ZF News

Rivalii locali: Legal, Uber riscă puţin în România, dar şoferii sunt expuşi la amenzi

Întrebarea este cât de legală este taximetria neînregistrată fiscal

Întrebarea este cât de legală este taximetria neînregistrată fiscal

Autor: Ioana Nita

27.02.2015, 00:08 5832

Lansarea companiei americane Uber este privită cu rezerve de competitorii locali care colaborează cu companiile şi şoferii de taxi din România, ei susţinând că şoferii înscrişi în platforma online riscă să fie amendaţi pentru că nu respectă legislaţia în vigoare.

„Piaţa din România este foarte bine reglementată în ceea ce priveşte transportul pe care îl  desfăşoară Uber.  Legea 168/2010 este cea care reglementează transportul illicit. Conform acesteia este interzis transportul de persoane în regim de închiriere, taxi sau de orice fel fără ca autoturismul să deţină o autorizaţie sau şoferul un atestat. Este mult mai explicit în lege”, a declarat pentru ZF Vicol Moldoveanu, director executiv în cadrul Star Taxi, compania locală care a dezvoltat şi lansat aplicaţia mobilă cu acelaşi nume, prin intermediul căreia utilizatorii pot comanda un taxi direct de pe smartphone. El a adăugat că transportul ilicit de persoane constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenzi, plus reţineri ale plăcuţelor de înmatriculare şi ale talonului de înmatriculare.

Uber a lansat săptămâna aceasta pe piaţa locală serviciul numit UberX – platformă care pune în legătură şoferii cu pasagerii prin intermediul unei aplicaţii pentru smartphone-uri. Orice persoană care are minimum 21 de ani, permis de conducere şi maşină şi care nu are cazier judiciar sau antecedente în trafic se poate înregistra în sistem şi transporta persoane.

Astfel, responsabilitatea cade aproape în totalitate asupra şoferilor, dat fiind că Uber nu îşi asumă practic decât faptul că furnizează tehnologia necesară - platforma software prin intermediul căreia se iau comenzile de transport, susţine Moldoveanu. Aşadar compania a speculat lipsa unei reglementări referioare la acest aspect - furnizarea tehnologiei, pentru a intra pe pieţele europene, inclusiv în România.

„Uber ca şi companie nu are o problemă. Ei pun un soft, o aplicaţie în piaţă la dispoziţia clienţilor utilizatori şi şoferilor utilizatori, dar nu le comunică şoferilor să aibă grijă că sunt pasibili de amendă, în anumite ţări chiar de închisoare”, a precizat Moldoveanu.

În prezent, Uber activează în 54 de ţări din lume, inclusiv România, însă a fost interzis în Olanda, Spania, Franţa, India şi Thailanda, iar în statele americane Nevada şi Oregon a fost dat în judecată.

Mihai Rotaru, fondator şi CEO al Clever Taxi, companie care a dezvoltat şi lansat la rândul ei o aplicaţie mobilă prin care utilizatorii pot comanda un taxi de la peste 30 de companii de profil, susţine de asemenea că serviciul oferit prin intermediul Uber nu este în conformitate cu legea.

„Din punct de vedere legal sunt sigur că nu este permis transportul de persoane fără să ai autorizaţie şi din câte ştiu UberX se referă la persoane de rând care pot plimba cu maşina alte persoane – ceea ce înseamnă transport de persoane. Din punct de vedere legal aceasta este o problemă pe care au avut-o şi în alte ţări pe care din câte ştiu eu nu au soluţionat-o”.

El a adăugat că responsabilitatea şoferilor este mult mai mare, aceştia expunându-se la foarte multe riscuri dacă nu se informează foarte bine în prealabil cu privire la taxele care trebuie plătite, autorizaţiile, avizele şi asigurările necesare.

Competitorii locali ai companiei americane nu se tem se concurenţa Uber, dacă aceasta este loială. „Cât timp este concurenţă loială şi îşi asumă toate normele în vigoare este în regulă. Eu am o problemă doar dacă ei joacă după alte reguli şi vor avea profituri mai mari pentru că evită taxele”, a menţionat Rotaru.

Directorul executiv al Star Taxi este însă con­vins că este vorba de o concurenţă neloială din par­tea Uber. „Din punctul meu de vedere e o con­curenţă neloială faţă de transportatorii autorizaţi. Taxi­metristul este autorizat, atestat, trebuie să plă­teas­că taxe, impozite, întreţinere. Are nişte cheltuieli în spate.“

Reprezentanţii Uber susţin însă că nu intră în competiţie cu companiile de taximetrie, deşi tariful perceput este acelaşi ca în cazul celor mai multe firme de taxi de pe plan local – 1,39 lei/km. Din suma plătită de utilizatorul serviciului, Uber reţine un comision de 20%. „Uber încearcă să adreseze foarte mult problema de calitate şi de cost. Problema costului nu au rezolvat-o în România fiindcă tariful este acelaşi, ba chiar la ore de vârf tariful se multiplică - de 2, 4, 5 ori în funcţie de cât de aglomerat este. Nu ştiu dacă este însă legal să modifici tariful pe loc pentru că şi aici sunt nişte reglementări”, a punctat fondatorul Clever Taxi.

În ceea ce priveşte problema calităţi, el a menţionat că într-adevăr taximetriştii de la noi nu au cea mai bună imagine, însă spre exemplu taximetriştii care sunt la înscrişi în aplicaţia Clever Taxi sunt evaluaţi de clienţi – sunt monitorizaţi, primesc note de la clienţi şi clienţii primesc la rândul lor note de la clienţi şi per total ecosistemul se autoreglează.

„Cred că Uber a venit pe o piaţă aglomerată şi sigur vor aloca mulţi bani pentru promovare şi subvenţionarea serviciului. S-ar putea însă să fie vorba doar de «hype» (promovare exagerată a serviciului care tinde să-i supraevalueze beneficiile – n.red.), însă acest lucru îl va stabili piaţa. Sunt foarte mulţi oameni care abia aşteptau să intre Uber pe piaţă pentru simplu fapt că este un serviciu de afară, american, şi vroiau să îl aibă şi ei la dispoziţie. Este vorba de entuziasmul de a avea ce este în străinătate”, a mai spus Rotaru.

Călin Fusu, acţionar la Clever Taxi, crede pe de altă parte că în acest moment asistăm la o luptă între două modele de business, dintre care va supravieţui unul singur. „Cred că va fi o luptă între modelele de business: pe de o parte Uber cu 20% din ce câştigă şoferii şi pe de altă parte Clever (nu ştiu cum e la Star Taxi) cu X euro pe lună taxă fixă per şofer. Nu ştiu care dintre ele va câştiga.“

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO