ZF Real Estate

ZF Real Estate by Storia.ro. Horaţiu Didea, managing partner Workspace Studio: „În 2022, businessul a fost aproape dublu faţă de 2019“

10.05.2023, 00:06 Autor: Ioana Matei

Adaptarea la un mod de muncă hibrid a adus, în majoritatea companiilor, şi necesitatea unei reamenajări a spaţiului de muncă, ce s-a transpus într-o dublare a businessului Workspace Studio, care a bifat o cifră de afaceri de aproximativ 20 de milioane de euro anul trecut Companiile investesc între 350 şi 1.000 euro/mp pentru reamenajarea birourilor postpandemie.

„E adevărat că sunt foarte multe spaţii goale, dar  businessul nostru creşte şi avem foarte mult de amenajat pentru că acele spaţii care rămân ocupate sunt schimbate pentru a susţine noul fel de a munci“, a povestit Horaţiu Didea, managing partner al furnizorului de soluţii de amenajări pentru spaţii de birouri Workspace Studio, în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Real Estate by Storia.ro. Dacă în 2019, cel mai bun an al companiei de până atunci, businessul se plasa la 9-10 milioane de euro, în 2022, acesta s-a dublat pe seama interesului crescut al com­paniilor de regândire a spaţiilor de birou, iar cifra de afaceri a Workspace Studio a depăşit pragul de 20 de de milioane de euro. 

Horaţiu Didea spune că acum sunt din ce în ce mai solicitate soluţiile de design axate pe ergonomie, colaborare şi pe sociologia muncii, care să aducă o calitate mai bună a lucrului la birou. Potrivit unui studiu internaţional citat de el, 49% dintre angajaţi muncesc în prezent în regim hibrid, iar 35% dintre ei vin în fiecare zi la birou (studiul face referire strict la angajaţii tip knowledge-workers, nu se referă la angajaţii din zona de producţie, de pildă - n.red.).

„Dacă în trecut, o amenajare tipică presupunea ca fiecare angajat să aibă un birou, un dulap, un scaun, o casetieră, săli de meeting, o cafeterie – iar acestea reprezentau 70-80% din mobilierul cumpărat, acum, scopul principal al spaţiului de lucru este să susţină colaborarea, camaraderia, socializarea şi mai puţin munca individuală. Drept urmare, şi felul în care arată mobilierul s-a schimbat: avem doar 45% birouri, scaune, dulapuri, casetiere, restul sunt spaţii de colaborare, cafeterii mai mari, spaţii de socializare“, explică el.  Din rândul acestui tip de mobilier, el exemplifică prin articole ce amintesc de sufrageria de acasă: canapele confortabile, draperii prietenoase sau mobilier ce aduce cu o amenajare de la un hotel de lux sau de la un business lounge. Cafeneaua internă rămâne unul dintre elementele cele mai importante ce ţin de amenajare – dar un trend nou ţine de amenajarea unor spaţii exterioare cu terase foarte mari, care sunt folosite în timpul verii inclusiv pentru muncă.

Cât investeşte o companie interesată de binele angajatului în într-o amenajare de birouri în acest moment? „Dacă judecăm suprafaţa/metru pătrat, investiţia este cuprinsă între 350 – 400 de euro minimum pentru un metru pătrat. Pentru renovarea unui spaţiu, investiţia poate să urce până la aproximativ 1.000 de euro dacă vrei să creezi un proiect extraordinar“.

Iar dacă în trecut, clienţii interesaţi de genul acesta de amenajare erau companiile din IT, acum lor li s-au alăturat companii din toate segmentele industriale: de la farma, la inclusiv servicii de producţie, deci acum toate companiile care angajează knowledge workers au conştientizat nevoia de a crea spaţii de birouri de calitate, care să stimuleze productivitatea oamenilor, să creeze coeziune în echipă şi să să îi convingă pe oameni să vină cu plăcere la birou până la urmă. „Absolut toate sectoarele investesc în acest moment în amenajarea unor birouri de calitate. Chiar dacă îşi restrâng spaţiile de birouri sunt cazuri în care multe companii au decis că nu mai au nevoie de o suprafaţă; multe companii au decis să şi restrângă cu douăzeci la sută să spunem spaţiul de birouri, dar să aloce jumătate din restul de 80% către zonele acestea care dau identitate spaţiului.“


 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Storia