ZF Logistica businessului

ZF Logistica businessului. Elena Birtoc, Carel Woodworks: Producătorii de mobilă din România au preferat să stea în fabrici în loc să investească în marketing pentru a vinde direct

04.04.2023, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Producătorul de mobilier Carel Woodworks din comuna Vetiş, jud. Satu Mare, livrează mobilă în Eu­ropa şi are clienţi precum gigantul de coworking WeWork sau chiar Ama­zon, a explicat Elena Birtoc, cofonda­toare şi CEO al companiei, în emisiu­nea ZF Logistica Businessului, un proiect ZF & Element Industrial, dar vrea să iasă pe piaţă cu propriul brand. Dacă în urmă cu câţiva ani procentul producţiei pentru brand era de 100%, a scăzut treptat în ultimii ani.

„Noi, producătorii din România, nu am ieşit din zona de confort. Am stat în fabrici după utilaje, să meargă totul şi am uitat de marketing. Trebuie să mer­gem pe pieţe, să ieşim din zona de con­fort. În cazul nostru, am fost precum producătorii agricoli care merg în Obor fără nimic pe tarabă. Am aşteptat să vină clientul, să vină brandul să ne spu­nă ce doreşte ca noi să producem şi la ce preţ. Dar putem demonstra că putem veni cu ceva în plus, cu produsele noas­tre, cu plusvaloare“, a spus Elena Birtoc. Ea a subliniat că până acum, fa­bricile de mobilă din România au func­ţionat drept departamentul de produc­ţie al brandurilor pentru că ei au investit în brand şi marketing, dar nu în utilaje, iar companiile occidentale îşi permit ast­fel să vândă şi de şapte ori mai scump un produs cumpărat de la un producător din România.

Mai mult, pe piaţa locală sunt vân­dute produse aşa-zise din Italia sau Franţa, însă doar brandul este acolo, iar produsul este exportat din România în Italia şi ulterior importat înapoi.

„Ei au externalizat producţia la noi, în România. Acest lucru trebuie schimbat pentru că nu mai putem fi atât de ieftini şi concurenţa Chinei este mare, chiar şi cu taxe vamale. Putem avea capital românesc şi cu locuri de muncă bine plătite. Dar totul depinde de noi, însă din cauza leului stabil faţă de euro, noi plătim practic dobânzi triple faţă de un vest-european“, a spus acţionarul.

Ea a subliniat că atunci când produc pentru un brand străin, obţin producţie, însă cu o marjă extrem de mică. „Nu este greşit să lucrezi pentru un alt brand, cu o parte a producţiei pentru că asta îţi asigură şi pâinea cea de toate zilele, dar avem nevoie de ceva mai mult, să ieşim din zona de confort“.

Pe de altă parte, avem probleme cu mediul economic – ratingul de ţară este unul scăzut – BBB-, faţă de BBB în cazul Ungariei sau A- în cazul Poloniei.

„Am început un marketing puternic pe România, vrem o piaţă puternică şi acasă, iar noi în acest moment exportăm 95% din producţie. Microsoft, JPMorgan, Goldman Sachs, WeWork, sunt printre companiile care au mobilă de la noi“, a spus Elena Birtoc.

Carel Woodworks a închis anul 2022 cu un business de circa 4 mil. euro, faţă de 2,5 mil. euro în 2021. „Dar anul 2019 l-am încheiat cu 5 mil. euro. La acea vreme aveam de mobilat 50 de restaurante în Londra, din care am făcut 4. Îndemnul de a sta acasă a lovit puternic în HoReCa şi implicit şi în noi. Acum am reluat discuţiile şi cu alte lanţuri de restaurante şi construim din nou. Noi în 2020 ne aşteptam iniţial să avem un business de 10 mil. euro, înainte de pandemie, însă tot am reuşit să ne menţinem pe profit, chiar şi în pandemie“, a subliniat directorul.

Carel Woodworks mizează acum mult pe mobilier pentru birouri, restaurante şi rezidenţial, cu mobilier realizat pe comandă.

„Din 2022 am mizat pe produse cu valoare adăugată mare şi am apelat la designeri deoarece produsele de design au o plus valoare mult mai mare. Poţi vinde cantităţi mari la valori mici, iar lemnul fiind un material preţios, iar noi lucrăm din lemn masiv de stejar, am gândit un design special. Am venit cu colecţii cu care am participat la târguri internaţionale. Primul la care am fost a fost cel de la Stockholm. Acum ne pregătim de Milano şi următorul în mai la New York, ambele sub pavilionul României, iar cu Asociaţia Producătorilor de Mobilă de asemenea participăm, inclusiv la Londra şi Dubai“, a spus Elena Birtoc.

Pe lângă proiectele de birouri în care livrează mobilier pentru WeWork, compania din Satu Mare a vândut astfel de produse şi către Amazon, pentru birourile pe care compania de comerţ online le are în Dublin.

Firma Carel Woodworks a luat naştere în 2001, iar acţionariatul este format din Elena Birtoc şi Carlos Zamorano, un investitor spaniol care a oferit şi expertiză tehnică la începuturile afacerii.

 

 

 


 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial