ZF Supliment IMM

Companie nouă, joburi noi. Ce locuri de muncă noi aduce evoluţia IMM-urilor

31 iul 2023 Autor: Ramona Cornea

„Peisajul joburilor s-a schimbat semnificativ odată cu evoluţia IMM-urilor” „Au apărut sau s-au dezvoltat joburi în zona de dezvoltare personală, coaching, programe de wellbeing pentru angajaţi” „Avem un număr tot mai mare de antreprenori online - dezvoltarea comerţului electronic a dat naştere acestei noi generaţii de antreprenori care îşi lansează afaceri exclusiv online şi care gestionează magazinele online” „Inteligenţa artificială va reprezenta în perioada următoare cel mai mare factor de schimbare pe piaţa muncii, iar IMM-urile vor reprezenta atât un vector de schimbare, cât şi un produs al schimbării.”

În ultimii ani, companiile de toate mărimile s-au transformat – unele de bunăvoie, altele pentru a se adapta la provocările şi noutăţile care le-au fost puse în faţă de contextul social şi economic pe care-l traversăm. Astfel, în ultimii ani apar modele noi de business, adaptate la noua realitate, iar odată cu ele apar şi noi joburi, unele dintre ele legate de noile tehnologii, iar altele poate de noile tendinţe de dezvoltare personală.

„Evoluţia întreprinderilor mici şi mijlocii a avut un impact semnificativ asupra peisajului joburilor, aducând cu sine apariţia unor noi tipuri de joburi şi o creştere a diversităţii rolurilor disponibile pe piaţa muncii. Evident că un rol important l-au avut aici transformările tehnologice şi sociale din ultimele decenii. În mod special, dezvoltarea tehnologiei informaţionale şi digitalizarea au jucat un rol semnificativ în schimbarea peisajului ocupării forţei de muncă. Rolurile precum cel de specialist în marketing digital, analist de date (mai ales pe big data), specialiştii în social media, în securitatea informaţiei şi dezvoltatorii de aplicaţii mobile şi web, creatorii de conţinut digital sunt doar câteva dintre rolurile intrate pe piaţa muncii în ultimii ani”, afirmă Oana Popescu, managing director al companiei Humangest.

În plus, ea spune că avem un număr tot mai mare de antreprenori online.

„Dezvoltarea comerţului electronic a dat naştere acestei noi generaţii de antreprenori care îşi lansează afaceri exclusiv online şi care gestionează magazinele online, creează şi vând produse digitale sau furnizează servicii online.”

Sorina Faier, managing partner al companiei de recrutare Elite Searchers, subliniază şi ea că peisajul joburilor s-a schimbat semnificativ odată cu evoluţia IMM-urilor. Într-un mediu tot mai competitiv, în contextul digitalizării şi al accesului la finanţări, aceste întreprinderi trebuie să se adapteze rapid la schimbările şi tendinţele din piaţă şi să îşi extindă orizonturile pentru a rămâne relevante şi pentru a ţine pasul cu tehnologia.

„Această nevoie de adaptare a condus la apariţia unor tipuri noi de joburi sau la dezvoltarea unora care nu erau la fel de răspândite în trecut. De exemplu, pe măsură ce companiile mici şi mijlocii îşi dezvoltă prezenţa online şi îşi extind activităţile digitale, au apărut noi poziţii de specialişti în marketing online, experţi în social media, dezvoltatori de aplicaţii mobile, software. De asemenea, au apărut sau s-au dezvoltat joburi în zona de dezvoltare personală, coaching, programe de wellbeing pentru angajaţi şi multe altele”, a punctat ea.

Sorin Faur, fondator al Academiei de HR, este de părere că noi tipuri de joburi apar mai degrabă ca urmare a evoluţiei tehnologiei şi a paradigmelor de gândire şi că în ultimul an asistăm la o adevărată revoluţie în plină desfăşurare în ceea ce priveşte remodelarea joburilor şi apariţia de joburi noi.

„Desigur că apar şi joburi noi, mai ales ca urmare a emergenţei AI-urilor (de exemplu prompting engineer ori AI trainer, Etica AI), care sunt tot mai mult adoptate de către companii şi integrate în fluxurile operaţionale. Alte joburi vor dispărea, de exemplu cele de tip language-in-language out, pentru că procesarea de text reprezintă unul dintre punctele forte ale acestor sisteme. Cel mai mare impact însă este pe joburile deja existente, care îşi schimbă modul de realizare”, spune el. 

„Nu trebuie să ne uităm doar la joburi absolut noi, care nu au mai existat niciodată înainte, cât trebuie să ne uităm în egală măsură la modul în care joburile existente sunt transformate şi înnoite ca urmare a tehnologiei, chiar dacă denumirea şi natura jobului rămân identice”, crede Faur.

„De exemplu, programatorii pot scrie mult mai uşor cod cu ajutorul asistenţilor AI de programare. Inteligenţa artificială ajută deja la realizare de analize complexe, compun e-mailuri, susţin conversaţii în timp real şi realizează activităţi de tip customer support, practic nu va mai exista job de birou care să nu fie afectat de AI-uri. Procesul este în desfăşurare, va mai dura ceva timp, este un efort important de regândire a fluxurilor respective, de formare de noi competenţe, dar e clar că acesta este drumul.”

În plus, el spune că este nevoie de accelerarea educaţiei pe zona de abilitaţi digitale pentru a face faţă ritmului alert în care se întâmplă astăzi lucrurile.

„AI-urile vor reprezenta în perioada următoare cel mai mare factor de schimbare pe piaţa muncii, iar IMM-urile vor reprezenta atât un vector de schimbare, cât şi un produs al schimbării, fiind nevoie să se adapteze de evoluţiile recente”, a concluzionat Sorin Faur.

Bogdan Badea, CEO al eJobs, crede că nu au apărut tipuri noi de joburi în IMM-uri, cât au apărut mai degrabă denumiri noi, mai atrăgătoare, poate pentru candidaţi şi supraspecializări, mai ales în domeniile tehnice.

„Însă aceasta nu este o specificitate a IMM-urilor, cât o tendinţă pe care o vedem la nivel general şi care a ajuns şi în România, din străinătate”, afirmă el.

Parteneri: