ZF Real Estate

ZF Real Estate by Storia.ro. Dragoş Epure, Me­tropolis Studio: Cum poţi să ai succes în piaţa de arhitectură? Următorul pas pe care mizează arhitectul este dezvoltarea imobiliară

13.03.2024, 00:06 Autor: Ioana Matei

Metropolis Studio, studioul de arhitectură condus de Dragoş Epure, mizează pe o filosofie de business simplă, care include maximum 12 proiecte pe an, în zona office şi HoReCa l Studioul, în cadrul căruia lucrează 7  angajaţi, generează afaceri anuale de 1 milion de euro.

„Ne plac foarte mult spaţiile publice şi pe lângă restaurante, cluburi, facem şi par­curi de birouri, clădiri de birouri, mai puţin rezi­den­ţial. Încercăm să rămânem într-o zonă mai mult sau mai puţin urbană“, des­crie arhi­tectul Dragoş Epure activităţile Me­tropolis Studio. Studioul de arhitectură a fost înfiinţat de el în urmă cu aproape 15 ani şi a pornit ca un mic birou de arhitectură, care a evoluat şi s-a transformat de-a lungul timpului. „Acum suntem un birou care face nu numai arhitec­tu­ră, facem şi design de obiect, scenografie pentru diferite producţii atât în România, cât şi în afara ţării“, deta­liază el. În cadrul studi­oului lucrează 7  persoane, iar cifra de afaceri la care a ajuns acesta este de 1 milion de euro: „Filosofia noastră de business e relativ simplă. Mereu am spus că eu nu vreau să am mai mult de 12 facturi pe an, dar aceste proiecte trebuie să ne reprezinte şi să fie nişte proiecte importante“.

Traseul profesional al lui Dragoş Epure a fost unul atipic, venirea sa din Iaşi în capitala ţării trecând prin Germania: „Am plecat după ce am terminat facultatea de arhitectură. Nu-mi regăseam neapărat locul în Iaşi şi aş pu­tea spune că am renunţat la arhitectură pentru o perioadă. Eram ferm convins că n-am să mai practic arhitectura în România şi m-am hotă­rât să studiez cine­ma­tografia, iar o perioadă am activat în domeniul producţiei de cinema­tografie“. În domeniul arhitecturii a ales să se întoarcă pentru că a simţit că poate avea succes cu această profesie acasă. „România a evoluat foarte mult şi am simţit că aş putea să am un cuvânt de spus în arhitectură şi aceasta a fost cumva, dacă vrei, schimbarea pe care am făcut-o în timp. Am hotărât că arhitectura în România merită o şansă.“

Dincolo de proiectele locale, în portofoliul Metropolis Studio se află şi proiecte internaţionale – în prezent lucrează la amenajarea unui hotel în Austria şi a unui complex de case în Spania.

Ce urmează? „Considerăm că am ajuns cu arhitectura la un nivel în care putem să ne mai dezvoltăm, dar destul de greu şi probabil o să facem cumva o mutare către dezvoltarea imobiliară şi o să începem să construim – avem, de pildă, un proiect de 70 de case, care va include patru tipuri de locuinţe, cu suprafeţe cuprinse între 200 şi 400 de metri pătraţi.“

În ceea ce priveşte felul în care companiile îşi reamenajează birourile pentru a-i aduce pe angajaţi la birou, Dragoş Epure observă că angajatorii încercă să le ofere acestora mai mult uneori decât ar putea găsi acasă: „Am transformat, de pildă, un parc, un spaţiu public, i-am adus plus valoare prin foarte multă verdeaţă, prin foarte multe facilităţi pe care le-am introdus în acest parc, care include o zonă de restaurante, o zonă de coworking, astfel încât omul să-şi dorească să se întoarcă la birou. Şi bineînţeles, aceste facilităţi sunt gratis, oamenii le pot accesa fără să plătească. Pe lângă toate facilităţile şi toate zonele acestea de joacă, de relaxare, am mai introdus şi un spaţiu de izolare, în care există un asistent, iar dacă cineva se simte rău sau tuşeşte, poate să se retragă imediat.“

În ceea ce priveşte restaurantele şi cluburile, succesul înseamnă ca spaţiul să îl îndemne pe client să se întoarcă în acesta: „Nu ştiu dacă este o reţetă. Eu aş putea spune că sunt un norocos, pentru că odată ce am intrat într-un spaţiu, dacă nu-mi vine ideea proiectului în primele minute înseamnă că nu mai vine. Şi spaţiul cred că trebuie să deosebească prin sentimentul de intimitate, că eşti acceptat. Sunt multe locuri în Bucureşti în care intri şi ştii că nu o mai să te mai întorci acolo a doua oară. Noi facem spaţiile astfel încât să-ţi ofere o anumită siguranţă şi o anumită o anumită plăcere, dorinţa de a te reîntoarce în ele“.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Storia