ZF IT Generation

ZF IT Generation. Vlad Costea, fondator al Sigtree Technologies, platformă marketplace pentru dezvoltatorii imobiliari: Plecarea de la Ericsson pentru un start-up propriu a fost dificilă, când eşti în corporaţie sunt mai tentante investiţiile pasive

12 apr 2021 Autor: Alexandra Cepăreanu

„Pot spune din experienţă că este un moment dificil să te gândeşti că mâine o să-ţi dai demisia, renunţi la tot venitul pe care îl aveai până atunci, iar banii pe care îi ai îi bagi într-un start-up care poate să meargă sau nu.“

Mediul antreprenorial aduce şi  avantaje şi beneficii, printre acestea regăsindu-se flexibilitatea şi puterea de a lua decizii rapid, însă, persoanele care lucrează în industria de IT & C, în corporaţii sau companii de dimensiuni medii – mari, au nevoie de curaj pentru a face pasul spre mediul de business şi a-şi înfiinţa propriul start-up a spus în cadrul unei emisiuni ZF IT Generation Vlad Costea, fost angajat al gigantului suedez Ericsson, în prezent antreprenor şi fondator al Sigtree Technologies, platformă tip marketplace pentru dezvoltatorii imobiliari, care aduce la un loc furnizorii de servicii cu locatarii unei comunităţi.

„Sunt multe persoane care lucrează în corporaţii şi care se întreabă cum este să fii antreprenor. Din păcate, puţine persoane chiar fac acest pas. Şi pot spune din experienţă că este un moment dificil să te gândeşti că mâine o să-ţi dai demisia, renunţi la tot venitul pe care îl aveai până atunci, iar cu banii pe care îi ai, în loc să faci o investiţie pasivă, o să îi bagi într-un start-up la care o să lucrezi de acum şi care poate să meargă sau nu. Ca antreprenor trebuie să reuşeşti să împărtăşeşti viziunea ta pe termen lung“, a spus Vlad Costea.

Antreprenorul a plecat din compania Ericsson în 2017, după ce a lucrat în cadrul multinaţionalei mai bine de opt ani, ultima funcţie deţinută în cadrul acesteia fiind de operations manager – cloud, IoT, I&S, potrivit informaţiilor publicate pe pagina personală de LinkedIn. „Partenerii mei au venit alături de mine la câteva luni după ce eu m-am apucat să fac acest lucru. Eu am fost primul care mi-am dat demisia, mi-am făcut un business plan, m-am gândit la cum vreau să arate produsul.“

„Am reuşit să atrag alte persoane alături de mine, apoi am atras şi alte persoane alături de noi, iar interesul încă este destul de ridicat. Investiţia a fost între 150.000 şi 200.000 euro, din care peste 90% sunt banii fondatorilor, banii noştri.“

Vlad Costea consideră că a fi antreprenor aduce atât avantaje, cât şi dezavantaje, iar dacă pe lista acestuia de beneficii regăsim cuvintele flexibilitate şi decizii rapide, pe cea cu inconveniente se află lipsa unui venit stabil, a unor beneficii extrsalariale de care antreprenori nu mai dispun, dar şi lipsa de timp pentru persoanele apropiate.

„Uitându-mă în spate, probabil că da, am face asta din nou, dar este dificil, nu aş recomanda, deşi sunt dispus să dau din know-how-ul pe care l-am căpătat în ultimii trei ani. Pentru că lumea trebuie să fie conştientă că discutăm de sacrificii, atât pe plan personal şi nu numai, pentru că sunt sacrificii şi din partea persoanelor din jurul tău – familie, prieteni. Plus salariul lunar, toată lista de beneficii pe care o aveai şi nu o apreciai atât de mult.“

Plecat din mediul corporatist în 2017, Vlad Costea împreună cu alţi trei colegi au înfiinţat start-up-ul Sigtree Technologies în 2018.

„Produsul arăta diferit la început, pentru că era o platformă care integra mai multe dispozitive IoT. Asta era în linie cu experienţa noastră, pentru că noi am lucrat mai mulţi ani pentru o corporaţie internaţională cu proiecte la nivel global. În 2019, am hotărât să poziţionăm această platformă în jurul dezvoltatorilor imobiliari şi în jurul sistemelor smart-home“, a adăugat Vlad Costea.

În prezent, platforma înregistrează atât clienţi companii multinaţionale, cât şi dezvoltatori imobiliari, fondatorul companiei spunând că în luna martie marketplaceul dedicat dezvoltatorilor imobiliari ajunsese la aproximativ 1.000 apartamente înscrise, circa 30 de clădiri de birouri şi aproape 2.000 de utilizatori.

De asemenea, după cei aproape trei ani de activitate, startup-ul se pregăteşte să ridice prima rundă de investiţii, în valoare de 500.000 de euro.

„În următoarea perioadă o să vină o finanţare şi pentru noi, care probabil va fi externă, nu din România. Banii vor fi folosiţi doar pentru extinderea internaţională. Considerăm că piaţa din România o putem adresa, dar pentru a ne extinde pe pieţe noi avem nevoie de finanţare“, a mai spus Vlad Costea.

 

Ce a mai spus Vald Costea la ZF IT Generation

Competiţie există mereu. Pentru un startup de tehnologie cel mai important lucru este definirea clientului. Trebuie să ştii care este clientul tău şi ce îi poţi oferi.

Avem o taxă lunară pentru fiecare apartament, care variază în funcţie de numărul de apartamente dintr-un complex. Şi mai percepem un comision din tranzacţiile pe care le fac furnizorii cu aceste comunităţi.

Implementarea este un lucru pe care îl îmbunătăţim de la lună la lună. Acum, implementarea soluţiei pentru un client nou se face în ziua în care semnăm contractul. Noi livrăm această platformă personalizată, direct pentru dezvoltatorul imobiliar.

Avantaje pentru clientul care este dezvoltatorul imobiliar, pentru că suntem foarte focusaţi pe nevoile lui. Câştigă în primul rând un nou tool de marketing. Noi suntem de părere că acea meteahnă românească cu „se vinde oricum“ nu mai este valabilă, iar acum dezvoltatorii, cel puţin cei care vor să construiască proprietăţi medium- high, au nevoie să vină cu ceva în plus şi au nevoie de intrumente şi pachete de servicii, noi suntem aici.

Primul beneficiu pe care îl au este posibilitatea de a folosi platforma ca un tool de market, unde pot trimite comunicări, pot primi feedback de la utilizatorii lor. Al doilea beneficiu este colectarea de date, plata online. Noi putem să pornim discuţiile cu dezvoltatorii imobiliari mult mai devreme faţă de alte platforme care sunt active în piaţă, care se focusează pe partea de property management – când oamenii sunt deja mutaţi, dar nu au fost până acum adresate punctual problemele din faza de livrare.

Un project manager poate vedea în cadrul aplicaţiei toate proiectele pe care le are în administrare şi poate adăuga proiecte noi. Poate vedea un sumar al clădirilor, chiriaşilor, furnizorilor. Aceştia pot trimite informări pe email şi către chiriaşii unei clădiri.

Un administrator poate adăuga proiecte noi cu uşurinţă. Doar din câteva clickuri poate începe un nou proiect. Utilizatorii pot vedea numărul de tichete deschise şi pentru care nu are răspuns. Acestea pot fi văzute şi în mediul dedicat special pentru aceste tichete. Putem observa că are articole publicate de managerul comunităţii care sunt necitite. De asemenea, acesta poate accesa o sumedenie de servicii: smart home, IT, curăţenie.

Nu ştiu să zic care a fost imboldul cel mai mare spre a face acest pas. Atât eu cât şi partenerii mei am fost implicaţi când lucram în corporaţie în multe proiecte intraprenoriale, cu toate astea diferenţa este uriaşă. Într-un proiect intraprenorial, orice s-ar întâmpla, la sfârşit de lună primeşti un salariu, într-o iniţiativă antreprenorială la final de lună plăteşti o grămadă de bani.

În 2018, erau multe lucruri care există în ziua de azi şi la vremea respectivă nu existau. Între timp, au tot apărut şi pe piaţa locală acceleratoare de startup-uri, au fost companii care au reuşit să plece în afară. UiPath, deşi eu nu o consider o companie românească, este un ambasador incredibil pentru mediul antreprenorial şi mediul de startup-uri din România.

Nu pot să zic că am căutat în mod activ să atragem finanţare. Consider că nu această obţinere de finanţare reprezintă succesul unui startup ci să convingi câţiva clienţi să îţi dea din banii pe care îi au, să investească cumva în tine.

Nu am urmărit partea de finanţare, abordarea noastră a fost „dacă o să fie, o să fie.“ Însă, în următoarea perioadă are sens să ridicăm o rundă de finanţare pentru că avem deja validarea pieţei, ştim să răspundem la multe întrebări, putem demonstra că ştim să creştem şi scopul nostru anul acesta este să ne lansăm în 5 noi pieţe europene, pas pentru care vom avea nevoie de finanţare. Este naiv să crezi că poţi creşte atât de repede cu resurse proprii. Considerăm că în acest moment are mai mult sens să ridicăm o rundă de investiţii de tip parteneriat sau o sindicalizare de mai mulţi angel investors. Până aum ne-am concentrat să demonstrăm că putem lansa pe piaţă un produs care este şi dorit de consumatori, să îl creştem pe forţe proprii. Motiv pentru care vizăm acest tip de finanţare. Asta nu exclude posibilitatea ca un VC să vină în această rundă. Suma pe care ne dorim să o ridicăm va fi de aproximativ 500.000 de euro, iar banii vor fi folosiţi doar pentru extinderea internaţională.

Deciziile luate spre finalul anului 2020, de standardizare a pieţei de smart home – şi sunt câteva tehnologii care vor deveni prevalente – ne vor ajuta inclusiv pe noi, pentru că se vor scrie noi standarde, iar partea de integrare a mai multor sisteme va fi mai uşoară. Noi rezolvăm o problemă pe care o au dezvoltatorii de smart home pentru că pe termen lung le lipseşte monetizarea recurentă. Cei care produc dispozitive, ei oferă clienţilor şi partea de aplicaţie mobilă şi software, fără a avea posibilitatea să o monetizeze, iar când creşterea lor se va plafona vor avea probleme de costuri cu acea bucată de software. Asta este o problemă pe care noi o rezolvăm pentru că am reuşit să aducem furnizorii aproape şi să generăm alte surse de venit suplimentare, pe lângă vânzarea de dispozitive. Scopul nostru pe termen lung este să integrăm aceste două produse care să fie oferite pe piaţă sub forma unui singur produs.

Consider că pandemia a creat şi va crea în continuare o repoziţionare pe piaţa de real-estate. Diverşi CEO de la companii mari fac planul de costuri ţinând cont de ceea ce s-a tâmplat, ţinând cont că oamenii pot să lucreze de acasă pe termen lung. Nu cred că vor fi companii care vor avea toată forţa de muncă acasă, pierzi foarte multe dacă faci aşa ceva, dar credem că va fi un mix. Oameni care vor lucra 3 zile de birou şi 2 de acasă, iar prin faptul că oamenii vor sta din ce în ce mai mult acasă, vor avea nevoie şi de servicii pe care să le primească.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR