ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului, un proiect ZF & Element Industrial. Mihaela Chifor, Rottaprint: „Clienţii noştri au avut mai puţine lansări de produse în primele luni din 2023. Abia acum vedem că reîncep încet-încet lansările de sortimente noi“

15.08.2023, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

„În ultimul an, au fost scumpiri foarte mari la toate materiile prime, ceea ce s-a revăzut şi în produsele noastre. Au fost creşteri de preţuri ale produselor între 7,5% şi 35% din 2022 până în această vară“ Rottaprint are două centre logistice în România, în Bucureşti şi în Braşov, dar şi două în afara ţării, în Ungaria şi în Germania.

Rottaprint, o companie care pro­duce etichete autoadezive şi amba­laje flexibile, se aşteaptă ca în perioa­da ur­mă­toare companiile să revină cu lan­sări de produse noi, după o perioa­dă în care acestea au fost puse pe pauză, din cauza numeroaselor scumpiri.

„Am observat că au scăzut volu­mele solicitate de clienţi, iar aceştia au avut mai multe promoţii şi mai puţine lansări de produse în primele luni din 2023 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Producătorii s-au focusat pe produsele pe care le aveau deja şi abia acum vedem că reîncep încet-încet lansările de sortimente noi“, a spus Mihaela Chifor, director de marketing la Rottaprint, la emisiunea online ZF Logistica Businessului.

Printre clienţii din portofoliul Rottaprint se numără Aldis, Cris-Tim, Napolact, Olympus, Lactalis, toţi pro­ducătorii principali de lactate şi de car­ne, precum şi majoritatea retailerilor. Peste 60% din clienţi provin din in­dustria alimentară.

„Etichetele sunt indispensabile pen­tru industria alimentară. Anul tre­cut ne-am confruntat cu o criză foarte mare de celuloză şi am avut serioase probleme de aprovizionare, nemaia­vând materie primă. Am trecut cu bine peste această perioadă ca urmare a bunei colaborări pe tot fluxul. Am intensificat comunicarea cu furnizorii şi cu clienţii noştri. Am învăţat din această experienţă că trebuie să avem mai mulţi furnizori de materie primă. Acum lucrurile încep să se normali­zeze şi poate chiar să fie la fel ca înainte de pandemie.“

Rottaprint este prima tipografie de etichete şi ambalaje flexibile din România. A fost înfiinţată în 1991 ca o firmă de familie şi a rămas astfel. Dacă la început erau trei angajaţi, adică fondatorii companiei, familia Nechita-Rotta, iar activitatea din primul an a presupus tipărirea a 12.000 de metri liniari, astăzi compania a ajuns să numere peste 275 de angajaţi şi să tipărească peste 120 de milioane de metri liniari.

„La început făceam doar etichete autoadezive, acum facem şi capace de aluminiu pentru cutiile de iaurt, etichetele shrink sleeve pe care le vedeţi pe flacoanele din plastic de lapte sau iaurt, etichete de vin, manşoane igienice pentru cornetele de îngheţată, ambalaje flexibile (pungi de chipsuri sau pufuleţi, foliile de pe caserolele cu carne). Ne adresăm în principal industriei alimentare, dar şi celei de cosmetice sau de construcţii.“

Sediul companiei se află în Apahida, judeţul Cluj, unde se derulează activitatea de producţie, deşi livrări se fac şi în afara României. Rottaprint are şi două centre logistice în România - în Bucureşti şi în Braşov, dar şi două în afara ţării - în Ungaria şi în Germania.

„În 2008 am trecut prima dată graniţa, în Germania, unde avem un birou de vânzări şi un mic centru logistic. În 2011 am deschis şi sediul din Ungaria, deoarece cererile erau din ce în ce mai mari şi am vrut să fim mai aproape de clienţii noştri.“

Exporturile companiei sunt aşadar în principal în Ungaria şi Germania, dar şi în alte treisprezece ţări din Europa. În sudul României, compania livrează cu flotă proprie şi doar în partea de nord a externalizat acest proces.

„Am descoperit că acest mix funcţionează foarte bine şi putem livra în timp util“, a spus Mihaela Chifor.

Materia primă pe care o foloseşte Rottaprint provine din mai multe ţări din Europa, nu din România, deoarece, adaugă ea, nu există producători locali de hârtie, de aluminiu, de cerneluri.

„În ultimul an, au fost scumpiri foarte mari la toate materiile prime, ceea ce s-a revăzut şi în produsele noastre. Au fost creşteri de preţuri ale produselor între 7,5% şi 35% din 2022 până în această vară.“

Pe partea de producţie, investiţiile Rottaprint se fac constant. Pentru anul acesta compania a bugetat două milioane de euro, atât pentru utilaje, cât şi pentru logistică. O parte din bani deja s-a dus către achiziţia unui utilaj de tipar. Pentru logistică sunt de asemenea preconizate investiţii în Apahida.

„Am încheiat anul 2022 cu o cifră de afaceri de 32 de milioane de euro. An de an avem o creştere organică. În prima jumătate a anului 2023 am avut rezultate bune, însă o mare parte din acestea sunt ca urmare a creşterii preţurilor.“

Sunimprof Rottaprint, compania prin care este operat businessul, este deţinută, potrivit datelor de pe platforma Termene.ro, de Arnella Caetana Nechita-Rotta (cu o participaţie de 61%) şi Cristinel Nechita-Rotta (39%).

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial