ZF Live

ZF Live. Radu Dinescu, UNTRR: Preţul unui RCA a crescut de nouă ori în ultimii 3 ani. Nu sunt nişte valori suportabile

Autor: Bianca Dorobanţu

22.12.2015, 13:00 338

Preţul unui RCA pentru un vehicul comercial de transport marfă sau persoane a crescut de la 1200-1500 lei în urmă cu 2-3 ani la peste 10.000 lei la finele acestui an, scumpindu-se practic cu 300% în fiecare an, a spus la ZF Live Radu Dinescu, secretar general  al UNTRR.

Astfel, dacă în 2012-2013 preţul unui RCA pentru un vehicul comercial era între 1.200 şi 1.500 de lei, în primul semestru din 2014 acesta depăşea 4.500 de lei, poliţa pentru un camion încheie anul 2015 la peste 10.000 de lei. Preţul a crescut de nouă ori în ultimii 3 ani.

“Nu sunt nişte valori suportabile de nimeni în România, n-a crescut volumul de 9 ori, n-a crescut profitul de 9 ori, n-a crescut nimic de 9 ori din care să poţi să suporţi o astfel de creştere”, a mai spus Dinescu. Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România este o organizaţie profesională non-guvernamentală fondată în 1990.

 “Nimeni în Europa nu poate să opereze o companie de transport pentru ale căror vehicule plăteşte o astfel de asigurare de 15.000-25.000 de euro, că ajunge această valoare a asigurărilor obligatorii să-ţi egaleze valoare autovehiculului.”

Un camion nou costă 90-100.000 de euro, iar după 5-6 ani de zile valoarea lui scade la 40-20.000 de euro.

Preţul celei mai ieftine asigurări este de 1.200 de lei, iar cea mai scumpă costă 50.000. “În anii trecuţi minimul era maximul”, a completat Dinescu. Cotaţiile acestea sunt pentru un vehicul care n-a avut niciun fel de daună. Camioanele care nu sunt implicate în niciun accident timp de 4 ani, nu beneficiază de reducere. “Tot le-a crescut valoarea RCA de 9 ori. Probabil că în România bonus este că dacă nu faci niciun accident îţi creşte preţul RCA de 9 ori,  iar malus este că dacă faci accident îţi creşte de 100 de ori. Dacă menţinem comparaţia cu 2012, la 1.200 de lei, azi e 15.000 de lei, iar pentru cei care au avut un accident cotaţia pleacă de la 35-40.000 de lei.”

Dinescu spune că diverşi transportatori de la firme mici, cu un singur camion sau două vin la el după ce au făcut un accident pentru că se află în imposibilitatea de a opera mai departe. 

Pe piaţa asigurărilor din România sunt 9 firme care oferă aceste servicii, iar printre acestea se numără Allianz, Euroins şi Generali care nu afişează tarifele pe platformele brokerilor. “Din toate companiile care oferă RCA, doar cu un număr restrâns poţi negocia, restul sar din peisaj”, a spus el. 

UNTRR a demarat un dialog cu autorităţile, inclusiv cu ASF, cu care a reuşit să se întâlnească în vederea luării unor măsuri care să ducă la scăderea riscurilor şi a costurilor. “Toată lumea s-a speriat, să nu cumva să vorbim de preţuri că o să vina Consiliul Concurenţei şi o să ne amendeze pe toţi. Nu vorbim de preţuri, dar de cost şi de risc ai tot dreptul să vorbeşti, toată lumea ar trebui să fie interesată să aibă riscurile şi costurile cât mai mici.”

În România sunt 130.000 de camioane şi 6 milioane de autovehicule. Probabilitatea să se întâmple accidente de circulaţie este mai ridicată la autoturisme.

“Dispariţia Astra este un efect, un rezultat al lipsei de implicare în reglementare şi în monitorizarea pieţei. După 10 ani de indiferenţă azi am ajuns în pragul prăpastiei şi lipsa de intervenţie a autorităţii ne condamnă pe noi să plătim indiferenţa lor din spate”, a spus Radu Dinescu, secretar general UNTRR. “Solicităm o intervenţie excepţională din partea Guvernului.”

Dinescu susţine că a ridicat problema RCA-ului inclusiv în Parlament şi a vorbit cu membrii Comisiei de Buget, cu ASF şi cu asiguratorii, însă modificarea legii este un proces de lungă durată. “Guvernul poate da ordonanţă de urgenţă ca să intervină în piaţă. Este o piaţă liberă, dar nefuncţională. Guvernul trebuie să reglementeze o situaţie în cazul în care piaţa nu mai funcţionează. Fiecare stat membru trebuie să se asigure că vehiculele pe teritoriul lui au această asigurare pe răspundere civilă.”

În ianuarie 2016 va intra in vigoare directiva care solicită creşterea solvabilităţii companiilor de asigurări, prin majorarea de capital sau prin creaşterea preţului, iar singurul segment în care pot să crească preţul semnificativ este al asigurărilor obligatorii.

“Firmele de transport mici şi medii sunt condamnate să falimenteze, cele mari deja caută soluţii, să meargă în Bulgaria, iar cei care rămân în România o să ajungă să plătească 1.000 de euro pentru un Logan. Firmele mari şi-au angajat avocaţi şi se mută în Bulgaria, firmele mici o să le falsifice, o să îşi vândă camioanele sau pleacă în alte ţări”, a completat el.

Dinescu este de părere că ASF-ul nu şi-a făcut treaba în ultimii 10 ani şi că este responsabilitatea statului român pentru că nu a reglementat corect şi nu a supravegheat piaţa. “Guvernul nu poate sta indiferent şi noi să plătim pentru indiferenţa şi incompetenţa lor. Trebuie ca tarifele să se blocheze la un anumit nivel pentru o perioadă limitată.”

Perspectivele pe piaţa transporturilor în 2016 par ar fi rezonabile, însă Dinescu spune că există o oarecare creştere a volumelor, însă la începutul lunii decembrie, nişte analize din au arătat o scădere a volumului de transport cu 20% faţă de anul trecut, în zona Mării Negre. “Aici sunt incluse şi relaţiile cu Rusia şi Turcia, Ucraina. Cei care mergeau pe aceste rute au început să se reorienteze pe alte rute, dacă sunt mai mulţi atunci şi oferta de servicii se duce mai jos, marjele se vor îngusta şi mai mult.”

Ce a mai spus Radu Dinescu la ZF Live:

  • Este foarte important pentru noi cu ce valori plecăm în ianuarie
  • Având în vedere că piaţa liberă nu funcţionează, va muri în 2-3 luni. 90% din industrie face 1% profit, pe care ni-l mănâncă triplarea RCA din ultimul an.
  • În Bulgaria impozitul pe profit 10%, pe dividend 5%, sau în Austria sau Ungaria
  • Dacă nu se limitează acest tarif la RCA, numărul celor care va plăti acest RCA va scădea extrordinar de tare
  • Consiliului Concurenţei i se pare normal că în fiecare an RCA se scumpeşte cu 300%

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

ZF Live
AFACERI DE LA ZERO