Cele mai multe ţări europene taxează transportul de marfă la kilometru. În România însă taxarea încă se face pe baza vinietei pe o zi, o săptămână, etc. Cu toate acestea, este necesar un nivel al infrastructurii pentru a putea începe să taxezi pe kilometru, este de părere Radu Dinescu, preşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
„Trebuie să ai un minim de kilometri de reţea de autostrada că să începi taxarea în felul acesta. Când vrei să taxezi pe kilometru nu poţi taxa şi autostrada şi drum naţional. Franţa a încercat să facă lucrul acesta şi nu a funcţionat. Tu poţi să taxezi în infrastructură de rang superior această componentă ecologică”, spune Dinescu.
La nivel european, Directiva Eurovinietei este în curs de revizuire având ca scop stimularea decarbonizării. Directiva Eurovinietei 1999/62 a Comisiei Europene privind tarifarea vehiculelor grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri prevede anumite reguli care trebuie respectate de către statele membre care decid să introducă taxe rutiere (taxe sau viniete), deşi acestea nu sunt obligatorii.
Împreună cu cele două actualizări ale sale, cadrul de reglementare urmăreşte să asigure că veniturile sunt investite în întreţinerea infrastructurii, că discriminarea pe piaţă este prevenită şi că sunt internalizate unele dintre principalele costuri externe (cum ar fi congestia, zgomotul şi poluarea aerului).
Cum se taxează transportul rutier de marfă în alte ţări:
♦Germania
Taxare: >12 tone, dar de la 1 octombrie şi la camioanele începând cu 7,5 tone
Cum se stabileşte: În funcţie de clasa Euro, numărul de axe, lungimea tronsoanelor de drum
Cost: Între 18,7 eurocenţi/km până la 26,1 eurocenţi/km (>18T, >4axe)
♦Austria
Taxare: >3,5 tone, vehiculele de până la 3,5 tone necesită vigneta
Cum se stabileşte: În funcţie de clasa Euro, numărul de axe, lungimea tronsoanelor de drum
Cost: de la 0,41702 euro/km (EURO 6, 4 sau mai multe axe)
♦Italia
Taxare: toate autovehiculele şi 6.600 km autostrăzi
Cum se stabileşte: În funcţie de mărime vehicul, numărul de axe, lungimea tronsoanelor de drum
♦Franţa
Taxare: >3.5 tone
Cum se stabileşte: În funcţie de mărimea maximă a ansamblului de vehicule, masă totală autorizată a capului tractor, numărul de axe
♦Spania
Taxare: >3,5 tone
Cum se stabileşte: În funcţie de mărimea maximă a ansamblului de vehicule, masă totală autorizată a capului tractor, numărul de axe
♦Belgia
Taxare: >3,5 tone
Cum se stabileşte: În funcţie de segmente de drum pe regiuni (Flandra/ Bruxelles, Valonia), în funcţie de numărul de axe şi clasa de emisii
♦Cehia
Taxare: 3,5-7,5 tone / 7,5 -12 tone / peste 12 tone
Cum se stabileşte: În funcţie de clasa de emisii şi numărul de axe
Cost: 14 cenţi/km depinzând de clasa Euro şi numărul de axe
♦Polonia
Taxare: > 3,5 tone
Cum se stabileşte: În funcţie de clasa de emisii şi numărul de axe
Cost: https://www.viatoll.pl/en/home
♦Ungaria
Taxare: > 3,5 tone
Cum se stabileşte: În funcţie de clasa Euro, categoria de drum şi numărul de axe
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE