ZF Real Estate

ZF Real Estate by Storia.ro. Alexandru Soca, fondator şi CEO, MHT Experience: „Costul cu un angajat român vs. costul cu un angajat asiatic este acelaşi. Diferenţa o face stabilitatea: niciun angajat indian nu şi-a dat demisia“

14.02.2024, 00:06 Autor: Ioana Matei

„Nu poţi să atragi personal nou dacă nu plăteşti bine. Trebuie să plăteşti corect, legal. Aceste aspecte contribuie la atracţia de personal, dar şi la retenţia de personal. Toate mişcările acestea pe care le-am făcut în anii trecuţi ne-au ajutat să ajungem la o fluctuaţie de per­sonal de 15% anul trecut, faţă de 50% în 2021 sau 2023“, a spus Alexandru Soca, fondator şi CEO al MHT Experience, în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Real Estate by Storia.ro.

Compania sa oferă în prezent servicii în domeniul construcţiilor de instalaţii electrice, sistemelor de securitate, automatizărilor - respectiv asigurarea electricităţii într-o clădire, de la concept până la finalizarea lucrărilor. 30% dintre clienţi vin zona de office, 30% reprezintă clădiri ale statului (spitale, clădiri publice etc.), iar restul clienţilor sunt persoane juridice sau private, care investesc în clădiri sau amenajări de spaţii.

Alexandru Soca a pornit businessul de la un angajat - respectiv el - şi a ajuns acum la 55. „Vindem de aproximativ 3 milioane de euro - anul trecut am închis afacerea la 15 milioane de lei. Avem în plan ca în următorii 3 ani, până în 2027, să reuşim să dublăm cifra de afaceri şi să ajungem la 7 milioane de euro şi 80-100 de angajaţi care să poată să susţină businessul.“

Dezvoltarea afacerii este însă direct dependentă de personal, iar Alexandru Soca pare că a găsit reţeta atragerii şi retenţiei talentelor din companie - „calitatea personalului se reflectă în calitatea serviciilor şi atunci e important să creştem şi numărul de persoane din firme, cât şi pregătirea profesională a acestora“. În cadrul MHT Experience lucrează în prezent atât angajaţi români, cât şi personal asiatic şi şi-a propus să continue această direcţie: „Am calculat din punctul de vedere al anvelopei salariale dacă se justifică sau nu şi am făcut o medie pe 2 ani de referitoare la ce ar însemna un angajat asiatic versus ce ar însemna un angajat român. Rezultatul financiar e acelaşi: costul cu un angajat român versus costul sau anvelopa complet salarială cu un angajat asiatic este acelaşi. Diferenţa o face, pare-se acum, după experienţa noastră, stabilitatea. Niciun angajat indian nu a lipsit o zi de la muncă, nu şi-a dat demisia, că e complicat să-şi dea demisia. Şi-au făcut treaba într-un mod constant şi consecvent. Evident, trebuie să existe un mix, pentru că nivelul lor de pregătire practică este mai scăzut decât nivelul colegilor noştri şi mai mult decât atât, există şi o barieră, spun eu culturală, între ce facem noi şi ce fac ei. Din punctul de vedere al iniţiativei sunt mult mai temători decât ai noştri şi atunci acest mix funcţionează foarte bine aşa; ne gândim serios să mai angajăm încă probabil încă două-trei echipe de indieni“. În ceea ce priveşte plaja salarială, aceasta este variată, în funcţie de responsabilităţile angajaţilor, experienţa lor etc şi porneşte de la 700-800 de euro (plus beneficii, printre care transportul şi bonurile de masă) şi poate să ajungă undeva la 1.500 de euro, în cazul unui electrician, în cazul inginerilor salariile fiind şi mai mari. 

Dacă în 2023, businessul a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de 35%, aşteptările lui Alexandru Soca sunt optimiste şi pentru perioada următoare: „Estimez o creştere  pe bucăţica noastră de instalaţii electrice de cel puţin 25-30%/an, fiind motivat de două lucruri esenţiale - piaţa noastră este foarte fragmentată, există mulţi furnizori foarte mici (câteva sute de firme de instalaţii electrice doar în Bucureşti, de exemplu), nu se va simţi o cotă de piaţă pe care o iei de la un alt furnizor şi o pui unui alt furnizor şi este simplu să-ţi dublezi cifra. Fiind foarte mulţi, ai de unde acapara cotă de piaţă. Apoi, vor fi foarte mulţi bani care vor veni pe programe de finanţare europene, pe PNRR în direcţia clădirilor civile. Ne bazăm şi pe faptul că noi, având deja un istoric bun în spate, avem deja experienţă, avem un portofoliu serios de clienţi, avem şi un renume destul de bun.“

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Storia