ZF Transilvania

Upgrade la buna vedere, ardelenii invata sa arate bine pe Internet

28.05.2004, 00:00 49



In ultimii ani, tot mai multe companii din Transilvania au realizat ca promovarea prin intermediul internetului este o oportunitate importanta pentru evolutia in afaceri. Astfel, firmele romanesti au trecut prima treapta in alfabetizarea IT. Firmele de webdesign incearca sa-i invete acum necesitatea intretinerii si adaptarii unei astfel de prezente web, la necesitatile pietii.



In general, clientul nu are nevoie doar de un site, ci de serviciile combinate ale firmelor de webdesign, cum ar fi creatia website-ului, programarea de baze de date, necesara pentru site-urile complexe si cele de comert electronic, hosting sau consultanta pentru inregistrarea domeniilor. De altfel, pentru crearea unui site, sunt necesare si servicii conexe, cum ar fi creatia de animatii si efecte vizuale pentru web, CD-uri de prezentare, spoturi TV, creatie grafica propriu-zisa, cum ar fi butoanele si layout-urile pentru website-uri, fotografii publicitare.





Cat costa un site?



Pretul serviciilor de webdesign variaza in functie de amploarea proiectului si de nevoile clientului. Pentru site-uri mici, firmele platesc intre 100 si 350 de euro, pentru cele medii preturile variaza intre 400 si 1.000 de euro, iar un site mare poate ajunge si la 5.000 de euro. Diferenta site-urilor romanesti fata de cele din occident consta in pret si in focalizarea pe creativitate. "In vest, paginile simple pleaca de la 3.000 de euro pentru firmele specializate si 1.500 de euro pentru webmasteri anonimi. La nivelul realizarii, site-urile europene sau japoneze impresioneaza prin arta sau prin imagine. In Romania, majoritatea clientilor doresc site-uri standard, de prezentare", afirma Dan Berte, managerul Cyan Advertising din Cluj-Napoca.





Site-urile sunt carti de vizita



Realizarea unui site presupune tehnologii diferite in functie de necesitatile clientilor. Timpul de executie difera, astfel, de la doua zile pentru un site simplu de prezentare, pana la cateva luni pentru un site cu baze de date si elemente grafice deosebite. Cele mai solicitate site-uri sunt cele simple, cu maxim zece pagini, denumite in jargonul specialistilor "carti de vizita". "Vin clienti care nu au nici macar o identitate vizuala, si care doresc sa aiba un site, in care sa isi prezinte cat mai succint oferta", afirma directorul Cyan Advertising.



Oferta serviciilor de webdesign are o structura eterogena in Romania. O mare parte dintre ofertantii acestor servicii lucreaza cu soft-uri piratate si la preturi de dumping, provocand confuzie in randul clientilor, in ceea ce priveste pretul unui site. "Din pacate apar pe piata multi "webmasteri" autodeclarati si putine firme serioase, care detin licente pe softul folosit si platesc taxe sau salarii. Cea mai serioasa concurenta este reprezentata de departamentele de webdesign din agentiile de publicitate consacrate, care au personal de calitate", este de parere directorul general Madau.





Nevoia de a fi cunoscut



In prezent se manifesta insa un interes ridicat al firmelor pentru promovarea pe internet. "In ultimul an am avut si clienti care doreau modificarea unui site deja existent sau un upgrade a motorului de baza de date, ceea ce ne face sa credem ca exista o preocupare si o tendinta de crestere a calitatii pe aceasta piata. De asemenea, tot mai multe companii inteleg ca au reala nevoie de o prezenta pe internet si tot mai multe doresc sa si-o perfectioneze, fie printr-o prezentare grafica mai atractiva, fie prin adaugarea de magazine virtuale", considera Ioan Mircea Madau.



Clientii provin din domeniile cele mai variate: producatoare de produse metalurgice si siderurgice, imobiliare, automobile. "In principiu clientii nu constientizeaza faptul ca, dupa realizarea site-ului, acesta trebuie intretinut si promovat. Majoritatea lor se opresc la prima etapa a promovarii pe internet", considera directorul general Centrografic. Serviciile de webdesign presupun in primul rand consultanta, pentru ca majoritatea clientilor nu stiu de ce au nevoie. "Piata serviciilor de webdesign este in plina dezvoltare, dar cererea trebuie educata. Multi directori de firme nu sunt constienti inca de avantajul detinerii unui website administrat lunar. Majoritatea clientilor doresc un cost fix, fara cheltuieli lunare de administrare" afirma Vacar Codrut. 50% din clientii firmei Centrografic provin deja de pe Internet. "Putini din clientii nostri sunt in vasta. Majoritatea sunt oameni de afaceri tineri, care se adapteaza la tendintele pietei. Avem clienti din turism, distributie, producatori, constructii, aparate electrocasnice, cosmetica, domeniul alimentar", spune Victor Apostu.



"Cand ne-am infiintat, piata de webdesign din acea perioada era intr-o acalmie generala, bazata pe lipsa de interes a potentialilor clienti si neintelegerea acestora a beneficiilor internetului, ca mijloc de comunicare", afirma directorul general MadauNet. Administratorul Arform este de parere ca piata serviciilor de webdesign a urmat traseul sinuos al economiei romanesti, iar directorul general Cyan Advertising din Cluj-Napoca vorbeste de o moda a site-urilor la care doresc sa se adapteze firmele transilvanene. "Toata lumea vrea site, dar nu sunt multi dispusi sa plateasca aceste servicii", spune Dan Berte.





Oferta in webdesign



MadauNet a aparut pe piata serviciilor de webdesign din Oradea in 2001. Cifra de afaceri a companiei pe anul 2003 s-a ridicat la 400 de milioane de lei, cu o rata a profitului de 10%, iar in 2004, directorul general estimeaza o cifra de afaceri de aproximativ 600 de milioane de lei. "Datorita pietei de webdesign destul de restransa initial, am ales sa dezvoltam afacerea pe mai multe planuri, iar investitiile au reflectat aceasta politica. Am investit 3.000 de euro in statie de lucru webdesign - software si in upgrade-urile periodice, 2.000 de euro in statia de editare video si software si 9.000 de euro in echipamente pentru studio foto-video", declara Ioan Mircea Madau, director general MadauNet.



Arform din Cluj-Napoca s-a profilat pe serviciile de design in 2002, la cerintele pietii. "Compania a trecut prin mai multe etape: tiparituri, servicii de design si publicitate, dar pana la urma am ajuns la concluzia ca paginile de web sunt o afacere de viitor, cu potential mare", spune Victor Apostu, administrator si fondator Arform. Portofoliul companiei detine in prezent peste 100 de site-uri realizate, Arform obtinand in 2003 o cifra de afaceri de 100.000 de dolari.



Centrografic s-a infiintat in aprilie 2003 la Tg. Mures. Principalii parteneri ai companiei Centrografic sunt RealMedia Romania, Grafis Art, Neomar Consulting, Tipografia Eclipsa. In mai putin de un an de activitate, compania a obtinut o cifra de afaceri de 8.000 de dolari, cu un profit de 4.500 de dolari. Centrografic a investit aproximativ 5.000 de dolari in calculatoare, imprimante, scanner si licente de programe. "Investitiile facute au fost periferice: conexiune permanenta la internet, licente, soft, calculatoare. Cand am infiintat firma, am considerat ca piata de webdesign din Transilvania nu are limite", este de parere Vacar Codrut, director general Centrografic.





transilvania@zf.ro





 



 



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO