ZF Supliment IMM

Cât de digitalizate sunt micile companii din România? Doar 53% dintre IMM-uri au un nivel de digitalizare de bază, sub media UE

31 iul 2023 Autor: Miruna Diaconu

Micile companii se uită la investiţii în tehnologii şi instrumente atunci când vine vorba de digitalizare, pe când companiile mijocii sunt mult mai atente la dezvoltarea competenţelor digitale ale angajaţilor. Circa 70% dintre IMM-uri folosesc tehnologii digitale pentru optimizarea proceselor şi fluxurilor de lucru, iar jumătate din ele au implementat soluţii de managementul datelor.

Pandemia a accelerat procesul de digitalizare al companiilor locale, fiind constrânse de contextul crizei sanitare. Cu toate acestea, microîntreprinderile, companiile mici şi mijlocii din România sunt mult mai puţin digitalizate faţă de restul Europei. Astfel, Raportul de ţară pentru România al Comisiei Europene arată că doar 53% din IMM-urile locale au un nivel de digitalizare de bază, procentul scade când vine vorba de cunoştinţe tehnice avansate.

„România are un scor foarte slab la digitalizarea afacerilor. Ponderea IMM-urilor cu cel puţin un nivel de bază de intensitate digitală, precum şi adoptarea de tehnologii avansate precum serviciile de cloud computing, inteligenţa artificială şi big data rămân considerabil sub media UE. Doar 53% dintre IMM-uri au cel puţin un nivel de bază de intensitate digitală, comparativ cu media UE  de 69%, în timp ce diferenţa faţă de media UE este şi mai mare pentru indicatorii care arată adoptarea tehnologiilor digitale avansate”, se arată în Raportul de ţară pentru România 2023 al Comisiei Europene.

Pandemia a dovedit micilor companii cât de multă nevoie au avut de fapt de digitalizare, iar multe firme au început să investească în această zonă, fiind o modalitate de dezvoltare a businessului, dar şi de supravieţuire în cele mai dificile momente.

„Susţinem ideea că tehnologia a ajutat foarte mult în acest context de piaţă pentru că antreprenorii au fost cumva încurajaţi să ia nişte măsuri diferite“, a spus Florin Vişoiu, National Sales Director, Vodafone Business, în cadrul conferinţei ZF „IMM 2023. Între criză şi oportunitate. Mergem mai departe!“.


România are un scor foarte slab la digitalizarea afacerilor.

Ponderea IMM-urilor cu cel puţin un nivel de bază de intensitate digitală, precum şi adoptarea de tehnologii avansate precum serviciile de cloud computing, inteligenţa artificială şi big data rămân considerabil sub media UE.

Doar 53% dintre IMM-uri au cel puţin un nivel de bază de intensitate digitală, comparativ cu media UE  de 69%, în timp ce diferenţa faţă de media UE este şi mai mare pentru indicatorii care arată adoptarea tehnologiilor digitale avansate


Studiul Business Sentiment, realizat de compania de consultanţă MKOR Consulting, arată că IMM-urile care au integrat tehnologii digitale în businessurile lor au o abordare diferită privind evaluarea investiţiilor. Astfel,  57% dintre IMM-urile măsoară impactul digitalizării în cifra de afaceri.

În plus, studiul a arătat că business-urile mici, cu o cifră de afaceri între 2 şi 10 milioane de euro, pun mai mult accent pe definirea clară a unei direcţii adaptate nevoilor de optimizare digitală la nivelul întregii companii.

Totodată, micile companii se uită la investiţii în tehnologii şi instrumente atunci când vine vorba de digitalizare, pe când companiile mijocii sunt mult mai atente la dezvoltarea competenţelor digitale ale angajaţilor.

Deşi micilor afaceri sunt construite pe o echipă mică, care deobicei se ocupă de mai multe departamente, în cazul digitalizării, IMM-urile sunt dispuse să colaboreze cu parteneri pentru implementarea sau dezvoltarea de soluţii de digitalizare.

Mai mult, IMM-urile, în jur de 70% dintre acestea, folosesc tehnologii digitale pentru optimizarea proceselor şi fluxurilor de lucru, iar jumătate din ele au implementat soluţii de managementul datelor. Principalul preocupare a IMM-urile când vine vorba de digitalizare este identificarea soluţiilor potrivite pentru facilitarea relaţiei cu clienţii.

IMM-urile pot accesa fonduri de 350 milioane euro din Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) pentru digitalizare, însă programul se îndreaptă spre un eşec în condiţiile în care cu câteva săptămâni înainte de expirarea termenului au fost depuse mai puţin de 1.000 de proiecte din cele peste 5.500 aşteptate.

Parteneri: