ZF Transilvania

Masina la mana a doua, o afacere de prima mana

27.01.2006, 19:43 108

O masina buna si cat mai ieftina. Visul oricui. Cum achizitionarea unui automobil nou reprezinta inca o problema pentru majoritatea romanilor, masinile second hand raman o solutie. Procedeul e din ce in ce mai simplu: o alegi pe internet, dupa care apelezi la un "specialist" care ti-o aduce acasa, indiferent de tara in care se afla ea. In plus, specialistii estimeaza ca integrarea in UE la inceputul anului 2007 ar putea duce la o crestere exploziva a importului de masini la mana a doua, facand din Romania "o groapa de gunoi auto".

Intermedierea masinilor second hand a devenit o afacere care se practica cu acte in regula: s-au infiintat firme care se ocupa de toate actele si-ti aduc din strainatate masina pe care ti-ai ales-o pe internet. Comertul cu masini second hand este o indeletnicire infloritoare in tara noastra, iar cativa "importatori" cu experienta vorbesc despre potentialul exploziv al acestei piete

Imediat dupa revolutie, dar mai ales din anii 1992 si 1993, romanii s-au orientat spre piata occidentala pentru a-si cumpara masini, in principal la mana a doua. Cum in acea perioada cetatenii romani aveau nevoie de vize pentru a calatori in Vest, s-au gasit cativa "intreprinzatori" care au pus pe roate o afacere ce s-a dovedit foarte banoasa in timp: achizitia si transportul de masini second hand din vestul Europei, in special din Germania.

Ce fac, de fapt, cei care aduc masini din Vest? Pilotul clujean George Morar - care se ocupa, printre altele, si cu transportul autovehiculelor din Occident si care tocmai se pregatea sa plece in Germania pentru a aduce un automobil - a acceptat, saptamana trecuta, sa povesteasca o parte din tainele acestei "afaceri". "Dupa ce isi alege masina, in general de pe site-urile specializate, www.mobile.de fiind cel mai frecventat, clientul fie ia legatura direct cu vanzatorul din Occident si stabileste detaliile, fie facem noi acest lucru", spune George. "Acolo, eu ma ocup de intocmirea actelor de export, dupa care aduc automobilul in tara. Urmeaza alte proceduri, cele legate de vama, dupa care vine partea cea mai complicata in Romania, inmatricularea. O adevarata bataie de cap...", explica pilotul de raliuri.

Aducerea unei masini second hand poate dura intre o saptamana si cateva luni. Totul depinde de rapiditatea cu care se intocmesc actele automobilului. In medie, o persoana care aduce o masina din Occident castiga aproximativ 500 de euro pentru un transport. Suma poate creste, insa, in functie de valoarea masinii. Exista si persoane care organizeaza "excursii" de cateva zile pentru cei care doresc sa isi cumpere masini din Vest. Taxa este de 150-200 de euro pentru fiecare persoana transportata, la care se adauga banii necesari pentru actele de export ale autoturismului.

La o "excursie" cu 5-8 persoane, castigul unui organizator poate trece de 1.500 de euro. "Unii au facut bani foarte frumosi din aceasta afacere. Nu e, insa, afacerea vietii", sustine George Morar. Mirajul banilor castigati relativ repede si usor i-a atras pe foarte multi. Insa nu toti cei care s-au "infiltrat" in afacere au rezistat. Unul dintre acestia este Rares, un clujean care a lucrat in "bransa" aproape un an. A adus masini din Germania, Olanda sau Belgia. "Din ce mi-au povestit altii, inainte era mult mai complicat. In ultimul timp, lucrurile sunt mai simple, poate si pentru faptul ca cei care vand masini au devenit mai corecti. Intermediarii ''umblau'' la kilometraje sau la diverse alte lucruri. Multi au renuntat sa mai apeleze la intermediari, de frica sa nu fie pacaliti", afirma Rares.

Riscurile nu lipsesc din aceasta "meserie". Cel mai mult se expun cei care actioneaza pe cont propriu. "Unii refuza colaborarea cu oamenii experimentati si pot avea neplaceri. De exemplu, cei care cumpara masini si apoi incearca sa le vanda aici. Se intampla sa nu reuseasca sau sa nu gaseasca cumparatori. Totusi, atata timp cat in Romania se vor cumpara masini la mana a doua aduse ''de afara'', se vor descurca si acestia", crede George Morar. El lucreaza pentru o firma de leasing care comercializeaza autoturisme aduse din Germania. "Am constatat si eu ca cei din Vest prefera sa lucreze cu firme", sustine, la randul sau, Rares.

"In aceasta munca, increderea este cel mai important aspect", mai afirma Morar. "Eu am cateva cunostinte in Germania, cu care lucrez foarte mult. Avem mare incredere unii in altii. Spre exemplu, au existat cazuri in care nu mi-au cerut banii de TVA. Si era vorba de cateva mii de euro. Daca nu ar exista increderea, s-ar duce totul de rapa", continua el.

