ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului. Răzvan Marinescu, KLG Europe Logistics România: Acum va urma cea mai bună perioadă de fuziuni şi achiziţii, avem bani pentru a investi în piaţă

08.08.2023, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

România trebuie să pluseze pe portul Constanţa pentru a deveni un hub regional şi să accelereze dezvoltarea infrastructurii rutiere în paralel cu cea feroviară ♦ Tot mai multe companii vor să deschidă local hub-uri din care să livreze spre Bulgaria sau Grecia.

KLG Europe Logistics Româ­nia analizează şi dis­cută mai multe achiziţii pe plan local şi regional în ve­derea expansiunii, mai ales într-o perioadă în care creşterea dobânzilor şi scumpirea capitalului pun presiune pe afacerile mai mici.

„Acum prioritatea este prezenţa regio­nală, vrem să ne extindem şi ne uităm în zona de M&A, suntem în căutare de opor­tunităţi. Sunt afaceri bune, cu portofolii bune, dar în dificultate din cauza scumpirii capitalului. Suntem în diverse discuţii“, a spus Răzvan Marinescu, managing director la KLG Europe Logistics România, în cadrul emisiunii ZF Logistica Businessului, un proiect ZF & ELI Parks.

În 2019 Sinotrans Limited din China, una dintre cele mai mari companii de logis­tică şi transport din lume, a achiziţionat KLG Europe cu aproape 400 mil. euro, tran­zacţia incluzând şi divizia din România. În prima parte a anului 2019, olandezii de la KLG Europe cumpărau de la Dragoş Geleţu pachetul de acţiuni de 20%.

„Cea mai bună perioadă de a­chiziţii va urma în viitoarele 6-9 luni. Atunci va fi vârful, şi spun asta din perspectiva unui cumpărător. Discuţiile încep din timp şi se vor con­cretiza începând cu 2024. În zona de antreprenoriat în Româ­nia sunt businessuri mici şi ­medii care nu conştientizau costul do­bân­zilor până acum şi când încep să cântă­rească, se uită la profitabilitate, văd cum termenele de plată cresc şi atunci deşi au idei bune şi performanţă, nu au capital. Şi e win-win pentru noi, e o oportunitate unde cash is king. Noi ne-am construit rezerve pe care acum vrem să le investim“, a subliniat Răzvan Marinescu.

Businessul KLG Europe Logistics România a înregistrat în 2022 o scădere de 18% faţă de 2021, la 265,8 mil. lei, potrivit datelor termene.ro, însă rămâne la un nivel peste cel din 2020, tarifele pentru trans­portul maritim care au explodat în 2021 având o influenţă directă asupra fluctuaţiei.

„Anul acesta vorbim de in­certitudine. Businessul până a­cum înregistrează o uşoară creş­tere faţă de 2022, dar ui­tân­du-mă cum au raportat pia­ţa la jumătatea anului, mulţi jucători au raportat scă­deri ale veniturilor de 30-40% şi scăderi de profitabilita­te de 20-30%. Este un context dificil pen­tru industrie, dar care vine şi după doi ani foarte buni – 2021-2022 –, dar nu ştiu acum cum va arăta 2023 per total. În fiecare lună parcă suntem jucători la loto. Sunt prea multe variabile. Avem a­cum trei di­recţii – oameni, clienţi şi digi­talizare –, felul cum dezvoltăm echipa noas­tră, felul în care tratăm clienţii şi cum extindem afacerea. Începem să culegem roadele proiectelor din ultima perioadă“, a explicat directorul.

Preluarea de către compania chineză va permite dezvoltarea regională a diviziei din România a KLG.

„Tranziţia a fost una lină, promisiunile au fost respectate de noul acţionar. Cea mai importantă a fost păstrarea culturii antre­prenoriale. Avem acum o serie de pro­iecte cu colegii din China, în zona de business development în Europa de Est, unde în special în Ungaria sunt multe inves­tiţii dinspre China. Proiectele mai departe implică construirea de sinergii mai bune împreună - este o companie foarte mare, cu 40.000 de angajaţi, cu multe business-uni­turi. Avem acces deja la clienţi din China. Am semnat deja un contract cu o mare com­panie din China care operează în Un­garia. Businessul îl vom gestiona din Ro­mâ­nia, dar ne uităm ce ar însemna pentru KLG Europe o extindere regională, să deschidem filiale în ţări din regiune, şi ne aşteptăm să luăm decizia până la final de an, Ungaria şi Bulgaria. Sunt multe oportu­nităţi, dar depinde de strategie – M&A sau investiţie greenfield. Depinde de mai mulţi factori. Ne propunem să coordonăm din România businessul din Europa de Est“, a explicat Răzvan Marinescu.

Pe de altă parte, importanţa portului Constanţa este acum una tot mai mare şi este cheia ca România să devină un centru regional, în opinia directorului companiei.

„Sunt transporturi care ajung din China în Ungaria prin Portul Constanţa sau prin Koper din Slovenia. Sunt multe investiţii chinezeşti în Ungaria şi vedem oportunitate. Trenul din China ajunge în Polonia şi ajunge prin camion în România. Orice proiect care implica transportul fe­ro­viar în România s-a dovedit a fi ineficient. Avem un tren operat de noi în parteneriat cu o altă companie. Am investit inclusiv în vagoane cu temperatură controlată, dar care nu are oprire în România pentru că nu ar fi eficient. Are legătură cu infrastructura feroviară şi costurile de operare plus timpul de tranzit foarte mare“, a spus directorul.

El explică faptul că „poziţionarea noastră cheie rămâne portul Constanţa şi sunt extrem de optimist. Am discutat recent cu o companie în Polonia care îşi va deschide în curând în România un hub regional foarte mare. Singura dilemă este dacă vom reuşi să investim în Constanţa la timp pentru a-i creşte capacitatea. Are foarte mult potenţial“.

Spre comparaţie România a devenit un centru regional pentru H&M, LPP sau Ikea, iar alte companii pot urma.

„România are potenţial de a deveni hub regional. Sunt multe investiţii în logistică în centre de distribuţie care deservesc regiunea – România, Ungaria, Bulgaria, Grecia. Dacă ne punem la punct Constanţa, să avem un transport intermodal bun către aceste pieţe, acesta trebuie să devină un proiect de ţară - este o poartă de intrare portul Constanţa şi dacă ne jucăm corect cartea, vin investiţii de care vom beneficia cu toţii. În Polonia, la Gdansk, arată altfel deja. Ei sunt deja mai aproape de Germania“.

Pe de altă parte, problema Schengen rămâne, iar pe lângă autostrăzi România are nevoie de investiţii în infrastructura feroviară pentru a rămâne competitivă.

 

Ce a mai spus Răzvan Marinescu

În 2023 vorbim de o normalizare în transporturi - întâi cu scăderea volumelor la început de an, astfel încât cererea s-a întâlnit cu oferta mai uşor. 

Acum este în discuţie creşterea TVA-ului în zona de HoReCa, de la 9 la 19%. Avem mulţi clienţi care sunt furnizori în HoReCa şi ne întrebăm cum îi va impacta o astfel de măsură.

Zona de automotive a crescut cu volume sensibil mai mari. Comerţul tradiţional a înregistrat o încetinire, zona de online de asemenea înregistrează o încetinire a creşterii.

Creşterea din 2023 vine din proiecte noi cu clienţi existenţi sau clienţi complet noi.

Anul trecut am cumpărat licenţe UiPath şi am implement roboţi pentru anumite sarcini, acum avem oameni implicaţi în a aduce ChatGPT în ecuaţie.

În 2022 am investit 1 mil. euro numai în digitalizare şi panouri solare. Am investit într-o nouă companie din grup – KLG Trucking – 8 mil. euro în flote noi de camioane, deoarece a fost o nevoie crescută de capacitate de transport.

KLG Trucking acoperă transportul intracomunitar, avem o flotă de 180 de camioane, 250 de şoferi.

Anul trecut am investit 500.000 de euro în Simplify cu goods to men, o robotizare care permite să nu mai călătorim atât de mult în depozit şi care creşte productivitatea.

Am ajuns la o reţea de 10 huburi în România cu unul central lângă Bucureşti, pe A1. Ca suprafaţă nu avem un obiectiv în a fi mari, ne-am stabilit la circa 50.000 mp.

Tranziţia a fost una lină după preluarea de Sinotrans, promisiunile au fost respectate de către noul acţionar. Cea mai importantă a fost păstrarea culturii antreprenoriale. Avem acum o serie de proiecte cu colegii din China, în zona de business development în Europa de Est, unde în special în Ungaria sunt multe investiţii dinspre China.

România are potenţial de a deveni hub regional. Sunt multe investiţii în logistică în centre de distribuţie care deservesc regiunea.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial