ZF Transilvania

Dupa ce ati utilat bucataria restaurantului nu uitati de cutit si furculita

08.06.2005, 19:40 98

In ultima perioada, industria hoteliera din Romania a cunoscut o dezvoltare accelerata, ceea ce a condus la o segmentare tot mai clara a pietei si la o crestere fara precedent a numarului de hoteluri din categoriile de trei-cinci stele. Extinderea Uniunii Europene si potentiala aderare a Romaniei, in 2007, va determina mentinerea ritmului inalt al cresterii pe segmentul HoReCa. In plus, standardele din Uniunea Europeana vor deveni obligatorii si in Romania, iar acele hoteluri, restaurante si baruri care le vor aplica in avans vor beneficia de oportunitati considerabile in viitor, pe o piata care va deveni competitiva si in care confortul, eleganta si modernismul vor deveni coordonate-cheie.

Afacerile din industria hotelurilor, restaurantelor si cateringului necesita investitii considerabile, datorita concurentei in domeniu si a exigentelor clientilor. Pe langa cladiri, infrastructura si amenajari exterioare, o componenta semnificativa a efortului investitional o reprezinta dotarile unitatii HoReCa. Este general acceptat faptul ca un restaurant de clasa nu poate sa-si primeasca oaspetii decat intr-un mediu placut, dar atentia la detaliile necesare pentru ca un client sa se simta cat mai bine reprezinta de fapt cheia succesului in acest gen de afaceri. Dificultatea acestei probleme deriva din diversitatea elementelor ce formeaza o dotare completa, de la produsele de igiena, pana la echipamente sofisticate de procesare, climatizare, lumini sau securitate.

Unele firme din sectorul dotarilor HoReCa urmeaza o strategie de diversificare, incercand sa acopere intreaga piata, in timp ce altele urmeaza o strategie de specialitate, cautand sa ofere servicii calitative doar pentru un anumit segment de piata.



2 milioane de euro pentru Daas

Compania Daas, distribuitor de echipamente si utilaje pentru industria hoteliera, retail si alimetara, va investi anul acesta peste 100.000 de euro in deschiderea a sapte noi show-room-uri. Principalele locatii vizate sunt marile orase din Transilvania si sudul tarii: Cluj, Brasov, Timisoara, Bucuresti, Constanta, Craiova si Ploiesti. "Spatiul de la Cluj va fi deschis la inceputul lunii mai si va cuprinde atat gama de produse pe care o oferim clientilor nostri, cat si birouri ale angajatilor. Vom putea fi astfel in contact direct cu potentialii cumparatori", a declarat pentru ZF Transilvania, Remus Furdui, director regional pentru zona Transilvania al companiei.

Firma Daas estimeaza pentru 2005 o cifra de afaceri de peste 15 milioane de euro, in crestere cu 50% fata de anul trecut. "Industria HoReCa (Hotel, Restaurant, Catering) s-a dezvoltat mult in ultimii ani si din studiile noastre rezulta ca dezvoltarea va continua si anul acesta, ceea ce inseamna clienti noi pentru compania noastra", a mai declarat Remus Furdui. Vanzarile pe zona Transilvania s-au cifrat anul trecut la peste un milion de euro, insa pentru acest an conducerea estimeaza dublarea acestei sume. "Serviciile oferite de companie includ, mai nou si echipamente pentru segmentul de retail. Suntem in discutii cu marile lanturi de supermarket-uri, care vor veni in urmatoarea perioada la Cluj, pentru a le furniza vitrine, expozitoare, camere de frig pentru depozitarea sau prepararea produselor alimentare, precum si sisteme integrate de supraveghere si comanda globala a sistemelor de frig", a precizat Furdui. Printre clientii companiei pe partea de retail se numara Billa, Cora si Interex.

In prezent compania Daas este reprezentant exclusiv al firmelor Mareno, Ambach, Grandimpianti si Oem. "Am dezvoltat, de asemenea, parteneriate exclusive cu Elfi Cold, Ali Group, Shell si Cefla. Pe partea de mobilier pentru birouri, un nou serviciu oferit de companie, colaboram cu Mobexpert Office", a mai spus Remus Furdui. Firma distribuie echipamente in toata tara prin intermediul celor aproximativ 140 de angajati care activeaza in opt centre teritoriale. "Oamenii care lucreaza in firma Daas pe segmentul de service sunt instruiti periodic, direct la facilitatile de productie ale furnizorilor. Servicii post-vanzare oferim atat pentru clientii nostri cat si celor care nu au cumparat de la noi", a precizat directorul regional pe zona Transilvania.

Principalele modalitati de promovare pe care firma le-a adoptat pana acum au fost agentii de vanzari si participarea la targurile de profil din tara, insa pe viitor conducerea companiei intentioneaza sa demareze o campanie publicitara, despre care momentan nu pot da mai multe detalii.

Infiintata in 1993, compania Daas are capital integral romanesc si are reprezentante in Brasov, Timisoara, Constanta, Craiova, Iasi, Ploiesti si Bucuresti. Punctul de lucru din Cluj-Napoca a fost deschis in 1998.



