ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Update. Mihail Gîrneţ, CEO al Bob Concierge – reţea de automate inteligente: Ne pregătim pentru o nouă finanţare în valoare de 30 mil. euro

9 dec 2021 Autor: Ioana Nita

Start-up-ul estimează că va încheia anul acesta cu afaceri de un milion euro, în creştere faţă de 2020.

Bob Concierge, start-up-ul local care a dezvoltat de la zero un dispozitiv auto­matizat de vânzare de produse şi servicii pentru scările din complexele rezidenţiale, se pregăteşte pentru o nouă rundă de finanţare în care ţinteşte atragerea unei sume de 30 mi­lioane euro care să ajute la scalarea businessului, atât pe plan local, cât şi internaţional.

Cea mai recentă finanţare a fost obţinută de la fondul de investiţii american NCH Capital şi s-a situat la 6 mil. euro, inves­tiţiile totale în proiectul Bob Concierge ridicându-se până acum la 11 mil. euro în total.

„Pregătim runda nouă de finanţare foarte curând, pro­babil o vom anunţa la începutul anului viitor. Ţintim suma de

30 de milioane de euro pentru a ne axa pe scalarea esenţială în Bucureşti, până la 500 de aparate, şi extinderea în afara ţării, după modelul HaaS – hardware as a service. Suntem în discuţii cu mai mulţi posibili investitori, inclusiv cu retaileri mari care analizează posibi­litatea să intre într-un asemenea business. Nu ştiu dacă se vor concretiza efectiv discuţiile, dar retailerii sunt provocaţi să analizeze businessul nostru şi calea noastră de evoluţie. De asemenea, evident, cu investi­torii noştri actuali suntem în contact permanent şi contăm pe ei, dar suntem deschişi să convingem mai mulţi investitori, mai multe fonduri să se alăture aventurii noastre de a schimba retailul şi de a dezvolta această nouă piaţă de «super convenience»“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Update, Mihail Gîrneţ, CEO al Bob Concierge. El a fost primul invitat al emisiunii în noiembrie 2019, când şi-a prezentat pro­iectul aflat la început de drum. Atunci erau doar 5 automate Bob Concierge instalate în Bucureşti, iar acum reţeaua de automate inteligente se aproprie de 150 de unităţi.

Ce face mai exact start-up-ul? Bob Concierge aduce în complexele rezidenţiale şi scările de bloc automatul BOB, un dispozitiv dotat cu un mini-shop cu alimente şi băuturi selectate, lockere pentru preluarea coletelor de la curieri şi o gamă de servicii casnice, la care se adaugă şi magazinul online Uncle Bob.

Cum funcţionează? Prin tehnologia „Grab and Go“, utilizatorul înregistrat în apli­caţia mobilă poate deschide mini-shopul şi lua orice produs îşi doreşte. Acesta trebuie să se autentifice prin scanarea co­dului QR, urmând ca produsele să fie identificate de multitu­dinea de senzori, iar suma pentru costul acestora să fie retrasă automat din contul utilizatorului.

Proiectul Bob Concierge este primul în lume de acest gen, fiind bazat pe tehnologii de tip Internet of Things, folosind inteligenţă artificială pentru asigura un lanţ integrat complet de business, de la logistică la comercializare.

„Am descoperit o nouă piaţă, o piaţă care era a noastră, dar noi nu o ştiam pentru că nu era definită de nimeni până atunci şi am numit-o noi <<super convinience>>. Aşa cum americanii au numit magazinele de proximitate, magazinele de cartier, convinience stores, noi am descoperit o piaţă care se află la sub cinci minute de client şi am numit-o <<super convinence>>. Până acum, piaţa aceasta nu a fost identificată pentru că nu exista. Era aproape imposibil din punct de vedere economic să pui o unitate de retail într-o piaţă mică pentru că nu aveai vad comercial”, a explicat Mihail Gîrneţ, subliniind importanţa acestui nou segment de piaţă.

„Suntem în competiţie cu cine este cel mai rapid, cine ajunge cel mai repede cu serviciul sau produsul la client. Deci astăzi nimeni, dar nimeni, nu poate oferi serviciul sub 5 minute, deci nu poate oferi produsul clientului sub 5 minute. Super convinience-ul poate să facă însă acest lucru – dacă suntem în scara blocului, atunci putem oferi în 60 de secunde acces la produsele noastre. Este o nouă provocare pentru toată lumea. Contează cine livrează şi ajunge la client cel mai rapid, cine este cel mai apropiat de client, iar cel mai apropiat este super convinience-ul. Modelul acesta de business este foarte greu de replicat prin pear-to-pear delivery, adică să ai un curier care să ajungă în 5 minute la client.”

Pe lângă reţeaua de automate Bob Concierge, start-up-ul a lansat şi platforma online Uncle Bob, care vine în completarea mix-ului de produse şi servicii din aparatele din scara blocului, în condiţiile în care acestea se schimbă periodic şi diferă în funcţie de locaţie.

Pentru scalarea businessului, compania are acum o divizie separată pentru producţia hardware, automatele Bob fiind realizate acum într-o fabrică din Piteşti.

“A trebuit să externalizăm producţia de automate. Avem planuri foarte mari în zona de IoT şi soluţii pentru <<super convinience>>. Având cereri, inclusiv de la companii mari care vor să utilizeze tehnologia noastră <<super convinience>>, de <<grab&go>>, am externalizat fabrica de automate şi avem o unitate de producţie pe care o dezvoltăm acum la Piteşti care ne va creşte de 20 de ori capacitatea de producţie şi unde vom dezvolta o gamă mai largă de dispozitive destinate pentru <<super convinience>>. Vom produce dispozitive la cheie care vor fi parte din strategia de extindere aa businessului nostru prin modelul HaaS – Hardware as a Service, aşa cum există şi modelul SaaS – Software as a Service”, a menţionat CEO-ul Bob Concierge.

În prezent, automatele Bob Concierge sunt utilizate de circa 14.000 de clienţi, comparativ cu 5.000 la începutul anului.

“Avem peste 13.000 de clienţi care sunt înregistraţi în platforma noastră. Cam 80% din locatarii unui bloc nou îşi fac eventual cont, fără prea mult efort de marketing. Noi suntem în calea lor zi de zi şi îi ajutăm chiar şi atunci când au prima dată nevoie la două noaptea de o sticlă de apă sau dimineaţa un ou prăjit sau o omletă şi din moment ce deschidem relaţia cu ei, relaţia se cimentează şi recurenţa creşte”, a punctat el.

În ceea ce priveşte veniturile, start-up-ul estimează că va ajunge la finalul acestui an la o cifra de afaceri de un milion de euro, o creştere semnificativă faţă de 2020. 

“Noi ne propusesem să ajungem la un milion de euro şi suntem aproape. Probabil vom închide aproape de suma aceasta, chiar dacă am întârziat, la fel ca şi restul pieţei de hardware care a înregistrat întârzieri pe zona de livrare a componentelor, şi am scos pe piaţă noi automate mai târziu, mult mai târziu decât ne propusesem iniţial, dar cu efort cred că vom închide în jur de un milion de euro. Ceea ce o creştere semnificativă de la 700.000 lei anul trecut”, a conchis Mihail Gîrneţ.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR