ZF Real Estate

ZF Real Estate by Storia.ro. Florin Suicescu, director operaţional, Forty Management: „În viitor, preţul chiriilor nu va mai fi egal cu costul ratei pentru creditul ipotecar. Va creşte tendinţa de închiriere a locuinţelor“

14.06.2023, 00:06 Autor: Ioana Matei

Mobilitatea tot mai mare a forţei de muncă, scăderea apetitului tinerilor pentru investiţii în imobiliare, cât şi creşterea preţurilor locuinţelor şi a dobânzilor îi determină pe dezvoltatorii de la Forty Management să mizeze exclusiv pe închirieri pentru cel mai nou proiect al companiei – micul oraş mixed-use care va fi construit în jurul unei lagune artificiale, în nordul Bucureştiului.

„Piaţa imobiliară din Româ­nia este în plină dezvoltare, deşi ni se pare că este un boom imobiliar uriaş, încă suntem cu mult în urma ţărilor din ju­rul nostru, mai ales a Poloniei, Unga­riei, Cehiei şi această fază de maturi­zare ne va duce către crearea unei pie­ţe de închirieri. În momentul de faţă, România, care are un procentaj uriaş de proprietari, de peste 96%, nu are încă format un profil de client care să se ducă înspre închiriere, însă prin a­cest proiect suntem convinşi că printre altele vom reuşi să aducem şi această noutate în piaţă“, a spus Florin Suices­cu, director operaţional al Forty Ma­nagement, în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Real Estate by Storia.ro, referindu-se la unul dintre obiectivele mari ale Central District Lagoon City.

Anunţat recent, proiectul va fi re­zul­tatul unei investiţii de 120 de mili­oa­ne de euro şi va avea ca element spe­cific o lagună în interiorul comple­xului, întinsă pe 10.000 de metri pă­traţi, în ju­rul căreia se vor construi lo­cuinţe, spa­ţii de birouri şi comerciale. „Ne dorim ca acest proiect să schimbe cumva mo­dul de a gândi şi de a con­strui comu­ni­tăţi pentru cei care vor lo­cui acolo. Este un proiect mixed-use pen­tru că are patru sute de aparta­men­te desti­na­te exclusiv închirierii, va include un ho­tel de cinci stele, care are deja contrac­tul semnat cu un mare o­perator inter­na­ţional, cât şi spaţii de birouri întinse pe 8.500 de metri pă­traţi, circa 9.000 de metri pătraţi desti­naţi spaţiilor comer­ci­a­le şi bineînţeles, în jurul acestei lagu­ne, sunt mii de me­tri pătraţi de plajă, de spaţii de petrece­re a timpului liber. Este un concept care va schimba cu siguranţă modul de locuire.“

Dincolo de laguna pentru care Forty Management a obţinut o licenţă din partea Crystal Lagoons, compania care a patentat tehnologia lagunelor artificiale în Statele Unite, o altă particularitate a acestui proiect ţine de faptul spaţiile de acolo vor fi destinate exclusiv închirierii: „Astfel, toate serviciile vor fi disponibile douăzeci şi patru de ore din douăzeci şi patru, atât pentru rezidenţi, cât şi pentru pentru utilizatorii spaţiilor de birouri şi, bineînţeles, pentru oaspeţii hotelului“.

„Preţurile o să le comunicăm la momentul potrivit - în orice caz, este un produs care merge înspre high-end, drept urmare şi preţurile vor fi corelate cu această poziţionare, însă crearea unei astfel de clientele este generată de mai mulţi factori, care contribuie, pe de o parte, la o schimbare în mentalitatea noilor generaţii care se simt mai puţin legate de un anumit loc, care va interveni şi în România. De asemenea, se simte şi o mobilitate mai mare a forţei de muncă pentru că apar, în afară de Bucureşti, alte poluri mari de business, cum sunt Cluj, Timişoara şi altele, atunci mobilitatea – nu numai naţională, cât şi internaţională, va fi mai mare. Pe de altă parte, tinerii vor dori să-şi folosească resursele pentru altceva, să trăiască mai bine, să se bucure de timpul pe care îl au, să poată călători, să nu fie atât de mult legaţi de casă. Pe de altă parte, intervine şi, să spunem, factorul financiar pentru că, odată cu creşterea dobânzilor, a costurilor proprietăţilor - pentru că se va întâmpla în curând şi acest lucru - , nu-şi vor mai putea permite achiziţii atât de mulţi oameni, nu va fi ca acum, când proprietăţile sunt ieftine şi când rata unui credit este oarecum similară cu preţul chiriilor.“

Din rândul clienţilor din zona de birouri, Florin Suicescu spune că şi-au arătat deja interesul pentru închiriere companii care operează la nivel internaţional, unele deja prezente în România, altele nu. Într-un complex precum al lor, principalul avantaj va fi că locuitorii vor putea beneficia de serviciile similare unui hotel şi nu va trebui să gestioneze aspectele ce ţin de administrarea unei locuinţe.

Locuinţele vor avea dimensiuni diferite, de la studiouri, la apartamente cu 2-3 camere: „Va fi un mic oraş, unde vor locui oameni cu diferite posibilităţi financiare, cu diverse dimensiuni ale familiilor. Nu o să ne putem referi la un profilul unui client, este profilul unui comunităţi formate din oameni foarte diverşi.“ În acest moment se lucrează la laguna propriu-zisă, iar lucrările pentru clădiri vor începe odată cu eliberarea autorizaţiilor de către autorităţi: „Chiar dacă mâine am avea toate avizele şi autorizaţiile, vrem să păstrăm un ritm al lucrărilor care să asigure o calitate deopotrivă tehnică şi estetică a lucrărilor, aşa că proiectul este previzionat să fie finalizat în 2026“. Reprezentanţii Forty Management şi-au propus să dezvolte proiecte similare şi în alte pieţe din regiunea Europei Centrale şi de Est.

Potrivit informaţiilor anterioare acordate ZF, ideea din spatele proiectului care va fi dezvoltat de Forty Management îşi are originile în America, acolo unde Crystal Lagoons, o companie americană cu birouri în întreaga lume, a dezvoltat şi patentat o tehnologie care permite construirea şi întreţinerea unor lagune artificiale de dimensiuni nelimitate, la costuri reduse, oriunde în lume. Investiţia, afirma Lucian Azoiţei, CEO al Forty Management, va depăşi 120 mil. euro, iar proiectul va fi finalizat în aproximativ trei ani. Finanţarea provine atât din surse proprii, cât şi dintr-un credit bancar al unui consorţiu alcătuit din băncile CEC, Alpha Bank şi First Bank, potrivit dezvoltatorului.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Storia