ZF IT Generation

ZF IT Generation. Thomas Kolarik, vicepreşedinte BCR: Inteligenţa artificială va fi prezentă peste tot, la fel ca internetul, dar acest lucru nu va funcţiona pentru companiile care nu sunt digitalizate, care nu au date pe care să le prelucreze

21 iul 2023 Autor: Adrian Seceleanu

„Investiţia în oameni, investiţia în educaţie, modul în care aplicăm tehnici AI asupra datelor, consider că acesta este unul dintre subiectele-cheie ale viitorului pentru sectorul de IT în Europa şi mai ales în România“.

Următoarea revoluţie din IT şi din business va fi aplicarea pe scară largă a modulelor de inteligenţă artificială (AI) asupra datelor deţinute de companii, dar acest lucru nu va funcţiona pentru companiile care nu sunt digitalizate şi nu vor avea informaţii cu care să „alimenteze“ platformele AI care să le ajute să devină mai eficiente şi mai competitive, avertizează Thomas Kolarik, vicepreşedinte pentru IT şi operaţiuni al BCR.

„Ceea ce cred că va fi următoarea generaţie de aplicaţii, următoarea revoluţie în domeniul IT, va fi o combinaţie a trei subiecte: digitalizare, date, AI. Deci avem procese digitale, evident, asta este ceva ce toţi avem.  Aceste procese digitale generează o mulţime de date. De exemplu, platforma George a BCR creează în fiecare zi de două ori mai multe date decât datele bancare pe care le deţine. Deci, asta este ceva la care trebuie să ne gândim. Există o mulţime de date disponibile şi lucrând cu datele într-un mod profesional, lucrând cu acele date astfel încât să putem obţine cu adevărat valoare din ele, aceasta va fi următoarea revoluţie. Aşadar, pentru mine, nu AI va schimba lumea noastră. AI este pentru mine ceva similar cu internetul. Mai devreme sau mai târziu, inteligenţa artificială va fi prezentă pretutindeni şi vom învăţa cum să o aplicăm. Dar acest lucru funcţionează doar dacă aveţi procese digitale. Dacă aveţi date, atunci puteţi folosi AI, şi este ceva ce mulţi oameni uită“, a declarat Thomas Kolarik în cadrul evenimentului ZF IT Generation Summit 2023, care a avut loc la începutul acestei luni.

El a avertizat că în entuziasmul general privind platformele AI multe companii şi mulţi antreprenori se trezesc că de fapt nu au datele necesare pentru a beneficia de noile tehnologii. „Ceea ce se întâmplă destul de des este că oamenii încep de aici, încep de la AI, şi apoi află că au o problemă: datele lor nu sunt într-o formă bună, trebuie să facă ceva cu privire la date şi pentru a-şi pune datele într-o formă bună, află că ar trebui să digitalizeze cu adevărat procesele din companie. Este ceva ce vedem foarte des. Dar dacă rămâneţi în această ordine - digitalizare, date, AI, puteţi fi parte a următoarei revoluţii. Şi de ce mai avem nevoie pentru această revoluţie? Trebuie să avem oameni. Vestea bună este că tehnicile de bază ale AI sunt lucruri pe care le învăţaţi în şcoală în zilele noastre. Şi există un sistem de educaţie foarte bun în România. Deci, este vorba despre oameni. Investiţia în oameni, investiţia în educaţie, modul în care aplicăm tehnici AI asupra datelor, consider că acesta este unul dintre subiectele-cheie ale viitorului pentru sectorul de IT în Europa şi mai ales în România. Deci, pentru mine, viitorul IT şi al start-up-urilor în România sunt strâns legate de educaţie, educaţie pentru oamenii din domeniul IT, educaţie pentru cei din afara domeniului IT şi pentru oamenii care înţeleg că această ecuaţie este de fapt ceva ce poate schimba lumea noastră.“

Un rol cheie în digitalizarea companiilor şi în adopţia tehnologiei poate fi jucat de colaborarea dintre start-up-uri şi corporaţii, iar acesta este şi unul dintre beneficiile aduse de programul de accelerare InnovX-BCR, a mai spus Thomas Kolarik. „InnovX este o poveste de succes. Menţionez că, de fapt, InnovX este o organizaţie nonprofit, în caz că vă întrebaţi.“

„Primesc finanţare de la BCR, dar noi nu avem un cuvânt decisiv în ceea ce fac. Ei fac lucruri bune, dar nu suntem noi cei care le comandăm. Aşadar, aici vedeţi câteva cifre: suntem în special mândri de faptul că au trecut prin acest proces 170 de start-up-uri în ultimii ani şi start-up-urile au reuşit să obţină finanţări de 42 de milioane de euro, din care niciun cent de la BCR. Deci, acesta este un exemplu de co-creare, este un program BCR. Dar de ce facem acest lucru? Facem acest lucru deoarece considerăm că inovaţia este importantă.“

Kolarik a insistat asupra faptului că fondatorii de start-up-uri dar şi oamenii din corporaţii trebuie să înveţe să aprecieze diferenţele dintre ei, pentru că acestea pot stimula de fapt apariţia unor inovaţii şi pot duce la derularea rapidă a unor proiecte, care ar fi imposibil de realizat dacă fiecare dintre părţi ar lucra de una singură.

„Însă, întrebarea este de unde provine inovaţia? Eu am o viziune specifică despre acest lucru. Pentru mine, inovaţia provine din diferenţe, diferenţe în viaţă, diferenţe de puncte de vedere, diferenţe în abordări. Gândiţi-vă, de exemplu, când călătoriţi şi vedeţi ceva nou. Foarte des avem inspiraţie când vedem lucruri în ţări diferite, în culturi diferite. Lucruri pe care credem că le putem aduce acasă. Şi este la fel cu inovaţia. Cum să fim inovatori dacă nu avem diferenţe din care să învăţăm? Desigur, acest lucru are şi nişte condiţii prealabile. Trebuie să apreciaţi diferenţa. Dacă priviţi doar diferenţele şi spuneţi «ah, e diferit, nu mă interesează», nu va funcţiona. Deci, trebuie să lucrăm cu o mentalitate deschisă. De aceea schimburile de idei precum cele de la această conferinţă sunt atât de importante. De aceea este important să vorbim. De aceea este important să avem aceste ateliere împreună. Atât pentru noi, ca entităţi corporatiste, cât şi pentru voi, ca start-up-uri. Şi, ştiţi, există atât de multe abordări diferite pe multe dintre lucrurile pe care le avem ca entităţi corporatiste şi start-up-uri. De exemplu, clienţii. (...) Aceasta este una dintre neînţelegerile tipice care apar atunci când start-up-urile vorbesc cu corporaţiile. Pentru că start-up-urile vorbesc despre produs, iar corporaţiile se gândesc la clienţi. Dar dacă apreciaţi această diferenţă, puteţi face multe. La fel se întâmplă şi cu procesele. Dacă intri într-o companie corporatistă şi vrei să începi ceva, start-up-urile au o mulţime de energie şi sunt foarte concentrate, iar noi avem o glumă că, în lumea corporatistă, prima întâlnire durează de obicei trei luni până ajungem să ne cunoaştem. În timp ce într-un start-up, acest lucru este cu totul de neimaginat. Pentru că într-un start-up vă cunoaşteţi unii pe alţii şi apoi continuaţi cu următorul pas. Deci, aici şi viteza este diferită. Dar dacă apreciaţi diferenţa de viteză, puteţi face ceva cu aceasta, pentru că atunci când înveţi că unele lucruri durează mai mult, poate ai mai mult timp să te pregăteşti, ai mai mult timp să gândeşti, ai mai mult timp să te educi. Şi acesta este un lucru care ne poate ajuta, de asemenea, să fim mai inovativi. Şi există multe alte exemple. A avea o cultură care apreciază diferenţele ne-ar putea diferenţia. Şi cred că avem această cultură, nu în întreaga noastră echipă de 4.500 de angajaţi din BCR, este clar. Deoarece mulţi dintre noi avem un model de lucru foarte strict, dar cred că în echipa de conducere, în InnovX şi în oamenii din jurul acestei echipe, am creat această cultură.

 (...). Aşadar, să vă dau trei exemple. Unul dintre ele este Jobs for Ukraine (jobs4ukr.com). Acesta a fost un proiect în care am colaborat cu start-up-ul Jobful. Acest lucru s-a întâmplat după ce a început războiul şi am adunat peste 1.700 de agajatori din 40 de ţări şi am reuşit să găsim o potrivire pentru 500 de persoane cu locuri de muncă. Şi totul s-a întâmplat, am reuşit să punem în funcţiune platforma în două săptămâni. Şi acest lucru nu este rău deloc. Este ceva ce, de obicei, o corporaţie nu poate face fără un start-up. Deci, felicitări pentru Jobful. Un alt exemplu de proiect realizat, de asemenea, cu Jobful, a fost academia noastră de internship. Aşadar, am avut aproximativ 600 de candidaţi pentru acesta. Am făcut o preselecţie, am făcut o testare preliminară a tuturor candidaţilor noştri şi am făcut acest lucru în mod complet anonimizat. A fost prima dată când am utilizat acest sistem. Şi părerea mea fermă este că aceasta este o contribuţie foarte importantă pentru o mai mare corectitudine în mediul de lucru, de exemplu, pentru a aduce mai multe femei în domeniul IT. Un alt exemplu este Adservio, o soluţie de digitalizare a şcolilor şi am colaborat cu Adservio pentru a oferi şcolilor din medii dezavantajate experienţe de învăţare digitalizate. Şi avem dovezi că, prin acest program, notele elevilor s-au îmbunătăţit cu 0,5 şi până la un punct pentru fiecare student. Şi acest lucru este, de asemenea, destul de impresionant.“

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR