ZF News

Viitorul hipermarketurilor în România a ajuns la mâna lui Iohannis. Camera Deputaţilor a adoptat legea care obligă 51% dintre produsele comercializate să fie româneşti; Marile reţele spun că ar putea închide magazine

Viitorul hipermarketurilor în România a ajuns la mâna...

Autor: Ştefan Stan

08.06.2016, 15:11 2564

Noua formă a legii care prevede comercializarea în proporţie de 51% de produse româneşti este în primul rând o lovitură dată consumatorului - care nu va mai putea decide ce cumpără pentru că totul va fi hotărât politic – dar şi fermierilor locali competitivi, care de asemenea riscă să fie excluşi, tot pe criterii politice, din comerţul modern, susţine Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România.  

”Este evident că  astăzi în Parlamentul României s-a votat împotriva marilor retaileri, fapt pe care îl considerăm complet nedrept şi nejustificat. Credem că această lege nu va aduce nimic bun pentru nimeni, nici chiar pentru grupurile  care ne-au arătat că în România poţi ocoli concurenţa printr-o combinaţie politico-legislativă”, spun retailerii.

A fost adoptată legea care îi obligă pe comercianţi să expună la raft 51% produse româneşti

Legea care îi obligă pe comercianţi să expună la raft 51% produse româneşti a fost adoptată, miercuri, de Camera Deputaţilor, for decizional, cu majoritate covârşitoare de 293 "pentru" şi niciun vot împotrivă.

Legea urmează să fie trimisă preşedintelui spre promulgare.

Marin Anton, iniţiatorul legii, a declarat că toţi consumtaorii vor beneficia de pe urma acestui act normativ. "Sper ca din momentul în care legea va apărea în Monitorul Oficial românii să ştie că vor putea cumpăra de la supermarketuri produse alimentare cu 20% minimum. Un al doilea aspect foarte important pentru toţi românii, toţi consumatorii din supermarketuri, este acela că produsele româneşti, produsele alimentare româneşti, vor fi în proporţie de 51% prezente pe rafturile supermarketurilor. Asta înseamnă că, atât producătorii români, cât şi consumatorii români vor avea produse proaspete şi sănătoase româneşti pentru consum".

Reprezentanţii Asociaţiei Ma­rilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) averti­zează că intrarea în vigoare a legii care le cere retailerilor să comercializeze cel puţin 51% produse locale pe segmentul alimentelor va avea ca efect majorarea preţurilor la raft.

Ei spun că pe anumite segmente de piaţă România nu are capacitatea de producţie necesară ca să acopere consumul. Mai mult, nu există informaţii clare în lege care să spună dacă este vorba de produse procesate local sau de articole care au la bază şi materii prime „made in România“. Ei nu înaintează însă cifre sau segmente de piaţă unde România nu are capacitatea de producţie necesară, afirmând doar că un segment cu probleme este cel de legume şi fructe, un sector sezonier.

„Producătorii au libertatea de a-şi dezvolta propriile reţele de magazine, au libertatea să cumpere terenuri, să inves­tească în spaţii de depozitare. Este uşor să fii vocal ca producător“, spune Antoniu Radu, vicepreşedinte al AMRCR şi totodată director administrativ şi membru în boardul director al Lidl. El afirmă că pentru un producător relaţia cu un retailer inter­naţional este facilitată de faptul că acesta din urmă preia toată marfa dintr-un anumit punct şi o distribuie mai apoi către ma­gazine. Tot sistemul logistic şi toată infrastructura sunt asigurate de retaileri.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO