ZF Supliment Telemuncă

Daniela Popescu, Colliers: Birourile nu vor mai fi la fel. În viitor, companiile va trebui să identifice tipurile de spaţii de care vor avea nevoie

27.04.2021, 00:00
Daniela Popescu, Colliers: Birourile nu vor mai fi la fel. În viitor, companiile va trebui să identifice tipurile de spaţii de care vor avea nevoie

„Majoritatea companiilor estimează că ar putea să încurajeze o prezenţă mai mare în birou pe măsură ce ne apropiem de finalul acestui an.“

Birourile nu vor mai fi la fel ca înainte de pandemie şi înainte de implementarea telemuncii în majoritatea companiilor active pe piaţa din România, iar companiile va trebui să identifice tipurile de spaţii de care vor avea nevoie, spune Daniela Popescu, Associate Director Tenant Services & Workplace Advisory, Office 360°, în cadrul Colliers.

„Noi la Colliers considerăm că birourile nu vor mai fi la fel. În ultima jumătate de an, companiile au început să dezvolte scenarii cu privire la modul în care vor lucra în viitor şi, im­pli­­cit, cu privire la nevoile viitoare din spaţiile de birouri. Din studiile efectuate de Colliers până acum reiese faptul că cele mai multe dintre companii îşi doresc să implementeze politici de lucru la distanţă de 2-3 zile pe săptămână. Din aceleaşi studii reiese şi că angajaţii sunt mai eficienţi acasă, când vine vorba de lucrul individual, concentrat. Pe de altă parte, când vine vorba de lucrul colaborativ, aceştia menţionează că îşi doresc să fie prezenţi în birou. Astfel, în viitor, companiile va trebui să identifice tipurile de spaţii de care vor avea nevoie, pentru ca angajaţii să vină la birou şi să îşi poată înde­plini activităţile atunci când se află în spaţiul de birou“, a declarat Daniela Popescu.

Andreea Gheorghe, regional manager România & Moldova în cadrul Nestlers Group, spune că România are un mare potenţial de a atrage angajaţi străini care să lucreze remote.

„În această perioadă, mulţi dintre clienţii noştri din afara României chiar au venit cu solicitări către noi prin care sunt interesaţi de relocarea în România. Principalele motive pentru care un străin ar putea opta să lucreze remote din Romania sunt: procentul fix şi relativ scăzut al impozitului pe venit (10%) comparativ cu alte state în care procentul impozitului pe venit este progresiv, costul relativ scăzut al vieţii  comparativ cu alte state şi faptul că România este una dintra ţările cu cea mai rapidă conexiune la internet“, a spus ea.

Elena Antoneac spune că Transilvania poate atrage talente care să vină să lucreze de aici.

„Transilvania  poate fi un loc extraordinar care poate atrage talente pentru că această regiune a ţării este destul de cunoscută în lume, viaţa în sate este domoală şi pe placul nomazilor. Costurile sunt scăzute, iar beneficiile pot fi foarte mari. Din păcate, nu avem politici adecvate sau persoane în Guvern care să înţeleagă ce înseamnă PR de ţară şi ce înseamnă bătălia statelor pe nomazii digitali, mai precis atragerea de nomazi digitali“, explică ea.

Dacă strategia de atragere de talente este făcută cu cap, în afara creşterii PIB-ului deoarece toţi aceşti angajaţi care vor locui pe teritoriul României, vor cumpăra din România, vor cheltui în România, ţara noastră poate căpăta şi foarte multă notorietate în zona de atragere de talente care pot să conducă la înflorirea multor comunităţi locale, adaugă Elena Antoneac.

„În primul rând, angajatorii au acces global la talente, iar acest avantaj pe termen lung va face diferenţa între companii care vor creşte până la potenţialul maxim şi companii care vor dispărea. Primele niveluri ale muncii noastre vor fi automatizate integral în următorii ani.“

Andreea Gheorghe spune că, dacă ne dorim să atragem cât mai mulţi angajaţi care să lucreze remote, este important să revizuim legislaţia care se referă la regimul străinilor în România, dar şi anumite aspecte din Codul Fiscal.

„În lume, deja sunt 18 state care oferă vize de tip „digital nomads“ printre care se numără Germania, Norvegia, Croaţia, Cehia, Estonia, Portugalia, Spania. Aceste vize facilitează lucrul remote şi elimină multe piedici birocratice pentru aceşti angajaţi. Dintre beneficiile pentru statul român, se pot enumera: generarea unor venituri pe teritoriul României, respectiv încasarea suplimentară a impozitului pe venit/contribuţiilor sociale, compensarea pierderile din turism cauzate de pandemie prin veniturile generate de străinii relocati în România şi încasarea suplimentară a unor taxe guvernamentale pentru emiterea vizelor/avizelor de muncă pentru angajaţii care lucrează remote

Fiecare companie va trebui să ia o decizie cu privire la modul de lucru în viitor şi, pornind de aici, va trebui să analizeze cât mai bine felul în care angajaţii vor lucra în momentul în care vor veni în birou şi să creeze acele tipuri de spaţii care să răspundă nevoilor angajaţilor, spune ea.

Cel mai recent chestionar Colliers rulat în rândul companiilor din România relevă faptul că peste 50% din companii lucrează în proporţie de peste 90% în regim de telemuncă. Încă 35% dintre acestea lucrează în regim de telemuncă în proporţie de 50% - 75%.

„Prin urmare, în acest moment, multe dintre spaţiile de birouri sunt folosite la o capacitate scăzută. (...) Dacă spre finalul anului trecut aşteptările companiilor erau că până la mijlocul acestui an vor putea să aducă în spaţiile de birouri până la 50% din angajaţi, în primul trimestru al acestui an am observat o decalare a acestui termen. Astfel, majoritatea companiilor estimează că ar putea să încurajeze o prezenţă mai mare în birou pe măsură ce ne apropiem de finalul acestui an, în condiţiile în care viteza de vaccinare rămâne la nivelul actual şi numărul de îmbolnăviri va fi în scădere şi/sau ţinut sub control“, afirmă Daniela Popescu.

Cele mai multe dintre companiile vor implementa un mod de lucru hibrid, crede ea.

„Mergând mai departe, din proiectele pe care le avem acum în derulare cu o serie de companii, pentru a determina atât modul de lucru cât şi modificările necesare pentru a regândi biroul în acord cu noul mod de lucru, reies două direcţii principale: pe de o parte, companiile care vor să reglementeze zilele în care se lucrează din birou şi din afara biroului şi, de cealaltă parte, companiile care doresc să le ofere angajaţilor flexibilitate totală în a alege când şi de unde să lucreze“, concluzionează reprezentanta Colliers.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.