ZF Supliment Telemuncă

Delia Rotaru, VP People & Organisation, eMAG: La eMAG modul de lucru hibrid este viitorul

27.04.2021, 09:00
Delia Rotaru, VP People & Organisation, eMAG: La eMAG modul de lucru hibrid este viitorul

2020 rămâne anul în care, pentru multe companii din întreaga lume, a devenit tot mai evident că felul în care îşi vor desfăşura activitatea se va schimba pe termen lung. Deşi încă nu este clar ce înseamnă asta pentru fiecare organizaţie în parte, cred că ne dăm cu toţii seama că munca doar de la birou, cu program fix de 5 zile din 7, e de domeniul trecutului.

Am fost şi noi printre primele companii care şi-au trimis oamenii din sediile de birouri să lucreze de acasă, la începutul lunii martie a anului trecut. Am pus pe primul loc sănătatea noastră, a tuturor. Am avut încredere că ei îşi vor păstra pasiunea şi responsabilitatea cu care îşi fac proiectele de oriunde ar fi şi aşa a fost. Din fericire, pentru noi, trecerea a fost uşoară pentru că business-ul nostru se bazează pe tehnologie şi am reuşit să ne adaptăm rapid la noua realitate. În perioada imediat următoare am început să analizăm cum percep oamenii noştri această trecere la munca de acasă, cât de productivi se simt şi ce îşi doresc pe termen lung. Am strâns şi am analizat peste 10.000 de răspunsuri la studiile noastre cantitative şi am organizat peste 20 de focus grup-uri în care au participat colegi din toate echipele. Cu toate aceste date în spate, am ajuns la concluzia că modul de lucru hibrid este cea mai bună variantă în care ne putem desfăşura activitatea odată ce pandemia va ţine de trecut. Studiile noastre interne ne-au arătat că oamenii noştri îşi doresc flexibilitatea de a lucra şi de acasă şi de la birou, în orice mix de care au nevoie, în funcţie de circumstanţele personale ale fiecăruia şi de tipul de activitate pe care îl desfăşoară. 97% dintre colegi ne-au spus ca vor să aibă opţiunea de a lucra de acasă, dar, în acelaşi timp, 63% dintre ei ne-au spus însă că resimt lipsa colegilor, iar toate aceste insight-uri ne-au ajutat să definitivăm acest nou mod de lucru, care ia ce este mai bun din ambele lumi.

Am continuat să lansăm servicii şi noi categorii de produse în plină pandemie, ne-am mobilizat rapid. Când nu se găseau măşti de protecţie pe piaţă, am început să le căutăm în întreaga lume, deşi până atunci nimeni de la noi din echipe nu făcuse asta. Aveam însă know-how-ul, ştiam la ce trebuie să fim atenţi şi am reuşit să le punem la dispoziţia clienţilor noştri fără adaos comercial, într-o perioadă în care aveau mare nevoie de ele. Productivitatea noastră ca echipă nu a avut de suferit în toată această perioadă în care lucrăm de acasă, ba dimpotrivă. Tot studiile ne-au arătat că oamenii s-au simţit productivi în mediul de acasă: 78% dintre ei au spus ca s-au adaptat bine sau foarte bine la noul mod de lucru şi 96% au răspuns că în această perioadă în care au lucrat de acasă s-au simţit productivi.

Pe termen lung, ne-am dat seamă că în timp ce modul de lucru de acasă funcţionează foarte bine pentru activităţile clar definite, care necesită concentrare şi muncă individuală, munca de la birou este foarte utilă pentru activităţile care presupun creativitate şi colaborare, aşa cum sunt, de exemplu, brainstorming-urile sau lansările unor proiecte în care sunt implicate diverse echipe din companie. În plus, lipsa momentelor de socializare cu colegii este resimţită de aproape toţi, iar spaţiul informal de colaborare este dificil de recreat în mediul online. Modul de lucru de la distanţă implică multă organizare şi atenţie la comunicare, pentru că, dacă ceva nu este programat, nici nu se poate întâmpla. Cu toţii ştim cât de multe aflam sau rezolvăm mergând pur şi simplu dintr-un birou în altul sau ieşind la o cafea cu alţi colegi. Socializarea este importantă, astfel construim relaţii de încredere, ştim pe cine ne putem baza şi când, iar ea nu poate fi înlocuită de nimic. Asta a şi cântărit mult din ce ne-au spus oamenii atunci când am decis să ne păstrăm spaţiile actuale de birouri şi să le reamenajăm pentru noul nostru mod de lucru hibrid.

Ne-am apucat de reamenajat sediul central din Bucureşti de câteva luni bune şi lucrăm împreună cu o echipă de arhitecţi pentru a găsi soluţiile care să ne reprezinte cel mai bine. Vom investi peste 1,5 milioane de euro în acest proiect, pentru a transforma sediul central într-un spaţiu care încurajează colaborarea, în care vom implementa noi tehnologii care să susţină modul de lucru hibrid. Am redus numărul de birouri individuale şi am dublat numărul sălilor de şedinţe. Am prevăzut zone în open space în care colegii pot sta grupaţi, tocmai pentru acele situaţii în care noile proiecte au nevoie de oameni din mai multe echipe. Ne-am dorit cât mai multă lumină naturală şi am profitat de ea, plănuim să avem şi mai multe plante decât până acum. Am extins mult şi cafeteriile şi le-am transformat din simple locuri de luat masa, în adevărate spaţii de socializare, pentru că ştim cât este de importantă comunicarea informală şi o susţinem. Ne dorim ca, atunci când toate restricţiile vor fi ridicate, iar noi vom putea reveni la birou în siguranţă, să găsim acolo toate lucrurile de care avem nevoie pentru a ne desfăşura activitatea, dar şi o atmosferă prietenoasă, creativă, care să ne inspire să devenim tot mai buni.  


Delia Rotaru are o experienţă de peste 15 ani în resurse umane, în industria de e-commerce şi cea de telecom. Din 2015 face parte din echipa eMAG, unde este VP People & Organisation.

Delia este pasionată de cunoaştere în general, oameni şi psihologie în special. Este coach acreditat, a absolvit de curând psihologia ca a doua specializare, după economie, şi se pregateşte pentru o formare în psihoterapie, urmând un master în psihanaliză.

Companie românească fondată în 2001, eMAG este un pionier al pieţei de comerţ online din România şi a devenit lider regional, exportând modelul local cu succes în Bulgaria şi Ungaria cu ajutorul celor peste 5.000 de angajaţi pe care îi are în întreaga regiune. De 19 ani, compania investeşte constant în servicii bazate pe tehnologii dezvoltate în România, care ajută clienţii să economisească timp şi bani.

Articolele de tip advertorial publicate pe site-ul www.zf.ro sunt marcate cu (P), Advertorial, Articol cu continut publicitar sau Opinia specialistului

 

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.