Oriunde se mananca bine

Grupul Maxigel, un alt furnizor de utilaje pentru industria HoReCa, va investi pana la inceputul anului 2006, aproximativ 1,5 milioane de euro, in construirea unui nou punct de lucru in Bucuresti-Otopeni. "Imobilul va avea o suprafata de peste 2.300 de metri patrati si va cuprinde un show-room si birouri. Momentan sediul nostru este in Ploiesti, iar prin acest proiect vom reusi sa raspundem mai prompt cererilor de pe piata din Capitala", a declarat pentru ZF Transilvania, Andrei Sava, director de dezvoltare in cadrul companiei. In 2004, conducerea Maxigel, a investit peste 200.000 de euro in logistica si dotari tehnice. "In prezent, avem un parc auto de peste 20 autoturisme si camioane si intentionam sa mai dezvoltam acest segment daca cererea de pe piata va evolua", a mai declarat Andrei Sava.

Potrivit conducerii, in primul trimestru al acestui an, indicatorii financiari sunt in crestere cu 125% fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand grupul Maxigel a inregistrat o cifra de afaceri de peste 4,6 milioane de euro. "Estimam ca, anul acesta ne vom dubla cifra de afaceri, iar aceasta evolutie are legatura cu faptul ca strategia de dezvoltare implementata in 2004, a inceput sa dea rezultate", a spus Sava. Vanzarile pe zona Transilvania (Timisoara si Cluj-Napoca) reprezinta, potrivit conducerii, peste 25% din cifra de afaceri. "Punctul de vanzari de la Cluj a fost deschis in 2004, iar echipa de acolo a reusit in scurt timp sa creasca vanzarile grupului", a precizat directorul de dezvoltare Maxigel. Compania mai are puncte de lucru in Constanta, Pitesti si Iasi.

In prezent, grupul Maxigel are ca parteneri producatori italieni de echipamente HoReCa, precum Ambach, Berto''s, ISA, La Cimbali, Renzacci sau Afinox. Printre clientii companiei se numara firme ca: Aldis, Sofitel, Vel-Pitar, Campofrio, La Fourmi, European Drinks, Marriot sau Coca-Cola. Firma distribuie echipamente in toata tara prin intermediul celor aproximativ 130 de angajati care activeaza in sapte centre teritoriale.

Principalele modalitati de promovare pe care firma le-a adoptat pana acum au fost agentii de vanzari si participarea la targurile de profil din tara, insa pe viitor conducerea companiei intentioneaza sa abordeze si canalele media obisnuite.

Grupul Maxigel cuprinde patru firme - Maxigel Development, Maxigel Leasing, Maxigel Logistics&Distribution si Maxigel - si a fost infiintat la Ploiesti in 1994 de catre Gabriela Florescu si Stefan Ilie, care sunt si singurii actionari in companie.



Mancare avem, urmeaza tacamurile

"Oricat de bine pregateste un bucatar mancarea, daca ea este servita in vase ciobite, patate, zgariate, matuite (inox) sau demodate, atunci efortul bucatarului nu va fi apreciat de clienti si, implicit, imaginea restaurantului se va degrada pe piata", declara Daniela Ciurescu, manager al companiei Leida, care se ocupa de consultanta si dotari personalizate pentru institutiile HoReCa.

Firma Leida s-a lansat pe piata in 1993, si a fost o provocare pentru Daniela Ciurescu. "Mi-am pus tot sufletul in aceasta afacere. Era usor sa oferi ceva extraordinar de util si de frumos, dar era dificil de impus un pret mult diferit de ceea ce ofereau producatorii din tara in acel moment", spune managerul Leida, care tine sa precizeze ca, de cativa ani piata in domeniu este in permanenta dezvoltare. Potrivit conducerii companiei, la fiecare cateva luni apar noutati pe acest segment de piata, momentan in "luminile rampei" fiind bufetul suedez, cu tot ceea ce inseamna aparate pentru tinut preparatele.

Pentru 2005 conducerea firmei Leida estimeaza o cifra de afaceri de aproximativ 1,6 milioane de euro, in crestere cu 300% fata de anul trecut. "An dupa an cifra de afaceri s-a dublat, iar noua strategie de abordare a pietei pe care am adoptat-o, ne indreptateste sa prognozam triplarea indicatorilor financiari", mai declara Daniela Ciurescu.

Principalii furnizori ai firmei sunt companiile Rosenthal, WMF si Giorinox, iar de-a lungul anilor Leida a dotat restaurante si hoteluri din toata tara, cateva exmple in acest sens fiind Lido Bucuresti, Clubul BNR, Marriott, Casa Vernescu, Iaki, City Plaza Cluj, Crowne Plaza, Sofitel sau Hilton. Firma din Bucuresti nu a deschis reprezentante in alte zone ale tarii, deoarece potrivit conducerii, se prefera relatiile directe cu clientul final, "pentru a simti exact ce doreste".

Firma Leida isi promoveaza produsele prin intermediul revistelor de specialitate si prin prezentarea la expozitii. anca.rif@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO