ZF Transilvania

Alesd, cel mai scump "facelift" din istoria cimentului romanesc

Alesd, cel mai scump "facelift" din istoria cimentului romanesc
10.05.2004, 00:00 73

Sa transformi o fabrica de ciment, "mostenire" a perioadei de dinainte de 1989, intr-o capacitate de productie apta pentru piata europeana poate fi pentru un investitor strain la fel de costisitor cu a construi o fabrica de la zero. Unul dintre putini astfel de investitori care s-a incumetat la o asemenea solutie a fost grupul elvetian Holcim, care, dupa ce a cumparat fabrica de la Alesd (judetul Bihor) de la francezii de la Lafarge, a cheltuit aproximativ 70 mil. euro in ultimii doi ani sI jumatate pe modernizare sI reutilare, reconstruind-o practic din temelii.


Elvetienii au derulat la Alesd cel mai mare proiect de investitii de pe piata cimentului din Romania, anuntand ca pana la finele anului viitor vor aloca pentru fabrica alte 20 mil. euro.


Potrivit unor surse de pe piata, fondurile alocate de Holcim pentru retehnologizarea fabricii de ciment de la Alesd sunt aproape duble fata de valoarea achizitiei facute de elvetieni in 2000. Oficialii Holcim nu au dat niciun fel de detalii privind valoarea tranzactiei prin care Holcim a devenit proprietarul fabricii de la Alesd.



"Faptul ca am investit la Alesd (judetul Bihor) nu inseamna ca nu am investit in celelalte fabrici, dar situatia existenta aici nu permitea modernizarea fabricii pas cu pas, ci imediat", a declarat Kurt Habersatter, presedinte si director general al Holcim Romania, filiala locala a grupului elvetian. De la intrarea pe piata in 1997, investitiile Holcim au ajuns acum la aproximativ 270 mil. euro, fiind incluse costul achizitiilor si investitiile in operatiunile industriale.


Fabrica de la Alesd a fost vanduta de catre Lafarge in 2000, care detinea 42% din piata cimentului la vremea respectiva, dupa achizitia in 1997 a producatorului Romcim, care dispunea de patru fabrici din totalul de noua operationale pe piata.


Fabrica de la Alesd are o pozitie strategica foarte buna pe piata pentru Holcim, acoperind bine zona de nord si de vest a Romaniei impreuna cu fabrica de la Turda, detinuta tot de Holcim. Cele doua fabrici Holcim sunt situate la distante mari de Casial Deva, Moldocim Bicaz (ale grupului german HeidelbergCement) si Hoghiz (a grupului Lafarge).


In plus, cele doua fabrici de ciment Holcim au locatii excelente pentru doua proiecte mari de autostrada, cea a autostrazii Brasov - Bors, respectiv Nadlac - Deva. Holcim este deja in negocieri pentru a intra in asa - numita afacere Bechtel, cea a autostrazii Brasov - Bors.


"Investitia realizata ca atare (n.r. - la Alesd) este o achizitie combinata cu un greenfield (n.r. - constructie de la zero). S-a plecat de la ideea ca ceea ce s-a cumparat nu putea fi eficient in piata europeana. Este important sa realizam aceste investitii si sa le sprijinim", a spus premierul roman Adrian Nastase, prezent la receptia investitiei de la Alesd. La eveniment au mai fost prezenti alti membri ai cabinetului, precum si Jean Pierre Vigroux, presedintele Consiliului Investitorilor Straini, Marian Saniuta, presedintele Agentiei Romane pentru Investitii Straine sau Mihai Rohan, presedintele patronatului din industria cimentului (CIROM) si director general al Carpatcement Romania (filiala locala a HeidelbergCement).


Lucrarile de modernizare a liniei de productie din Alesd, inoperabila in ultimii 12 ani, au vizat toate departamentele fabricii: exploatare, concasare si macinare materii prime, ardere clincher si macinare ciment, precum si capacitatile de depozitare si expeditie, fabrica dispunand acum de un sistem de automatizare. Pe de alta parte, compania a investit 7 mil. euro in reducerea consumului de energie, fiind utiizata o instalatie pentru folosirea carbunelui importat si a cocsului de petrol, in locul pacurii, combustibil de altfel scump. Alte 8 mil. euro s-au investit in masuri de protectia mediului, inclusiv reducerea emisiilor de carbon.


"Cu siguranta, este cea mai moderna fabrica de acest tip din Romania, nu numai in ceea ce priveste tehnologia, dar si protectia mediului si a muncii", a mai spus Habersatter.


In acest moment, elvetienii detin trei fabrici de ciment in Romania la Turda (singura fabrica de ciment alb din tara), Campulung si Alesd. Pe o piata a cimentului, estimata la 4,9 mil. tone in 2003 (vanzari valorice in jur de 250 mil. euro), Holcim estimeaza ca are o cota de piata de circa 31%, concurand foarte strans cu HeidelbergCement, creditat cu o cota de piata de 35%, respectiv grupul francez Lafarge cu 34%. Holcim Romania, cu 1.400 de angajati, mai opereaza o retea de 13 statii de betoane si 3 statii de agregate.
adrian.mirsanu@zf.ro ; transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO