta.

”Având în vedere că unele categorii din domeniul logistic, precum curieratul sau depozitarea, sunt pe trend ascendent, cererile vor creşte şi există posibilitatea de creşteri salariale până la sfârşitul anului. Putem vorbi de 10 până la 20% creştere salarială sau bonusuri de performanţă. De asemenea, multe companii din sectorul logistică s-au confruntat în ultimii ani cu lipsa personalului, de la manipulanţi până la personal calificat, iar acum, din cauza multor concedieri, au posibilitatea să recruteze forţa de muncă de care au nevoie, prin urmare vor oferi diferite beneficii pentru a-şi atrage angajaţii”, afirmă ea.

Pandemia de COVID-19 a găsit sectorul logistic în plin avânt, după o perioadă foarte fastă de creştere. Lăsând la o parte perioada de şomaj tehnic, este probabil să vedem o criză instalându-se mai degrabă în 2021, crede Raluca Pârvu.

„Deocamdată, economia românească a reînceput să producă şi încă evaluează impactul. Cu siguranţă, clienţii vor presa şi mai mult pentru reducerea costurilor logistice, creând o dificultate suplimentară pentru operatorii din sector. Pe de altă parte, anumite meserii din acest sector vor fi în continuare sub tensiune, din pricina lipsei de competenţe: motostivuitoriştii, comisionarii vamali şi lucrătorii specializaţi pe anumite nişe, precum casele de expediţii”, explică ea.

Anul trecut, primii trei cei mai mari angajatori din sectorul de logistică au fost Schenker Logistics România, cu un număr mediu 1.050 de angajaţi, Duvenbeck Logistik, cu un număr mediu de 829 de angajaţi, şi Quehenberger Logistics, cu 741 de angajaţi.

Topul celor mai mari angajatori din logistică în 2019 este completat de companii precum Gebrüder Weiss, DSV Solutions, Havi Logistics, KLG Logistics, Mainfreight, Delamode România şi GEFCO România.

„Companiile din acest sector continuă investiţiile şi în această perioadă, însă se concentrează mai mult pe modernizarea flotelor, tehnologizare, optimizare, dar şi pe noi angajări. Numărul joburilor a crescut pe categoriile curierat, livrări şi FMCG. Cu toate aceste, în anumite regiuni impactul a fost negativ pe segmentul logistică din cauza suspendării producţiei unor companii mari, precum producătorii de automobile sau de piese şi componente auto. Cele mai multe angajări au avut loc în Bucureşti, Timişoara, Craiova şi Arad”, afirmă Sorina Faier, managing partner în cadrul companiei de recrutare Elite Searchers.

Expertul în resurse umane spune că, pe durata pandemiei, cererea din categoriile FMCG, eCommerce şi logistică a păstrat trendul crescător, iar marii retaileri au continuat proiectele de expansiune majore.

„Majoritatea firmelor din domeniu îşi vor continua planurile de extindere şi vom vedea până la finalul anului o creştere a spaţiilor logistice şi a numărului de angajaţi în acest sector”, concluzionează Sorina Faier.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea ZF Transporturi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.