ZF Supliment Telemuncă

Liderii companiilor, faţă în faţă cu telemunca. Cum au coordonat managerii echipele în munca de la distanţă

27 apr 2021 Autor: Ramona Cornea

Viorel Panaite, Human Invest: „Se vorbeşte despre rolul colaborării în organizaţii de zeci de ani, dar parcă azi se vorbeşte mai serios ca niciodată“.

♦  Mihaela Feodorof, Performanceway: „Lecţia lui 2020 a fost învăţată. Liderii au fost mai deschişi atât la a investi în ei, cât şi în echipele lor“.

Liderii companiilor s-au lovit de o situa­ţie nemaiîntâlnită în 2020, an în care au fost nevoiţi să îşi trimită angajaţii să lu­cre­ze de la distanţă. În munca de la dis­tan­ţă, liderii s-au confruntat cu provocări pre­cum coor­donarea echipelor, motivarea an­ga­jaţilor sau modalităţile în care să păs­tre­ze un echilibru între muncă şi viaţa personală.

„Aşa cum le-am auzit eu în discuţiile cu clienţii noştri câteva din provocările comune ale muncii remote sunt legate de integrarea celor veniţi în echipă în timpul pandemiei sau construirea unei echipe de la zero, discuţiile despre performanţa scăzută şi realizarea unui plan realist îmbunătăţire au fost la alţi lideri provocări reale şi mulţi dintre ei au evitat astfel de conversaţii, recâştigarea angajamentului unor angajaţi pasivi şi capacitatea limitată a unor lideri de a oferi claritatea necesară care să compenseze volatilitatea, incer­titu­dinea şi impredictibilitatea din jur au fost şi ele frecvent menţionate“, spune Viorel Panaite, managing partner al Human Invest & Ken Blanchard România, companie de consultanţă în lidership.

În ceea ce priveşte schimbările aduse de telemuncă în strategiile liderilor, el crede că majoritatea liderilor au demarat sau au accelerat orice proces de digita­li­zare a fost posibil.

„Unii spun că au fost forţaţi de pandemie să o facă, alţii spun că pandemia le-a dat vânt în pupa – eu cred că ambele variante sunt reale. Unele companii au reuşit să facă economii majore cu chiriile, alţii din contră, au plătit în continuare chi­riile şi în plus au investit să mute acti­vitatea a sute de oameni din centrele de servicii de la birou în casele an­ga­ja­ţilor“, adaugă Panaite.

O altă schimbare este faptul că tema co­la­­borării a căpătat un loc de top în agen­da de lucru a organizaţiilor şi a liderilor.

„Se vorbeşte despre rolul colaborării în organizaţii de zeci de ani, dar parcă azi se vorbeşte mai serios ca niciodată: am avut în 2020 şi avem în acest an pentru clien­ţ­ii noştri zeci de proiecte care adre­sea­ză aceasta temă prin training, group-coa­ching sau team-coaching“, spune Viorel Panaite. 

În prezent, organizaţiile sunt în plin proces de adaptare, de tatonare şi experimentare a noului model de lucru post-pandemic, afirmă consultantul, câte zile pe săptămână vor lucra angajaţii remote, câte vor lucra de la birou, care sunt momentele în care prezenţa fizică la birou nu va fi negociabilă, ce implicaţii salariale sunt pentru angajaţii care pot lucra remote de oriunde de pe planetă, ar trebui să fie plătiţi în funcţie de costurile de viaţă din regiunea de unde lucrează remote, spune el despre câteva dintre întrebările actuale legate de adaptarea organizaţiilor la munca remote.

Companiile de consultanţă în lidership nu au avut de suferit anul trecut din cauza pandemiei de COVID-19, ci chiar au avut o evoluţie pozitivă, influenţată de dorinţa liderilor organizaţiilor de a investi în ei şi angajaţii lor, spune Mihaela Feodorof, executive coach şi business consultant la Performanceway.

„Impactul generat de pandemie în industria consultanţei de leadership a fost, în pofida aparenţelor, unul pozitiv. Pentru angajatorii şi organizaţiile care erau oricum expuse la riscuri, fie din cauze economice, fie etapei de dezvoltare în care se aflau, 2020 a fost momentul cheie care a determinat trecerea la acţiuni. Numărul proiectelor sau dimensiunea celor care erau deja în proces a crescut. Liderii au fost mai deschişi atât la a investi în ei, cât şi în echipele lor“, a declarat Mihaela Feodorof.

Planurile de risc, care alteori erau necesare doar pentru respectarea unor proceduri, au fost scoase din sertare şi puse în aplicare anul trecut, iar relaţia dintre angajat şi angajator s-a consolidat, spune ea.

„Lecţia lui 2020 a fost învăţată. (...) Unele companii şi liderii lor mai experimentaseră criza din 2008, acum au aprofundat cu un nou capitol. 2021 s-a deschis cu apetit pentru noi proiecte şi asta datorită faptului că cele din 2020 au produs rezultate chiar peste aşteptări.“

În 2020, consultantul a lucrat cu companii din domeniul IT, producţie, publicitate, cosmetice şi pharma, materiale de construcţii, construcţii, agricultură.

„Clienţii care lucrează individual sunt preponderent din corporaţii, din zona tehnologiilor, a serviciilor, financiară, dar şi din activităţi mai creative unde nevoia de stimulare este mai mare“, explică Mihaela Feodorof.

Viorel Panaite, Human Invest

Mihaela Feodorof, Performanceway