ZF Real Estate

ZF Real Estate by Storia.ro. Silviu Pop, head of research, Colliers România: „Piaţa românească de spaţii logistice şi industriale ar putea ajunge la 10-11 milioane de metri pătraţi închiriabili la nivelul României“

26.07.2023, 00:06 Autor: Ioana Matei

Cu un ritm de creştere de circa 10% anual, piaţa spaţiilor logistice şi industriale şi-ar putea adăuga peste 4 milioane de metri pătraţi închiriabili în următorul deceniu În primul semestru al anului curent, creşterea a fost cu circa 20% faţă de 2022.

„Noi credem că există mult loc de creştere în România (pe piaţa spaţiilor logistice şi industriale - n.red.), cu undeva cu până în 10% pe an, pe o perioadă destul de lungă de timp de acum înainte, măcar până să depăşim 10-11 milioane de metri pătraţi închiriabili la nivelul României. Probabil că vom ajunge la acest nivel până la finalul deceniului acestuia – se anunţă investiţii noi pe acest segment şi este o piaţă destul de deschisă şi pentru noi dez­vol­tatori“, a spus Silviu Pop, head of research la Colliers România, în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Real Estate by Storia.ro. În 2022, stocul total de spaţii industriale şi logistice moderne din Ro­mânia a ajuns la aproape 6,3 mili­oane de metri pătraţi, reprezentând a treia cea mai mare piaţă de profil în 12 dintre cele mai mari economii din zona Europei Centrale şi de Est, potrivit celui mai recent raport realizat de compania de consultanţă în imobiliare Colliers România.

„Remarcăm la nivelul României o accelerare substanţială a activităţii pe piaţa spaţiilor logistice şi indus­tria­le: dacă înainte de pandemie, prin 2017 – 2019, discutam în general de aproximativ 450.000 de metri pătraţi închiriaţi anual în medie în România acum, doar în prima jumătate de an am avut aproximativ jumătate de mili­on de metri pătraţi închiriaţi, deci într-o jumătate de an, am făcut cât într-un an înainte de pandemie, cu menţiunea că  includem aici doar tranzacţiile ra­por­tate public, cu siguranţă că nivelul real este mult mai mare - proabil că discutăm de încă 150.000 – 200.000 de metri pătraţi“, a spus Silviu Pop, head of research la Colliers România, în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Real Estate by Storia.ro.

Astfel, deja nivelul înregistrat este cu aproximativ 20% peste primul semestru al anului trecut, dar, potrivit lui Pop, până la finalul anului există posibilitatea unor variaţii, în funcţie de contractele mari ce ar putea să se mai încheie în continuare.

„Nu am fost foarte optimişti în ceea ce priveşte evoluţia acestei pieţe din simplul  motiv că nu a ţinut pasul cu ritmul general de dezvoltare de la nivelul economiei româneşti; dacă ne uităm de unde venim şi unde am ajuns, observăm că este în continuare foarte mult loc de creştere, având în vedere şi tendinţele acestea de nearshoring, reshoring etc.“

Cele mai dinamice sectoare ale pieţei sunt cele care au legătură directă cu consumatorii, fie că discutăm despre retaileri sau mari operatori din zona FMCG – „Probabil că dacă ar fi să tragem linie, am vedea că piaţa aceasta a consumatorilor generează probabil mai bine de două treimi din totalul cererii de închiriere de la nivelul unui an sau pe o perioadă mai lungă de timp, întrucât avem o piaţă de consum destul de mare, care s-a dezvoltat foarte mult în ultimii 10-15 ani, iar acum avem nevoie de acoperire tot mai bună, nu doar la nivelul Bucureştiului, ci şi al întregii ţări - aceasta este poate una din cele mai interesante tendinţe care aşteptăm să se vadă mai devreme sau mai târziu“.

Aproximativ o treime din cererea de închiriere de spaţii logistice a venit din zona Bucureştiului şi a împrejurimilor în prima parte a anului, în condiţiile în care, în alţi ani, discutam şi 50%-70% pondere a Capitalei în total activitate. De altfel, mai observă Pop, aproximativ jumătate din stocul de spaţii moderne de depozitare de la nivelul întregii  ţări se află în Bucureşti. Pe de altă parte, el sesizează nevoia de extindere şi de eficientizare a lanţurilor de aprovizionare la nivelul întregii ţări. „Am avut clienţi care voiau să deservească zona de Sud-Est a Europei, astfel că pentru ei era ideal un spaţiu în Dolj, cât şi clienţi care voiau o zonă unde să găsească angajaţi foarte rapid, atunci mi-a surâs foarte mult zona de Mureş, puţin atipică pentru Transilvania, în condiţiile în care majoritatea clienţilor merg înspre Cluj.“

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Storia