Caută doar în titlu
ZF IT Generation

ZF IT GenerationZF IT Generation. Start-up Star. Un român atacă din Sillicon Valley piaţa locală de soluţii pentru munca în echipă. Distribuitorul în România este start-up-ul Remote Stories

15.04.2021, 08:00

♦ Soluţia Octonius este folosită de companii din diferite părţi ale lumii, cu precădere din Europa de Vest, America şi Asia, aceasta generând afaceri de circa 4 mil. dolari anul trecut.

Compania Octonius din SUA, fondată de românul Cosmin Ciobanu în urmă cu aproape opt ani, atacă piaţa locală cu soluţia sa de work management prin intermediul start-up-ului local Remote Stories, pandemia deschizând noi oportunităţi, în condiţiile în care acum organizaţiile şi angajaţii acestora s-au obişnuit cu soluţiile digitale şi cu munca de la distanţă. Octonius a avut o cifră de afaceri de circa 4 milioane dolari anul trecut şi are clienţi din diferite părţi ale lumii, cu precădere din Europa de Vest, America şi Asia.

„Avem un număr de clienţi restrâns în România, dar am văzut că există un potenţial pe partea de business şi ne-am hotărât să începem mai insistent partea de promovare şi vânzare în România. Toată lumea a fost forţată să prioritizeze partea de transfor­mare digitală şi de cum putem lucra de oriunde, în momentul acela companiile au fost mult mai deschis în a căuta şi explora soluţii şi atunci a fost mai uşor să ne apropiem de clienţi şi să avem discuţii concrete şi pe plan local“, a declarat în cadrul ZF IT Generation la rubrica Start-up Star Cosmin Ciobanu, fondator al Octonius.

El a pus bazele Octonius încă din 2013, când a fost acceptat în cadrul acceleratorul Blackbox din SUA, însă atunci soluţia avea altă funcţionalitate. Mai exact, aplicaţia Octonius reunea fişierele stocate de utilizatori în aplicaţii de cloud precum Dropbox, Evernote, Google Drive, Facebook şi contactele din telefon, permiţându-le acestora să îşi gestioneze toate datele dintr-un singur loc. Totodată, utilizatorii aveau atunci şi posibilitatea de a partaja documentele şi cu alte persoane pentru a putea fi editate simultan.

“La vremea aceea soluţia era foarte tehnică şi foarte greu de înţeles de către utilizatori. Am avut o perioadă în care am tatonat diverse tehnologii, după care ne-am dat seama că putem rezolva probleme mult mai mari în spaţiul acesta de enterprise şi atunci în 2016 am început să construim această soluţie de work management. Am încercat să folosim tot ce am învăţat cu soluţia iniţială şi să o transformăm într-un produs pe partea de enterprise. Aşa am ajuns de la un tool de sincronizare de documente către un tool de work management”, a explicat Cosmin Ciobanu.

Pentru soluţia iniţială, el a reuşit să atragă o finanţare, care l-a ajutat şi pentru a face trecerea către noua soluţie. Finanţarea primită s-a ridicat la 80.000 de dolari, 60.000 de dolari de la Blackbox şi 20.000 de dolari de la Google,

“Cu finanţarea pe care am obţinut-o atunci noi am lucrat şi am finalizat acel produs iniţial de sincronizare documente pentru consumer, după care ne-am dat seama că nu vom putea progresa cu el. Atunci am pus pauză şi am început să lucrăm la noul proiect. Din acel moment, cu acea investiţie am putut să facem un prim prototip, un MVP, pe care l-am lansat în 2018. Atunci am avut o perioadă de un an, un an şi jumătate, în care am testat şi am lucrat cu câţiva potenţiali clienţi tocmai pentru a înţelege mai bine nevoile lor”, a punctat antreprenorul român. Până în prezent, investiţiile externe în Octonius ajung la circa 120.000 dolari, restul fiind investiţia proprie a fondatorilor.

“Cu absolut tot ce înseamnă partea de promovarea, de project management, ş.a.m.d., totul s-ar duce de aproape de 1 milion de dolari din 2013 de până acum. Este foarte multă muncă şi efort şi de foarte multe ori nu le poţi cuantifica.”

Cosmin Ciobanu a demarat proiectul Octonius în împreună cu austriacul Chris H. Leeb şi indianul Anoop K. Nayak în 2013 în Palo Alto din Silicon Valley (California, SUA).

“În momentul în care am început să lucrăm la noul proiect, toţi munceam în diverse direcţii, aveam diferite job-uri ca să ne putem acoperi costurile zilnice.”

În prezent, Octonius are o echipă stabilă de 20 de persoane la care se adaugă şi interni de la diferite universităţi din SUA, pe anumite perioade.

“Avem programe cu diferite universităţi din SUA şi primim foarte mulţi interni spre exemplu de la Barclay, UCLA, etc., care vor să lucreze şi să înveţe tehnologii noi.”

Din echipa Octonius, 14 persoane se ocupă de partea de produs, care include partea de cercetare-dezvoltare şi inovaţie, acestea îmbunătăţind constant platforma de work management cu funcţionalităţi noi.

Ce înseamnă însă o soluţie completă de work management? “În viziunea noastră work management înseamnă un tool care îmi permite să îmi fac cât mai mult din activitatea zilnică şi să îmi rezolv toate task-urile în acel tool fără să fie nevoie să fac traininguri şi fără să îmi apară tot felul de notificări şi lucruri care te încurcă în a-ţi face treaba. De multe ori, astfel de tool-uri sunt considerate fie de project management, care este doar o bucăţică din ce faci zi de zi la muncă - nu toată lumea lucrează sau livrează proiecte, nu toată lumea lucrează cu task-uri. Iar, apoi mai este o zonă care se ocupă de ce înseamnă comunicare şi aici vorbim de tool-uri precum Microsoft Teams, Slack şi altele. Este o zonă pe care o companie cu 6.000-7.000 de angajaţi este greu să o gestioneze. Companiile se gândesc că le trebuie fie un tool de comunicare, fie unul de project management şi îţi dai seama că din zeci de mii de angajaţi, îl folosesc doar 100. Atunci noi venim şi umplem acest spaţiu şi facem legătura între diversele scenarii izolate - adică ai echipe care lucrează la proiecte, ai echipe care au nevoie să acceseze informaţie non-stop, echipe care trebuie să comunice, iar noi facem podul între toate aceste segmente şi use case-uri.”

Utilizarea soluţiei Octonius de către angajaţii unei companii se împarte în trei zone – project management, acces la informaţie şi comunicare internă.

„Avem echipe care folosesc Octonius exclusiv pentru partea de project management - proiecte, task-uri, timeline-uri, deadline-uri ş.a.m.d., echipe sau departamente care folosesc soluţia pentru acces la informaţii - îţi ţii în Octonius documentele importante, tot transferul de comunicare şi de knowledge rămâne într-un singur loc, mai exact, în termeni clasici poate funcţiona şi ca un intranet unde ai la îndemână toate informaţiile necesare. De asemenea soluţia mai poate funcţiona şi ca o zonă de comunicare internă, un fel de Facebook, Linkedin intern în organizaţia ta  - intri şi postezi update-uri, laşi feedback, ceri ajutorul, etc.”, a explicat fondatorul Octonius.

În prezent, soluţia Octonius este folosită de circa 140.000 de angajaţi din diverse companii din lume. Modelul de business al Octonius se bazează pe o subscripţie lunară sau anuală per utilizator. 

“Tarifele standard sunt de 20 dolari per utilizator pe lună, însă acestea diferă în funcţie de volum, precum şi de nivelul de personalizăre a soluţiei pe care îl cere clientul. Avem o flexibilitate destul de mare.”

Prin design, Octonius este o soluţie în regim SaaS, însă majoritatea clienţilor aleg să o instaleze în propriiile centre de date.

“Majoritatea clienţilor noştri sunt din industrii sensibile să spunem - financiar-bancar, auto, aviaţie, sănătate, şi ca atare au nevoie de această soluţie în centrul lor de date. Deci este o soluţie on premise care poate fi accesată şi în cloud-ul nostru, dar în 98% din situaţii este on premise 100% în controlul clientului”, a punctat el.

Mara Eliza Barza, cofondatoare a Remote Stories

În prezent, Octonius are clienţi preponderent din Europa de Vest, America, şi Asia - Singapore, China, Japonia. Deşi este de origine român, Cosmin Ciobanu abia acum începe să promoveze soluţia şi în Europa de Est, în România alegând ca partener start-up-ul local Remote Stories.

“Am început discuţiile cu Octonius de la începutul acestui an. În primă fază ne dorim să promovăm soluţia, să testăm şi să vedem care este feedback-ul companiilor de aici. Aşadar suntem într-o perioadă de research şi de promovare a soluţiei Octonius aici pe plan local”, a spus Mara Eliza Barza, cofondator Remote Stories. Ea a început proiectul alături de Amalia Ştefan în 2019, promovând beneficiile muncii de la distanţă.

“Acesta este un nou pas pentru noi - să venim şi cu soluţii care să simplifice munca celor care lucrează remote. Ca urmare a pandemiei, sperăm ca organizaţiile să fie mai deschise către tehnologie. Aceasta este tendinţa. Conform unui studiu, România este printre primele ţări din Europa Centrală şi de Est în ceea ce priveşte asimilarea tehnologiei şi ţine pasul cu noile tendinţe din domeniu”, a precizat Mara Eliza Barza, adăugând că Remote Stories nu se va axa pe promovarea şi vânzarea soluţiei Octonius doar în România, ci şi pe pieţele vecine precum Republica Moldova şi Bulgaria, iar ulterior posibil şi în Polonia şi Ungaria.

“Ne adresăm companiilor care au minim 20 de angajaţi şi până la sute şi mii de angajaţi. Nu trebuie să folosească toată echipa această soluţie pentru că poate nu li se potriveşte unor departamente. În acelaşi timp, soluţia poate fi folosită atât de echipele interne, cât şi de către echipele cu care compania lucrează în mod externalizat sau cu freelancerii cu care colaborează”, a explicat ea.

Prin extinderea şi pe pieţele din Europa Centrală şi de Est, dar şi din alte zone, Octonius speră să îşi crească vânzările şi implicit şi cifra de afaceri astfel încât să poată trece în etapa următoare de dezvoltare şi să obţină o finanţare substanţială.

“Anul trecut am avut venituri de circa 4 milioane dolari şi vrem să sărim de pragul acesta care să ne aducă în atenţia unei trepte mai mari de investiţie. Până acum nu am căutat în mod activ o investiţie, însă pentru a putea atrage o investiţie mare trebuie să sărim de pragul acesta de peste 6-7 milioane dolari”, a menţionat Cosmin Ciobanu. El a adăugat că de la începutul anului şi până în prezent, Octonius a avut o creştere a businessului de 50%, iar ţinta pentru finalul anului este de a dubla cifra de afaceri din 2020.

“Chiar dacă putem considera că mare parte din greul cu această pandemie a trecut, lumea deja acum este obişnuită cu digitalizarea şi să lucreze de oriunde şi încă suntem într-un context în care este nevoie de soluţii ca Octonius.”

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania Microsoft
Innovation Partner:

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.