ZF IT Generation

ZF IT Generation. ZF IT Generation. Gabriel Brata, fondator al RongoDesign, ce foloseşte tehnologia pentru a produce materiale de construcţii sustenabile: Vrem să atragem o finanţare în valoare de 150.000 - 200.000 de euro

23 feb 2023 Autor: Alexandra Cepăreanu

Investiţia în dezvoltarea start-up-ului a fost de circa 70.000 de euro În cadrul RongoDesign lucrează o echipă de patru angajaţi.

Start-up-ul biotech RongoDesign, care foloseşte tehnologia pentru a produce materiale performante şi sus­tenabile dedicate domeniului ma­te­rialelor de construcţii, vrea să atra­gă o finanţare de până în 200.000 de euro pentru a susţine planurile de dezvolta­re, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Picth, Gabriel Barta, fondator al companiei.

„Vrem să atragem o finanţare între 150.000 şi 200.000 de euro care ne-ar ajuta să construim o fabrică nouă, pentru că cererea pentru pro­duse sustenabile este tot mai mare şi scalabilitatea ideii noastre este direct proporţională cu capacitatea de pro­duc­ţie, care la rândul ei este direct pro­porţională cu spaţiul pe care îl avem. Noi am făcut parte din progra­mul Startup Reaktor, iar acum ur­mea­ză să fim listaţi cu ajutorul celor de la Ronin pe platforma lor de crowdfunding“, a spus Gabriel Barta.

El a adăugat că în curând start-up-ul va lansa pe piaţă primul produs. „Avem procese bine optimizate şi suntem pregătiţi să lansăm primul pro­dus pe piaţă. Primul produs constă în nişte panouri acustice cu diferite for­me şi dimensiuni, care pot fi adap­tate cerinţelor fiecărui client. De exem­plu, dacă un client doreşte o anu­mită formă, se va lucra cu tehnologia 3D printing şi se va crea o matriţă. Laboratorul nostru este situat în judeţul Cluj, comuna Floreşti.“

Start-up-ul RongoDesign a luat naştere în urmă cu doi ani, fiind dez­voltat cu o investiţie în valoare de aproximativ 70.000 de euro. În pre­zent, compania are patru angajaţi.

„Am făcut parte dintr-un pro­gram desfăşurat de Raiffeisen Bank, care ne-a oferit un credit în condiţii preferenţiale, în valoare de 35.000 de euro, iar contribuţia proprie a fost tot în jurul sumei de 35.000 de euro, iar banii au fost direcţionaţi spre con­stru­i­rea laboratorului, spre achiziţio­na­rea de echipamente, precum teh­no­logia 3D printing, roboţi industriali care intervin pe fluxul de producţie.“

Fondatorul RongoDesign a men­ţio­nat că pe parcursul celor doi ani de dezvoltare şi cercetare a încercat să fie cât mai aproape de designerii şi de arhitecţii din România care migrează spre materiale biodegradabile, trend în continuă creştere în special în afara României.

„Noi am trimis efectiv mostrele şi MVP-urile designerilor şi arhitecţilor care au testat în diferite medii produsele şi într-o continuă colaborare cu ei am obţinut feedback-urile care ne-au ajutat să îmbunătăţim procesul acolo unde a fost cazul şi să ne definitivăm toţi paşii.“

În prezent, start-up-ul a trecut de la clienţi demo, la clienţi plătitori, a menţionat Gabriel Brata, unii dintre clienţii din portofoliul RongoDesing fiind Makuma Space - spaţiu de evenimente interactive din Cluj - sau Art Mirror Design - cu care start-up-ul biotech are o colaborare strânsă şi lucrează la mai multe proiecte.

„Avem deja câteva colaborări pentru a livra şi a produce acele panouri acustice. Momentan avem clienţi din zona Clujului pentru că şi noi suntem tot aici şi ne-a fost mult mai uşor să ajungem la aceşti clienţi. Lucrăm şi cu designeri de interior individuali care au văzut produsele, le-au testat în medii specifice şi aşteaptă ca noi să îi anunţăm când începem producţia în masă“, a mai spus Gabriel Barta.

El a explicat că segmentul de piaţă asupra căruia se îndreaptă interesul RongoDesing este cel B2B (business to business), însă, în prezent, compania lucrează la dezvoltarea unui site propriu care să poată facilia interacţiunea dintre start-up şi clienţii finali (B2C - business to consumer).

„Noi ne-am axat în principal pe segmentul B2B (business to business), pentru că acolo am avut primele discuţii şi oricum vrem să mergem cu produsul final în special spre constructori, spre arhitecţi şi designer de interior. Acum se lucrează la site-ul companie care cumva doreşte să atragă şi clienţii B2C, care vor putea să-şi comande direct de pe site ce au nevoie. Acolo vor fi încărcate proiectele, vor fi încărcate produsele şi tot acolo ne vor putea contacta.“

De asemenea, planurile pe termen mediu vizează şi extinderea pe pieţe internaţionale, a mai punctat fondatorul RongoDesing.

„Momentan avem discuţii deschise cu o parte din ţările nordice, cu anumiţi constructori de acolo, dar şi cu constructori din Spania, pentru că am fost parte dintr-un program de mentorat acolo, le-au plăcut produsele noaste şi ne vor ajuta să ne lansăm şi pe această nouă piaţă. Dar ne concentrăm, cel puţin în următoarele şase luni din acest an, spre piaţa internă, să implementăm cât mai bine produsul în piaţa din România, urmând ca apoi să ne focusăm şi spre alte pieţe externe.“

În ceea ce priveşte cifra de afaceri, Gabriel Barta a spus că valoarea acesteia va fi în jurul a câtorva mii de euro la finalul anului în curs.

„Ţintim o cifră de afaceri de câteva zeci mii de euro la finalul acestui an, dar vrem să continuăm să facem paşi mici deocamdată. Nu vrem să ne aventurăm şi spunem că estimăm cifre mari, dar suntem întotdeauna precauţi şi deschişi la a produce în cantităţi mari. Odată cu scalarea ne dorim să ne extindem portofoliul şi spre zona de ambalare, ca soluţii alternative de ambalare, pentru că proprietăţile materialului dezvoltat de noi oferă protecţie pe toată durata transportării diferitelor bunuri. De asemenea, lucrăm la un proiect în care vrem ca acele braţe de roboţi să facă mai multe - precum să vopsească panourile acustice astfel încât să facem pe suprafaţa acestora artă tradiţională românească“, a mai spus Gabriel Barta.

 

Ce a mai spus Gabriel Barta la ZF IT Generation

Folosim una dintre cele mai vechi tehnologii existente - tehnologia miceiului, acea reţea de fibră a ciupercilor care se găseşte sub pământ - pe care o adăugăm în procese bine stabilite cu scopul de a oferi o soluţie sustenabilă materialelor clasice folosite în izolaţie, care sunt în cantităţi foarte mari şi care în timp dăunează mediului înconjurător.

Practic, principala tehnologice pe care o folosim este cea a micelilului, apoi cu tehnologii moderne, 3D printing, Roboţi industriali, care intervin pe fluxul de producţie realizăm unicitatea produselor. De exemplu, cu ajutorul roboţilor industriali de mici dimesiuni realizăm vopsirea panourilor acustice, sau şlefuirea lor. Prin intermediul 3D printing şi software-ului specific realizăm matrtiţele care în câteva zile devin produsele comandate. Urmează să implementăm o aplicaţie/platformă pentru a extrage date din timpul procesului de creştere al panourilor acustice.

Totul a pornit de la pasiunea mea pentru cafea şi pentru faptul că în Cluj-Napoca sunt o mulţime de cafenele care generează un reziduu foarte mare zilnic de zaţ de cafea. Lucrând în cercetare, am ajuns la ideea de a valorifica aceste reziduuri de cafea prin utilizarea acestei tehnologii cu scopul de a obţine un nou tip de produs. Impactul sistemelor noastre de producţie industrială devine evident dacă ne uităm la tonele de deşeuri generate zilnic de activităţile umane, de la producţie, la agricultură şi nu numai. De asemenea, credem că inovaţia tehnologică este necesară şi că utilizarea unor instrumente noi ne va permite să producem la nivel industrial produse personalizate.

Noi la bază suntem biotehnologi şi ingineri în industria alimentară. În viitor dorim să atragem în echipă şi alţi oameni care ar putea aduce un plus de valoare în zona de prototipare, de dezvoltare a matriţelor, de utilizare a tehnologiei 3D. Dar creşterea echipei va fi direct proporţională cu scalabilitatea businessului.

Materialul a fost testat la ICECON (Institutul de Cercetări pentru Echipamente şi Tehnologii în Construcţii) Bucuresti, institut privat care testează materialele de construcţii şi, din punct de vedere termic şi acustic, este mult superior materialelor clasice folosite în prezent pentru izolaţii superioare.

 

 

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR