ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Update. Octavian Pătraşcu, fondator şi CEO al Key Way Group. Platforma de trading online CAPEX.com: Este un moment bun pentru achiziţii, multe start-up-uri în care s-a investit mult au preţuri foarte bune

9 aug 2023 Autor: Adrian Seceleanu

Start-up-ul fintech fondat în 2018 va finanţa achiziţiile cu banii dintr-o rundă de 10 mil. dolari, luată de la acţionarii existenţi  O rundă mai mare a fost amânată pentru viitor, când şi condiţiile de piaţă vor fi mai bune.

Start-up-ul local fintech Key Way Group, care a dezvoltat sub brandul CAPEX.com, o plat­formă internaţională de trading, este în discuţii pentru a achiziţiona alte companii, pentru a profita de evaluările în scădere de pe piaţă şi accesul mai dificil la finanţare, pentru a accelera creşterea.

„Sunt foarte multe start-up-uri care au fost finanţate cu foarte mulţi bani şi în momentul de faţă au nişte preţuri foarte bune. De exemplu, acum negociem să achiziţionăm un start-up care are o tehnologie foarte bună, are un număr de utilizatori foarte mare. Vorbim de încă 250.000 de utilizatori, iar compania generează şi venituri. În compania aceasta s-au investit circa 35 de milioane de dolari şi noi putem să cumpărăm la un preţ atractiv“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Octavian Pătraşcu, fondator şi CEO al Key Way Group / CAPEX.com.

Start-up-ul a finalizat deja o tranzacţie în Grecia - achiziţia brokerului WiredMarket.com. „Suntem în spaţiul de a face nişte achiziţii. Deci noi am început de la începutul anului să analizăm circa şase companii, am făcut şase due diligence-uri. Din cele şase am reuşit să achiziţionăm o companie şi am pătruns în piaţa din Grecia. Am fost pe aproape să achiziţionăm şi a doua companie, care era o companie care avea aceeaşi dimensiune cu noi ca venituri, cam acelaşi număr de oameni, avea mult mai multe licenţe şi era de mai mult timp în piaţă. Din păcate, această tranzacţie a picat exact în ultimul moment înainte să semnăm. Dar noi încă mai avem un flux de potenţiale achiziţii - circa patru la număr, pe care le negociem în fiecare zi şi sperăm că până la sfârşitul anului să mai facem una-două tranzacţii şi astfel să ne consolidăm poziţia. Există foarte multe oportunităţi în piaţă.“

CAPEX.com avea în plan să ridice o rundă de 31 de milioane de dolari, plan care a fost amânat în contextul mai dificil de pe piaţă pentru un moment ulterior, a explicat Pătraşcu. „Noi am ridicat până în momentul de faţă 31 de milioane de dolari şi am reuşit să creştem compania până la veniturile menţionate, profitabilitate. Dar noi trebuie să mergem în continuare într-un mod agresiv, să putem să creştem şi mai mult, ca să putem să fim la acelaşi nivel cu competitorii noştri şi de aceea ne-am propus să ridicăm o rundă de 30 de milioane de dolari. Dar din cauza climatului macroeconomic şi a ce se întâmplă acum pe zona de start-up-uri nu este la fel de uşor ca în 2021. În 2021 am avut un punct culminant cu toţii şi era foarte uşor să ridici bani. În momentul de faţă este mult mai greu, dar noi, pentru că avem rezultate bune, credem că se va întâmpla, dar va dura mult mai mult şi aş prefera atunci când negociez cu fondurile de investiţii pentru acest tichet de 30 de milioane de dolari. Aş prefera deja să arăt şi nişte lucruri strategice pe care le-am făcut.“

În schimb, CAPEX.com este în proces de a finaliza o rundă de finanţare cu acţionarii existenţi, în valoare de 10 mil. dolari, bani care vor fi utilizaţi pentru achiziţii şi dezvoltare. „Noi în momentul de faţă avem promisiuni pentru o rundă pe care o închidem, de 10 milioane de dolari, care este o rundă intermediară, iar cu aceşti 10 milioane vrem să finanţăm operaţiunile de tip M&A. Aceste achiziţii vrem apoi să le integrăm, să arătăm încă o dată că putem să facem chestiuni strategice la nivel internaţional, la nivel global şi atunci o să fie mult mai uşor pentru runda cea mare, să o obţin în termenii pe care îi dictăm noi ca şi companie. (...) Vom fi într-o poziţie mult mai bună decât acum, iar evaluările pot să fie mult mai mari.“

Fondatorul start-up-ului spune că anul 2022 a fost cel mai bun de la înfiinţarea companiei, cu venituri de peste 40 mil. dolari şi profit operaţional.

„Cred că anul 2022 până acum a fost cel mai bun, pentru că noi aveam toată infrastructura pregătită din 2021 şi tot în 2021 am reuşit să atragem cea mai mare sumă ca şi investiţii în compania noastră, adică am ridicat undeva la 21 de milioane de dolari, făcând ca până în 2022 suma totală atrasă să fie undeva la 31 de milioane de dolari. Având bugetul acesta am putut să investim în marketing, am putut să investim în branding, am putut să investim în tehnologie. Până în 2022 noi am fost sponsorii Juventus Torino, ceea ce ne-a adus destul de mult vizibilitate pentru brand. Totodată l-am avut ca partener pe influencerul Zach King, care este în top cinci influenceri de pe Tiktok la nivel mondial, având peste 100 de milioane de urmăritori şi am putut să facem o campanie destul de interesantă cu el. Urmează acum şi a doua campanie. Clipurile realizate cu el au avut circa 100 de milioane de vizualizări, ceea ce a fost şi pentru noi un record total. În condiţiile date, 2022 din punct de vedere financiar a fost cel mai bun an al nostru, pentru că pe majoritatea indicatorilor cheie pe care îi urmărim, adică utilizatori înregistraţi, volum de tranzacţionare am avut creştere. Pe partea de venituri am avut o creştere de 60% înregistrând în 2022 aproape 41 de milioane de dolari venituri în companie şi am fost şi profitabili, am avut un rezultat EBITDA de câteva milioane de dolari.“

 

Ce a mai declarat Octavian Pătraşcu în cadrul emisiunii:

Eu sunt în piaţa de online trading din 2008, deci deja sunt circa 15 ani de când activez în acest domeniu. Ca şi istorie, fără să fac reclamă altor aplicaţii, eu am fost acţionar şi m-am ocupat de tot ce înseamnă business development într-o primă aplicaţie care era un fel de leading trading app în Europa, care a fost vândută în 2015 într-o tranzacţie de 550 de milioane de dolari. De acolo am fondat trade.com un alt trading app care există şi în zilele noastre. Şi acolo eram CEO şi acţionar majoritar şi la fel mi-am vândut acţiunile în 2018, iar CAPEX.com a luat naştere şi în perioada în care investiţiile deveneau din ce în ce mai populare şi noi am plecat cu gândul că o să facem o super aplicaţie în care poţi să ai toate verticalele într-o singură experienţă, şi anume partea de trading, partea de investing, partea de crypto şi partea de new bank într-o singură aplicaţie, mai ales că atunci în 2018 era şi nebunia cu crypto şi când voiai să-ţi deschizi un cont la aplicaţii de crypto, procesul de onbording erau foarte greoi şi pentru că erau foarte mulţi utilizatori noi care voiau să se alăture, nu puteai să deschizi un cont nicăieri. Şi de asta am decis să merg şi pentru al treilea proiect de trading online şi în 2018 a luat naştere CAPEX.com.

Momentan suntem prezenţi în destul de multe ţări. Înainte să vorbim de ţări, trebuie să vorbim de regiuni. Evident, suntem prezenţi în Europa şi aici avem licenţa noastră europeană din Cipru, pe care am paşaportat-o peste tot în Europa, dar noi activăm în momentul de faţă în Spania, Italia, Germania, Cehia şi am început să operăm foarte timid în România, pentru că vrem să operăm în România direct cu superappul care încă este în beta testing. Totodată, sediul nostru unde avem cei mai mulţi oameni se află în ţările arabe, adică în Dubai şi în Abu Dhabi. Prima licenţă luată din Abu Dhabi ne permitea partea aceasta de tranzacţii online cu acţiuni. 

Acum urmează să luăm acolo şi o licenţă de crypto şi probabil o să mergem şi pe o licenţă de bancă digitală ca să putem să avem serviciile înglobate. Am deschis şi un sediu în America Latină, chiar în Columbia şi totodată am obţinut şi o licenţă în sudul Africii, unde am început operaţiunile. Am început totuşi timid de anul acesta şi în sud-estul Asiei, cu câteva ţări unde vrem să creştem, pentru că acolo există o cerere foarte mare pentru astfel de servicii.

Deci noi în total acum suntem peste 20 de departamente, avem undeva la 450 de angajaţi full-time şi sunt împărţiţi în aceste regiuni. Cea mai mare echipă de oameni rămâne totuşi concentrată pe ţările arabe şi Europa. În România, în momentul de faţă, avem peste 120 de angajaţi full-time.

Peisajul competiţiional este destul de dur şi este o competiţie foarte mare, pentru că noi concurăm cu companii care au avut finanţare foarte mare şi putem să facem aici o paralelă. Un competitor cunoscut este eToro, o companie care e formată din 2006-2007, deci sunt deja pe piaţă de 16 ani. Noi suntem formaţi din 2018, deci avem doar 5 ani. Asta ar fi unu la mână, doi la mână, dacă ar fi să facem un calcul, noi am atras 31 de milioane de dolari din care am început să investim, ei au atras în total vreo 600-700 de milioane din date oficiale, probabil suma e mult mai mare, poate s-a dus până la 800 de milioane şi ei au mulţi mai mult bani sau «firepower» să investească în branding, să investească în marketing, să investească în tehnologie. Ei au anumite centre bine puse la punct de foarte mulţi ani, cum ar fi un centru din Londra sau un centru din Israel, au şi acces la nişte oameni foarte talentaţi, sau nu neapărat talentaţi, dar cu foarte mare experienţă în acest domeniu. Iar noi aici mai trebuie să mai lucrăm. În România nu găseşti oameni care au experienţă exact pe domeniul nostru şi atunci noi trebuie să fim mult mai inventivi, mult mai eficienţi cu ceea ce facem.

Noi am venit cu următoarele lucruri: din punct de vedere al produsului - pe super aplicaţie, produsul nostru trebuie să fie unic prin faptul că ai toate verticalele într-o singură aplicaţie şi atunci utilizatorul cu o singură metodă de autentificare şi de înregistrare poate să aibă acces şi la tranzacţionare de acţiuni şi la tranzacţionare de crypto. Poate să şi facă şi un debit card şi să utiizeze serviciile noastre de bancă digitală. Utilizatorii au devenit în ultimii ani din ce în ce mai sofisticaţi şi vor să aibă totul centralizat şi cu un design minimalist. Şi noi asta încercăm să să oferim. Ce vrem să facem pe viitor? Avem un produs unic prin care vrem să democratizăm partea aceasta de <wealth management., în care le dăm posibilitatea traderilor să fie creatori ai instrumentelor lor financiare pe care ei şi le pot promova comunităţii lor. Bineînţeles, aici este nevoie de foarte mult development, este nevoie de testarea produsului, ai nevoie de anumite certificări şi atunci o să mai dureze puţin. Cam acestea ar fi produsele noastre . Ca un avantaj, cred că ar fi important de menţionat şi că noi avem prezenţă fizică, majoritatea companiilor de trading online au unu-două sedii puternice şi de acolo controlează tot business-ul. Noi am vrut să avem un o abordare diferită, aşa că ne-am creat propriile noastre birouri fizice în ţările respective.

Cum am spus, pot să dau exemplu, avem birou în Dubai, avem birou în Abu Dhabi, avem birou în Spania, în fiecare birou avem zeci de oameni care se ocupă de partea aceasta de marketing, de branding, de licenţă. Şi atunci utilizatorul se simte mult mai confortabil când ai şi licenţe locale, ai cont bancar local, ai metode de depozitare locale şi se simte mai în siguranţă să depoziteze bani. Şi cu asta încercăm noi să ne să ne departajăm de ceilalţi.

Pentru România în momentul de faţă am lansat foarte soft, adică suntem disponibili, poţi să tranzacţionezi, dar nu avem platforma actualizată pusă în funcţiune. Am vrea să o punem în funcţiune în câteva luni şi totodată pentru România, fiind şi ţara de de unde am pornit, trebuie să oferim produse foarte bune, produse competitive şi lucrăm în spate şi pentru BVB. Luăm în considerare ca pe viitor să putem să oferim un serviciu cu comision zero pentru tranzacţiile cu acţiunile din BVB. Încă mai lucrăm la model acum să vedem cum putem să facem asta, atât din punct de vedere tehnologic, cât şi din punct de vedere operaţional, dar am vrea să oferim acest superapp în România, să fie o platformă în care poţi să ai toate verticalele într-un singur loc şi poţi să faci mai mult decât trading şi investing.

Până atunci, noi ne concentrăm să creştem modelul nostru de business în ţările în care deja suntem prezenţi şi avem experienţă şi acuma ne pregătim pentru o nouă rundă de finanţare.

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR