ZF Transilvania

10 mil. euro intr-un abator de pasari la Alba Iulia

20.04.2004, 00:00 619



Unul dintre cei mai mari producatori de carne de pasare din Romania, Transavia SA Alba Iulia, va definitiva la jumatatea acestui an o investitie de 10 milioane de euro in construirea unui abator de pasari cu o capacitate anuala de 24.000 de tone.



"Construim cel mai mare abator de pasari din Romania si dupa cate stiu eu cel mai mare din Europa de est", spune Ion Popa, presedintele si actionarul majoritar al Transavia.



Investitia va fi finantata din sursele proprii ale companiei, din credite bancare si prin finantare Sapard (un milion de euro).



"Dupa definitivarea investitiei vom creste capacitatea de productie la 1.500 de tone/luna, urmand ca in viitor aceasta sa ajunga la 2.000 de tone/luna", spune Popa. El nu stie care este cota de piata a companiei, dar afirma ca Transavia este al treilea mare producator autohton de carne de pui. In prezent, firma dispune de sapte ferme de pui de carne, precum si o ferma de reproductie, detinand efective de circa sapte milioane de pui pe an.



Transavia a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 10,5 milioane de euro, in crestere cu 30% in euro fata de anul precedent. Capacitatea de productie a Transavia este acum de 12.000 de tone de carne de pui/an (1000 tone/luna).



Piata carnii de pui s-a ridicat anul trecut, conform Uniunii Crescatorilor de Pui din Romania (UCPR), la 275.000 de tone din care 90.500 tone, adica o treime, au fost importate. Valoric, piata a ajuns la peste 350 milioane de $. Pretul mediu al unei tone de carne de pui produse la intern a ajuns la circa 1.600 de dolari/tona in timp ce pretul unei tone de carne de pui importate a fost de 500-600 de dolari. Specialistii din industrie spun ca puiul din import a fost vandut pe piata romaneasca la preturi de dumping si a fost puternic subventionat de statele exportatoare.



Ilie Van, presedintele UCPR, spune ca in Romania sunt la ora actuala 52 de abatoare de carne de pasare din care 35 functioneaza.



"Necesarul de investitii in industrie se ridica la 150-200 de milioane de euro pentru a ne alinia la standardele UE. Din pacate doar 3-4 firme din industria crescatoare de pasari au accesat fonduri Sapard pentru a-si moderniza capacitatile de productie si nu se remarca, in nici un fel, o crestere a investitiilor in sector", afirma Van.



El sustine ca odata cu intrarea unor foste state CEFTA in UE la 1 mai, subventiile pentru export pe care producatorii de carne de pui le primeau vor fi eliminate.



"Asa ar trebui sa se intample, dar multe state fac presiuni pentru a-si mentine o perioada aceste ajutoare de la stat", afirma presedintele UCPR.



Ministerul Agriculturii a alocat in acest an 10 milioane de euro pentru subventionare exportului de carne de pui si de miel si a mierii. Exista insa posibilitatea ca acesti bani sa nu fie consumati din cauza faptului ca producatorii cer ajutoare similare cu cele acordate de alte state.



"Daca un producator strain primeste o subventie la export de 450 euro/tona iar noi doar 200 de euro/tona, nu mai are nici un rost sa facem demersuri pentru a primi ajutoare de la stat. Cine ne acopera noua diferenta de 250 de euro?", se intreaba Popa.



Principalii concurenti ai Transavia sunt Agricola International, Agroalim Group, Avicola Brasov.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO