ZF Real Estate

ZF Real Estate by Storia.ro. Liana Dumitru, director retail agency, Colliers: „România oferă în continuare printre cele mai mari marje de profit din regiune şi chiar din Europa pentru o varietate de tipuri de bunuri“

06.03.2024, 00:06 Autor: Ioana Matei

Livrările în zona retailului modern au atins un record în ultimii 10 ani, cu o suprafaţă livrată de peste 220.000 de metri pătraţi.

Segmentul de retail al imobiliarelor româneşti a atins un record al ultimilor 10 ani în 2023, depăşind cu mult cifrele din 2022 şi media ultimilor 5 ani. Cu vânzări solide ale retailerilor şi unele dintre cele mai mari marje de profit la nivel european, investiţiile în acest segment par să fie din ce în ce mai atrăgătoare, după cum a observat Liana Liana Dumitru, director retail agency, Colliers, în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Real Estate by Storia.ro.

„2023 a fost un an record din pers­pectiva livrărilor în zona retailului mo­dern, cu o suprafaţă livrată de peste 220.000 de metri pătraţi. Este vorba despre centre comerciale tradiţionale - malluri, cum le spunem acum - şi parcuri de retail, a fost un record poate din ultimii 10 ani în piaţă. Practic, am avut de trei ori mai mai mulţi metri pătraţi faţă de 2022 şi aproape dublu faţă de media ultimilor 5 ani. E ceva mai puţin decât se anunţase initial însă. Aşteptam undeva la 260.000 de metri pătraţi însă chiar şi aşa, comparând cu ritmul de livrări al anilor trecuţi, a fost un an foarte efervescent“, a observat Liana Dumitru.

Recordul a fost atins prin prisma a 15 proiecte noi, dintre care trei de mari dimensiuni la Craiova, Arad şi Alba Iulia, restul fiind proiecte mai mici, parcuri în oraşe mai mici sau extensii ale unor proiecte existente.

Perspectivele sunt optimiste şi în perioada următoare având în vedere faptul că creşterea salariilor a început să depăşească spre finalul anului trecut nivelul inflaţiei–„Creşterea nominală a salariilor a ajuns la 15% iar inflaţia, la 6% astfel încât am văzut o creştere reală a salariilor undeva în jur de 9% anul trecut,  ceea ce s-a reflectat puternic în consum şi în rezultatele retailerilor. Deci şi pentru retaileri a fost un an bun, sigur, am avut şi alte creşteri de costuri în piaţă, ale utilităţilor, dobânzilor, niveluri de lichiditate pe care consumatorii le-au resimţit şi toate acestea au dus cumva la o atenţie poate sporită în achiziţie şi o durată mai lungă de decizie în ceea ce priveşte anumite achiziţii, dar în general am văzut un nivel bun de vânzări, sigur, cu o orientare spre produse mai accesibile. Cei mai fericiţi, să spunem, în această perioadă au fost retailerii cu concepte de discount sau mass-market, dar în general putem spune că toate categoriile de retail a avut creşteri de vânzări“. Pe de altă parte, domeniile afectate au fost cele care ţin de produsele de mobilier sau Do It Yourself (DIY), unde, ca urmare a încetinirii pieţei rezidenţiale, achiziţiile au scăzut.

Potenţialul de investiţii există în continuare, mai cu seamă pentru că piaţa locală este printre cele mai atrăgătoare la nivel de regiune pentru jucătorii de retail: „Diferă marja de profit de la o categorie de retail la alta, dar comparativ, aproape pe toate categoriile, de la îmbrăcăminte, încălţăminte, produse farmaceutice, decoraţiuni, aproape pe toate categoriile, depăşeşte media ţărilor europene“. De asemenea, pe piaţă este loc de dezvoltare: stocul de retail modern din România se află astăzi undeva la în jur de 4,3 - 4,4 milioane de metri pătraţi, dintre care cam peste 60% sunt centrele comerciale tradiţionale, mall-urile. „Restul sunt în general parcuri de retail, galerii comerciale ataşate hipermarket-urilor, să spunem, sau chiar magazine universale, acele magazine vechi, dar care au fost renovate, remodelate şi readuse în piaţă şi care oferă şi acestea practic un plus de spaţii comerciale noi, mai ales că majoritatea au locaţii foarte bune. Sunt locaţii în centrele oraşelor, în zone pietonale. Dar, în raport cu populaţia, acest stoc este într-adevăr sub media per capita, sub media oraşelor ţărilor din regiune. Loc de dezvoltare cu siguranţă mai este şi asta ne demonstrează şi rezultatele retailerilor, şi aceste marje de profit care sunt cele mai mari din regiune în multe cazuri, ceea ce dovedeşte că competiţia la noi este mică, numărul de branduri mult limitat faţă de brandurile şi conceptele pe care le găsim în afară, iar cu siguranţă în viitor vom mai avea intrări şi se va mai aglomera piaţa.“

Mai vin nume noi în piaţa de retail? „Au fost şi anul trecut anumite branduri care au intrat în piaţă şi rămâne apetisantă în continuare în zona noastră. România oferă în continuare, printre cele mai mari marje de profit din regiune şi chiar din Europa pentru varietate de tipuri de bunuri - îmbrăcăminte, încălţăminte etc. Trebuie luat în calcul şi costul riscului, dar cu siguranţă piaţa nu este suficient acoperită. Sunt multe branduri care încă se mai uită în piaţă şi cu siguranţă vor intra pe aceasta fie anul acesta, fie anul viitor. Piaţa mai poate primi jucători şi rămâne atractivă.“

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Storia