ZF Produs în România

Produs în România, ZF/Masterbuild. Alexandru Grancea, Omnia Plast, cu trei fabrici în Chiajna, Clinceni şi Satu Mare: „În 2023 finalizăm a patra fabrică în Ilfov. Tot ce producem valorificăm pe piaţa externă. Exportul este singura şansă de creştere“

27.01.2022, 00:07 Autor: Mirabela Tiron

♦ Există la nivel european o tendinţă de a muta producţia din Asia în Europa: fiecare încearcă să îşi facă fabrici la nivel local ♦ De la un desen 3D furnizat de client dezvoltăm toata linia tehnologică şi livrăm produsul la gata ♦ 900 de angajaţi lucrează în cele trei fabrici, unde se produc clăpari, legături de schi, jucării şi alte produse din plastic.

Compania Omnia Plast, cu sediul în Chiajna, controlată de grupul Sunino Spa din Italia, care produce în trei fabrici echipamente sportive de iarnă, jucării şi alte produse din plastic, va ridica a patra fabrică pe piaţa locală, o investiţie semnificativă, potrivit lui Alexandru Grancea, şefului companiei.

„În 2023 vrem să finalizăm a patra fabrică pe piaţa locală. A patra fabrică va fi în Ilfov, în zona Clinceni, o construcţie de 15.000 de metri pătraţi. Capacitatea de producţie va fi mare, vom face asamblările finale, produs finit, va fi o fabrică care va lucra 7  zile din 7, 24 din 24 de ore, se lu­crează într-un sistem de schimburi pentru a lu­cra non stop“, a declarat Alexandru Grancea, directorul general al companiei Omnia Plast, în cadrul emisiunii Produs în România, un proiect realizat de ZF în parteneriat cu Masterbuild. Italienii de la Sunino Spa deţin 85% din acţiunile Omnia Plast, iar Plastic Legno Spa din Italia (Castellamonte) controlează 10%,  arată datele publice.

„Comenzi există pentru  că la nivel european este o tendinţă de a muta producţia din zona de Asia către zona de Europa, vedem la foarte mulţi clienţi acel «produci unde vinzi». Dacă până acum se fabrica totul în China şi se livra pe toate continentele, acum fiecare încearcă să îşi facă fabrici la nivel local.“

În 2020, compania a ajuns la o cifră de afa­ceri de 234 de milioane de lei, în creştere cu 6,8% faţă de anul anterior, potrivit datelor pu­blice. Omnia Plast se ocupă cu injecţia de mase plastice şi tot ce este legat de mase plas­tice. „Producem de la clăpari de schi până la ju­cării, necesitatea de a face o nouă fa­brică a apărut în urma unei dezvoltări  pe care o avem cu clienţii actuali, o nevoie de mo­der­ni­zare şi extindere a capacităţii de producţie.“

Tot ceea ce produce compania în România se valorifică pe piaţa externă, compania nu are un brand propriu, pieţele principale sunt Italia, Franţa, Germania, dar şi în Australia şi America, potrivit lui. „Am putea să vindem şi în România, este o piaţă destul de mică însă. Exportul este singura şansă de creştere, dacă ne uităm spre Vest totul s-a bazat pe export. (…) Avem săptămâni în care exportăm şi 20 de camioane. Vârful de producţie la echi­pa­mente sportive şi jucării este vara, astfel încât în noiembrie produsele să fie în magazine, în perioada de iarnă exportăm mai puţin“.

În fabrica din Chiajna se produc echipamente sportive de iarnă (clăpari de schi) pentru un brand internaţional din top 3, la fabrica din Clinceni se produc jucării pentru copii, dar şi produse de irigaţii de grădină, aspersoare, role cu furtun, şi în Satu Mare se produce o jucărie de copii care intră în contact cu alimente (jucării pentru ouă de ciocolată - n.red).

„De aici a venit necesitatea de-a face încă o fabrică, fiecare tipologie de produs are cerinţele speciale. Este incomod să lucrezi un echipament sportiv de iarnă şi o jucărie de copii de la 0 la 3 ani. Am preferat  să ne specializăm pe divizii, de aceea apare această extindere“. Investiţiile se fac anual în cele trei fabrici, potrivit lui.

„Până acum 2-3 ani de zile practicam sistemul lohn, dar am crescut pe domeniul tehnic, avem departament de proiectare 3 D şi de la un desen 3 D pe care îl furnizează clientul dezvoltăm toata linia tehnologică şi livrăm produsul la gata. Acest sistem de plecare de la un desen 3 D până la produs final se practica doar în Asia, în Europa nu exista“

România reprezintă 50% din business-ul total al grupului Sunino, una din principalel pieţe de producţie.

„La materii prime am asistat la o dublare a preţului, lucru nemaiîntâlnit în ultimii 20 de ani. Este foarte greu să faci o previziune, un buget având în vedere aceste măriri. O componentă importantă, curentul electric, ne-a adus o surpriză neplăcută“.

El mai spune că se vor înregistra creşteri de preţ la raft cu 20-30% în condiţiile în care costurile de producţie au crescut.

„Prognozele pentru 2022 sunt destul de diferite, ne confruntăm cu lipsa forţei de muncă, este din ce în ce mai dificil să absorbim personal. Avem 900 de angajaţi şi vom mai angaja încă 70-80 de oameni“.

El mai spune că previziunile se fac pe termen foarte scurt. „Ne-am propus o uşoară creştere de 5%, sperăm să recuperăm pe anumite segmente tot ce am pierdut după 2019, dar această prognoză este una destul de devreme făcută. În general o imagine mai clară o avem la sfârşitul T1. Pe piaţa europeană concurenţii sunt din Polonia, unul din cei mai mari concurenţi, în Cehia, Slovenia“.

Omnia Plast şi-a început activitatea în 2008, activitatea principală fiind fabricarea articolelor pentru sporturile de iarnă, de la proiectarea şi producţia de articole sportive (injecţie mase plastice, croitorie industrială şi asamblarea articolelor sportive). În secundar s-a dezvoltat  activitatea prin producţia de articole destinate îngrijirii copiilor, jucării şi componente ale acestora, producţia de ambalaje din plastic, potrivit datelor publice. 

Grupul Sunino din Italia controlează zece fabrici, în Italia, Ungaria, India, Republica Moldova  şi Hong Kong, potrivit datelor de pe site-ul grupului, cu afaceri totale de circa 100 de milioane de euro din producţia produselor din mase plastice.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Masterbuild