"Sunt, insa, si unii care dau ''tepe'' si asta are repercusiuni asupra tuturor celor implicati in domeniu. Cum sa mai creada neamtul ca ceea ce ii zici tu din Romania ramane valabil, dupa ce s-a ''fript'' de cateva ori?", mai zice pilotul, care sustine, despre el, ca s-a facut "neamt". "Sunt si eu ''neamt'', ca asa e cel mai bine. Cand vin oamenii la mine, asa cum ei se intereseaza despre mine, ma interesez si eu despre ei, ca sa nu am surprize neplacute", spune Morar.

Vanzarile de masini second hand ar putea inregistra o noua crestere odata cu integrarea Romaniei in UE. Din 2007, doua norme care, momentan, ii descurajeaza pe romani sa achizitioneze automobile la mana a doua vor disparea: obligativitatea ca autovehiculele sa aiba cel mult 8 ani vechime si sa respecte standardele Euro 3. Potrivit principiului liberei circulatii a bunurilor si marfurilor, un autovehicul care are dreptul sa circule intr-una dintre tarile UE va putea fi inmatriculat si in Romania. Acest fenomen ar putea duce la o scadere drastica a numarului de masini noi vandute, asa cum s-a intamplat, spre exemplu, in Polonia. Acolo, piata de masini noi a inregistrat o scadere dramatica in 2004 si 2005, in paralel cu o crestere impresionanta a pietei second hand.



Romania, groapa de gunoi auto?

"Pana la 1 ianuarie 2007 trebuie sa gasim solutii pentru ca Romania sa nu devina groapa de gunoi a Europei, in ceea ce priveste masinile. Nu trebuie sa se intample ca in Polonia", avertiza la inceputul acestui an Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

In medie, in Romania au fost importate anual intre 19.000 si 23.000 de masini second hand. In anii 1998 si 2001, insa, cand s-au facut trecerile de la normele Euro 1 la Euro 2, respectiv de la Euro 2 la Euro 3, si cand in tara au putut fi introduse masini "inferioare", numarul autovehiculelor second hand a crescut simtitor. Astfel, in 1998, numarul masinilor "de ocazie" importate a depasit 50.000, iar in 2001 a trecut de 45.000.

In 2004, in Romania au fost importate 28.954 de masini rulate in alte state. Pentru acest an, APIA estimeaza o crestere a vanzarilor de 10% fata de 2004. "Cele aproape 29.000 de autovehicule rulate din import reprezinta o crestere de 23% fata de 2003", se mentioneaza in buletinul informativ al APIA. Potrivit APIA, masinile second hand preferate de romani in 2004 au fost Volkswagen, Opel si Ford, mai precis modelele Astra (Opel), Passat si Golf (VW).

In ceea ce ii priveste pe clujeni, acestia s-au orientat in ultimul timp spre masinile cu capacitate cilindrica mica (maximum 1.400 de centimetri cubi), produse in 2001-2002, care consuma putin si pentru care accizele sunt mai reduse.



"Normal ca ne deranjeaza"

Lupta dintre firmele importatoare si intreprinzatorii particulari este vazuta diferit de reprezentantii celor doua categorii. "Nu cred ca le facem concurenta. Chiar dimpotriva, le aducem clienti pentru service-uri, pentru ca masinile pe care le aducem noi din Vest nu mai pot fi reparate ca pe vremuri, cu cheia si surubelnita", afirma George Morar.

In replica, Razvan Rotta, directorul societatii Compexit Trading, sustine ca, desi putini o recunosc, toti sunt deranjati de activitatea intensa de pe piata masinilor de ocazie. "Normal ca ne deranjeaza. Oamenii inca se uita la preturi si aleg, astfel, masinile uzate. Tocmai din acest motiv, tot mai multe firme importatoare se vor implica serios pe piata masinilor second hand", spune Rotta.



Contraofensiva producatorilor

In ultima vreme, reprezentantele firmelor importatoare au decis sa se implice tot mai mult pe piata auto second hand. Unii importatori si-au infiintat companii dedicate strict vanzarii masinilor de mana a doua, cu activitati de tipul trade-in (reposesii in urma unor contracte de leasing) sau buy-back (masinile sunt evaluate si considerate avans pentru achizitia unora noi).

Porsche Romania, cel mai mare importator auto din tara, a adus marca Weltauto, specializata in comercializarea automobilelor uzate. Anterior, Tiriac Auto, care reprezinta in Romania zece marci, infiintase compania Star Forum, cu aceeasi specializare. Un alt concurent in domeniu este compania ceha AAA Auto, care a anuntat ca isi va incepe activitatea in Romania, pentru a beneficia de boom-ul pietei second hand preconizat pentru 2007.

Si la Cluj, firmele importatoare s-au implicat pe piata masinilor second hand. Compexit Trading, dealer al marcilor Skoda si Seat, este cea mai activa. Potrivit directorului general Razvan Rotta, Compexit practica activitati de trade-in si buy-back, dar s-a implicat si in comercializarea directa a masinilor "de ocazie".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO