ZF Produs în România

ZF Produs în România. Mihnea Bâldea, director general, Rondocarton: Cele mai mari provocări sunt creşterile de preţ la materiile prime, energie, transport. Pe piaţa hârtiei a fost o creştere care nu s-a mai văzut în ultimii 20-30 de ani

23.12.2021, 12:00 Autor: Mirabela Tiron

Compania are 620 de angajaţi în fabricile de ambalaje din Târgovişte, Cluj-Napoca şi Sibiu.

Rondocaraton, parte a grupului austriac Rondo Ganahl, unul din cei mai mari producători de carton ondulat, ce operează trei fabrici de ambalaje pe piaţa locală, va finaliza cu afaceri de peste 100 de milioane de euro anul acesta iar pentru anul viitor estimează o creştere cu sub 10% a businessului, potrivit şefului companiei.

„Pentru anii următori avem în plan să dezvoltăm cele trei fabrici, fie­care fabrică este acum într-un stadiu di­ferit de dezvoltare. La Cluj, după 20 de ani de când a fost deschisă fabrica, vom avea un proiect de modernizare şi extindere a spaţiilor logistice, zona de expediţie. La Tâgovişte fabrica este în stadiu avansat tehnologic, mergem cu automatizarea părţii de transport intern şi vrem să facem un depozit pe verticală pentru a integra partea de logistică şi a răspunde nevoilor clienţilor. La Sibiu am finalizat reteh­nologizarea şi extinderea fabricii, vom merge spre investiţii punctuale pentru a creşte capacitatea de producţie“, a spus Mihnea Bâldea, directorul general al companiei Rondocarton, în cadrul emisiunii Produs în România, un proiect video realizat de ZF în parteneriat cu MasterBuild.

El spune că la Târgovişte va demara în 2024 proiectul cu construcţia depozitului, o investiţie estimată la 10 milioane de euro. „Anul viitor facem studiu de fezabilitate şi proiectare. Acest proiect solicită o investiţie de aproape 10 milioane de euro iar spaţiul pe care îl ocupă nu este atât de mare fiind un depozit pe verticală, vom avea 4000-5000 de metri pătraţi“.

Compania are în plan şi investiţii în linii noi de producţie, pe echipamente suplimentare pentru a creşte capacitatea de producţie, pe automatizarea procesului, pentru a creşte eficienţa şi productivitatea şi a scurta ciclul de producţie.

„Fabrica din Târgovişte lucrează aproape la capacitate maximă, la 90%, la Cluj cam la două treimi lucrăm iar fabrica din Sibiu este la două treimi“.

El mai spune că anul acesta a fost foarte dificil, în special din cauza crizei pe materiile prime.

„Problema a fost în întârzierea livrărilor de către furnizori, lanţurile de distribuţie sunt întrerupte din cauza pandemiei, nu puteam procura maculatura pentru a produce hârtia noastră. Neexistând materie primă preţul a crescut pe măsură, în ultimul an jumătate a fost o creştere care nu s-a mai întâlnit pe piaţa hârtiei în ultimii 20-30 de ani. Fabricile din România procură 70% din hârtie de pe piaţa locală,  restul de pe piaţa europeană sau Rusia. O creştere de preţ per total între 50-60%“.

Sectorul alimentar este industria strategică pentru Rondocarton, de aici vin clienţii dar compania are clienţI şi din automotive, din electronice, producători de echipamente electronice şi electrice. „Câştigătorul acestei pandemii este comerţul online, de unde avem o explozie a comenzilor“

El mai spune că este greu să facă planuri pentru anul viitor dar că a prognozat un 2022 stabil. „Un an în care să încercăm să consolidăm şi să ne protejăm de evoluţia preţului la materie primă, la transporturi, energie, să venim în piaţă cu un preţ cât mai bun şi corect, să ne protejăm costurile. Cele mai mari provocări sunt creşterile de preţ, faptul că prima jumătate a anului a fost atât de incertă ne face să fim precauţi“.

Rondocarton are 620 de angajaţI în cele trei fabrici. „Nu găsim uşor forţă de muncă, încercăm să automatizăm şi să robotizăm, să creştem eficienţa angajaţilor, fiindcă avem nevoie de forţă calificată. Vrem să aducem oameni buni, care să poată absorbi aceste programe şi informaţii. Doar în urma unei eventuale fluctuaţii vom face angajări, nu avem planuri de extindere a numărului de angajaţi“.

Compania vinde 90% din ambalaje pe piaţa locală. „Transportul ambalajelor pe distanţe lungi nu este eficient. Fabricile de ambalaje sunt la 200-300 de km între ele. În principal vindem pe piaţa locală, anul acesta vom ajunge la vânzări de 90.000 de tone de ambajale la cele trei fabrici. Vom încheia cu o cifră de afaceri mai mare de 100 milioane de euro iar pentru anul viitor vom avea o uşoară creştere, sub 10%, la preţurile curente. Dacă materia primă va creşte în continuare atât de tare ea se va reflecta şI în cifra noastră de afaceri“.

Austriecii de la Rondo Ganahl au deschis prima fabrică în România în urmă cu 23 de ani în localitatea Apahida, judeţul Cluj, urmând ca în 2008 să deschidă a doua unitate de producţie, la Târgovişte, o investiţie de 38 milioane de euro. În 2019, Rondocarton a preluat 60% din compania Transilvania Pack&Print, un producător de ambalaje de carton şI etichete din Şura Mică, în apropiere de Sibiu.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Masterbuild