ZF Logistica businessului

ZF Logistica businessului. Laura Ţeposu, Libris: „Cred că în doi-trei ani am putea să ne extindem cu un al doilea depozit în Braşov. Investiţia ar fi de 2-3 mil. euro“

18.07.2023, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Depozitul actual Libris are o suprafaţă de 5.000 de metri pătraţi şi o capacitate de stocare de un milion de titluri  De acolo sunt expediate zilnic până la 4.000 de colete, iar capacitatea se poate tripla, ca urmare a investiţiilor făcute în ultimii ani în automatizare.

Librăria online Libris, deţi­nută de Ana şi Virgil Oniţă şi de Laura Ţeposu, s-ar putea extinde în urmă­torii ani cu un al doilea depozit, adiacent celui deja existent în Braşov, în funcţie de evoluţia pieţei de carte din România.

„Pe lângă depozitul deja construit, mai avem un teren unde ne-am putea dezvolta şi care a fost cumpărat cam în urmă cu cinci ani. Noi sperăm ca piaţa de carte să crească şi în câţiva ani să facem al doilea depozit. Acesta este unul din proiectele noastre pe termen lung. Cred că în doi-trei ani am putea să ne extindem. Investiţia ar fi proba­bil de două-trei milioane de euro“, a spus Laura Ţeposu, CEO şi acţionar al Libris, la emisiunea online ZF Lo­gistica businessului.

Depozitul actual are o suprafaţă de 5.000 de metri pătraţi şi o capacitate de stocare de un milion de titluri. De acolo sunt expediate zilnic până la 4.000 de colete, iar capacitatea se poa­te tripla, ca urmare a investiţiilor fă­cute în ultimii ani în automatizare, mai ales că, în perioade precum Black Friday sau începerea anului şcolar, nu­mărul de comenzi creşte conside­rabil. În depozit lucrează aproximativ 50 de angajaţi, iar în birouri mai sunt încă 50.

„Depozitul de carte a fost visul nostru încă de când am început să fim prezenţi în online. O librărie fizică poa­te găzdui maximum 15.000 de titluri, iar la început vindeam doar din stocurile librăriei. Ulterior, ne-am mu­tat într-un depozit mai mare, închiriat, apoi am crescut, am mărit numărul de titluri şi de expediţii. Aveam însă ne­voie de un depozit care să ne satisfacă toate nevoile din punct de vedere logistic, precum anumite condiţii de umiditate, de flux al mărfii.“

Pentru a dezvolta actualul depozit, Libris a accesat un credit bancar şi a investit 3 milioane de euro. Pozi­ţio­narea în Braşov este un avantaj, spune Laura Ţeposu, pentru că multe firme de curierat au hub în acest oraş.

„Piaţa de carte a fost anul trecut de circa 100 de milioane de euro, a stag­nat. În 2023 ne aşteptăm la o creş­tere de 10%. Cifra noastră de afaceri în 2022 a fost de 67 milioane de lei, plus 3%. Pe primul semestru, avem o creştere de 15%.“

Librăria online Libris a vândut în 2022 peste 2,3 milioane de produse, cu o medie a comenzii înregistrate de 113 lei, în creştere cu 10%, cele mai multe cărţi fiind cumpărate în judeţele Bucureşti, Braşov şi Cluj, care cumulează mai mult de un sfert (28%) din volumele comandate la nivel naţional.

Ca tendinţe în rândul comenzilor, Laura Ţeposu spune că a crescut foarte mult cererea de carte în limba engleză, iar una din investiţiile pe care Libris le-a făcut anul acesta a fost în dezvoltarea platformei online, astfel încât să poată lista mai multe titluri din această categorie.

„Până acum aveam 300.000 de titluri în limba engleză, iar acum avem 800.000.“

Businessul Libris a apărut pe piaţă în 1991 şi a început să funcţioneze cu o librărie fizică, Şt. O. Iosif din Braşov. În 2009 a avut loc trecerea la online, prin înfiinţarea unui site, depozitul urmând să fie deschis câţiva ani mai târziu. În acest moment, vânzările online reprezintă 95% din cifra de afaceri Libris. Afacerea a fost fondată de Ana şi Virgil Oniţă, care deţin în prezent jumătate din companie, iar Laura Ţeposu - cea care are restul de 50% - s-a alăturat în 2009, odată cu tranziţia către mediul online.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial