ZF News

Test Auto ZF: Maşini de familie. Ep1: Dacia Lodgy, spaţiu pentru orice vacanţă. Galerie FOTO

Dacia Lodgy

Dacia Lodgy

Autor: Bogdan Alecu

25.12.2012, 19:04 448

Anul 2012 a fost în România unul „dominat” de maşinile de familie. Întâi a venit Dacia cu Lodgy, prezentat în martie ca primul monovolum al mărcii dar şi primul model Dacia care va fi produs exclusiv în afara României. La câteva luni mai târziu a fost prezentat în România şi Ford B-Max, primul autoturism modern al Ford produs în uzina de la Craiova.

Potrivit statisticilor, alături de limuzinele de clasă mare, achiziţionate în special de firme pentru executivii de top, singurul alt segment care a mai crescut în acest an a fost cel al monovolumelor. La nivelul primelor zece luni, vânzările maşinilor de familie creşteau cu peste cinci procente, la aproape 1.500 de unităţi, din care circa 500 reprezentau Lodgy. B-Max s-a lansat abia în octombrie, aşadar încă nu există cifre concludente cu privire la acesta, ci doar ţinta propusă de Ford România – 400-500 de unităţi până la finele lui 2012.

Şi tocmai pentru că suntem în sezonul vacanţelor, am testat în această perioadă trei automobile de familie – Dacia Lodgy, test prezentat astăzi, dar şi Ford B-Max cu motorizare diesel şi Renault Grand Scenic. Dintre acestea, Lodgy este de departe cel mai accesibil – porneşte de la 9.500 de euro cu versiunea de bază şi o echipare spartană şi ajunge la cel mult 15.200 de euro cu toate dotările, de la sistem de navigaţie, patru geamuri electrice, aer condiţionat şi chiar scaune încălzite. Mai mult, maşina dispune de şapte locuri „adevărate” şi un spaţiu de depozitare imens, de la 207 litri în versiune cu şapte locuri, la 827 de litri în cea cu cinci locuri şi peste 2.600 de litri în versiunea cu două locuri. În plus, sistemul de rabatare a celor două banchete este unul simplu şi rapid, ceea ce face din Lodgy o bună alegere în materie de monovolume polivalente.

Dar preţul mic şi dotările sunt în egală măsură compensate de un grad de siguranţă mai redus. Lodgy este mai ieftin cu aproape şapte mii de euro faţă de un Renault Scenic. De aceea Lodgy a primit numai trei stele şi nu cinci la testele de siguranţă EuroNCAP deoarece ESP-ul nu este standard, nu există airbaguri pentru cap nici măcar în dotarea opţională iar plafonul s-a îndoit în faţa pilonului B. Francezii motivează rezultatul prin simplul fapt că cine doreşte siguranţă de cinci stele, trebuie să aleagă un Renault. Dar acest lucru nu i-a oprit pe cei de la EuroNCAP să critice dur monovolumul şi să facă ceva ce foarte rar se întâmplă - să recomande ca cine doreşte o maşină de familie să se orienteze spre alt model -
„Este dezamăgitor să vedem rezultatele slabe ale Lodgy la testele noastre, în special la o săptămână după ce Sandero a primit în America de Sud o singură stea la testele LatinNCAP. Lodgy este un automobil de buget iar clienţii vor accepta compromisuri în materie de confort şi performanţe, dar nu şi când vine vorba de siguranţă. EuroNCAP este de părere că siguranţa oferită pasagerilor ar trebui să fie extrem de importantă, indiferent cât plătesc pentru automobil”, a declarat Michel van Ratingen, secretarul general al EuroNCAP. Lodgy devine astfel una dintre cele mai nesigure maşini de pe piaţa europeană destinată familiilor.

EuroNCAP a precizat încă din primul paragraf al comunicatului că „în condiţiile în care scorul de trei stele poate mulţumi ambiţiile limitate ale Dacia, clienţii sunt sfătuiţi să opteze pentru siguranţă, pe piaţă fiind multe alte autovehicule pe piaţă din acelaşi segment car cu cinci stele la testele de siguranţă. „în condiţiile în care mai mulţi constructori auto se apropie de un scor aproape perfect în ceea ce priveşte siguranşa pasagerilor, Lodgy a primit un scor sub medie la toate capitolele. În cazul unui impact frontal pilonii parbrizului s-au deformat puternic în partea de sus a acestuia, iar plafonul s-a îndoit în faţa pilonului B dintre rândurile de portiere. Mai mult, panoul din podeaua pasagerilor spate şi tunel s-au separat complet din extinderea în panoul şoferului iar tunelul transmisiei a fost deformat între scaunele faţă. în ceea ce priveşte siguranţa pietonilor, Lodgy a primit un scor de 44%, în condiţiile în care toate celelalte maşini au primit peste 50%. De asemenea, nici scorul pentru protecţia copiilor de 77% nu este excepţional şi nu se ridică la nivelul unui aşa-numit automobil de familie. Mai mult, Dacia a decis să nu echipeze în standard maşina cu sistem electronic de stabilitate ESP, prin exploatarea ultimei şanse posibile  înainte ca această tehnologie să devină obligatorie”, au spus oficialii EuroNCAP în comunicatul oficial.

La prima vedere se poate spune că lipsa ESP-ului din dotarea standard poate fi o măsură de a reduce costurile, dar acest lucru s-a realizat şi în funcţie de dorinţele clientului. Cine doreşte ESP îl poate comanda, dar atâta vreme cât pe pieţele emergente mulţi aleg vopseaua metalizată în detrimentul ESP-ului, Renault nu face decât să-şi respecte clienţii.

În ceea ce priveşte motorizările, printre cele recomandate se numără dieselul de 1,5 litri 110 CP sau TCe-ul pe benzină de 1,2 litri şi 115 CP. Din punct de vedere al consumului însă, dieselul a reuşit un consum urban în timpul testului de 7 litri/100 km în traficul din Capitală dinainte de Sărbatori, valoare bună dacă ne gândim la dimensiunile maşinii.

Din punct de vedere al designului, Lodgy este printre cele mai frumoase, dacă nu chiar cel mai frumos automobil care a purtat vreodată sigla Dacia. Din orice unghi l-ai privi, Lodgy arată bine. De la linia laterală, la cea a capotei sau a spatelui. Pentru prima dată putem spune că o Dacie nu mai arată ieftin. Am apreciat designul masiv, dar elegant, care nu aminteşte de vreo utilitară, ci chiar de o maşină de familie.

Odată urcaţi la volan, deja începem să ne amintim de gama Logan şi derivatele acestuia, însă totuşi Lodgy reprezintă un foarte mare pas înainte. avem o planşă de bord cu design modern, comenzi pentru geamuri pe portiere, ceasuri de bord cromate şi cu alt design faţă de celelalte modele Dacia. Comanda computerului de bord a rămas pe maneta pentru ştergătoare, iar claxonul pe cea de semnalizare şi fază lungă. Am fi apreciat un claxon amplasat normal pe volan, dar se pare că şi acest "inconvenient" a devenit un fel de semnătură a Dacia.

Principala noutate a lui Lodgy o reprezintă sistemul Media Nav - un sistem multimedia realizat în parteneriat cu LG. Iar pentru un astfel de sistem care costă numai 300 de euro, am fost impresionaţi. În Italia, România sau Maroc, unde am testat până acum sistemul prezent inclusiv pe noul Renault Clio, acesta a funcţionat fără probleme - lucru rar întâlnit chiar şi la mărci premium. Sistemul citeşte imediat fişierele audio de pe un stick USB, inclusiv din foldere. Mai mult, acesta recunoaşte imediat un iPod (inclusiv iPhone-ul este recunoscut ca iPod când este conectat prin cablu USB) şi playlisturile de pe acesta. Touchscreenul rezistiv (acţionare prin apăsare) funcţionează bine şi fără întârzieri.

Materialele utilizate s-au îmbunătăţit foarte mult. Acum indiferent dacă discutăm de planşa de bord sau de tapiţeria scaunelor, toate sunt plăcute la atingere, cu toate că "mirosul" de Logan şi implicit de plastic ieftin încă se simte. Pe de altă parte, nu avem cum să nu apreciem elementele cromate din habitaclu, precum mânerele de acţionare ale portierelor.
Un alt element îmbunătăţit este "sunetul" închiderii portierelor sau a hayonului. Dintr-o dată nu mai sună a "gol", ci se simte şi se aude exact ca la oricare alt model fabricat în Europa. Nu este ca la un Volkswagen, dar cu siguranţă nu se mai aude a Logan.

Din punct de vedere al amplasărilor comenzilor, Lodgy este cel mai ergonomic automobil Dacia proiectat vreodată. Nu mai avem comenzi pentru geamuri amplasate în spatele consolei centrale pentru gramurile spate. Toate comenzile pentru geamuri sunt amplasate pe portiere, acolo unde le este locul. Sau - comanda oglinzilor electrice se regăseşte în partea stângă a bordului, şi nu sub frâna de mână - până acum dacă voiai să reglezi oglinzile în mers, puteai avea lipsa de inspiraţie de a trage frâna de mână pentru a avea un acces mai bun la acestea.

Din punct de vedere al spaţiului Lodgy este imens. Orice pasager dispune de foarte mult spaţiu, cu toate că maşina are numai 4,5 metri lungime şi 1,75 m lăţime. Chiar şi pe cel de-al treilea rând de scaune un pasager poate sta confortabil.

Suspensia este unul dintre aşii din mâneca lui Lodgy. Este confortabilă, amortizează foarte bine denivelările din carosabil fără a transmite un sentiment de "barcă" maşinii cum este cazul lui Renault Symbol, care are o suspensie atât de moale încât maşina pare să danseze efectiv pe denivelări. Mai mult, suspensia ţine bine maşina pe drum, cu toate că nu este una sport.

În ceea ce priveşte motorizarea, am testat monovolumul cu cel mai "capabil" propulsor - cel de 1,5 litri dCi 110 CP şi 240 Nm cuplat la o cutie de viteze cu şase trepte. Motorul este silenţios şi capabil să ofere chiar dinamism maşinii de 1.337 kg.

Aceasta începe să "tragă" efectiv pe la 1.500 rpm când începe turbina să intervină în forţă, cuplul maxim fiind atins la 1.750 rpm. Pe serpentine am atins un consum mediu de aproximativ 9 litri/100 km, aproape dublu faţă de cel oficial.
Ca şi pe Duster, cutia de viteze este una precisă care contribuie semnificativ la plăcerea de a conduce. În concluzie, inginerii francezi au reuşit să conceapă prin Lodgy un automobil de familie spaţios, bine echipat şi care pentru prima dată putem spune că nu mai are nicio legătură cu Logan şi tipul de maşină low cost. Mai mult, acesta va atrage mulţi dintre clienţii care până atunci alegeau Scenic sau oricare monovolum compact datorită raportului preţ calitate care pare a fi chiar mai mare decât în cazul lui Duster.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO