ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Update. Culisele unei tranzacţii neobişnuite: aproape 200.000 de euro strânşi pentru start-up-ul FieldOS, pornind de la mesaje publicate pe reţelele LinkedIN şi Facebook

3 aug 2023 Autor: Adrian Seceleanu

Actori principali în runda de finanţare: doi foşti colegi la Facultatea de cibernetică în urmă cu 20 de ani.

Start-up-ul FieldOS - care a dez­voltat o aplicaţie pentru gestiona­rea e­chi­pelor din teren, a reuşit să atragă în pri­mul semestru din acest an o rundă de finanţare de aproape 200.000 de euro printr-o manieră ne­o­bişnuită: pornind de la două postări în social media - una pe LinkedIn şi alta pe Facebook - şi apoi cu o evi­denţă a sumelor plasate în rundă ţinută într-un fişier Excel, stocat, cum altfel în anul 2023, în cloud.

Totul a început, ca să folosim star­tul clişeu al ştirilor din televiziune, cu o discuţie între doi foşti colegi la Fa­cul­tatea de cibernetică din Bucureşti la întâlnirea organizată pentru a celebra două decenii de la absolvirea institu­ţiei. Cei doi colegi, care 20 de ani mai târziu sunt fiecare cofondatori şi lideri ai unei companii de tehnologie, sunt Ionuţ Gavrilescu - FieldOS şi Marius Ciupercă - Setrio, o companie de soft pentru industria de sănătate. Cei doi studiaseră în serii diferite, deci nu se ştiau din facultate, dar discuţia de la întâlnirea de 20 de ani a dat rezultate.

Conexiunea a avut loc şi pentru că Ionuţ Gavrilescu şi-a făcut temele de om de vânzări şi a studiat ce face fie­ca­re dintre foştii colegi a căror listă o a­vea, unde în alt loc dacă nu pe grupul de WhatsApp format pentru gestiona­rea reuniunii de 20 de ani. „M-am co­nectat cu Marius la întâlnirea de 20 de ani de la absolvirea Facultăţii de ciber­netică, la networking-ul de după. Noi am fost colegi de facultate, dar în serii diferite şi nu ne-am cunoscut atunci. Mie colegii îmi spun chief evangelist officer pentru că eu propovăduiesc despre FieldOS oriunde mă duc, şi la piaţă. Aşa că i-am povestit lui Marius că poate investi, deveni partener“.

După întâlnire şi tot ce am discutat noi acolo am rămas cu impresia că el nu va merge mai departe. Dar el m-a căutat şi a cerut mai multe date spunându-mi că «vom merge mai departe». Am negociat şi contractul de parteneriat, şi i-am dat drumul“, a povestit în cadrul emisiunii ZF IT Generation Ionuţ Gavrilescu.

Conexiunea dintre Ionuţ şi Marius a venit într-un moment potrivit, a explicat contextul Radu Atanasescu, director de marketing al Setrio. „Sunt nişte rădăcini mai vechi decât FieldOS. Setrio e un producător de software în România. Facem 19 ani anul acesta şi producem software pentru piaţa locală de sănătate, pentru pentru profesioniştii din sănătate. Marius,  director general şi cofondator, a construit în Setrio o cultură de intraprenoriat şi la nivel de top şi middle management, astfel că noi ne tot gândeam să mai construim un business, dar ne-am lovit de un paradox operaţional, că nu puteai să te ocupi şi de business-ul curent şi aceiaşi oameni să construiască şi alt business. Şi atunci cumva, propunerea de intraprenoriat s-a transformat în: ce ar fi dacă am găsi noi o companie în care să investim? Ideea lui Marius avea la bază dorinţa aceasta de a investi împreună, de a construi împreună ceva. S-a suprapus întâlnirea cu Ionuţ cu dorinţa noastră de a găsi o ţintă de investiţii. ën loc să bagi banii într-un avans imobiliar sau să cumperi nişte acţiuni sau nişte cripto, decizi să susţii până la urmă un proiect local, crescut la noi în România. Eu sunt foarte mândru de fiecare dată când văd producătorii locali, indiferent că produc chibrituri sau software sau nu contează, se produce ceva în ţara asta.“

Ceea ce a contat în această rundă mai puţin obişnuită a fost modul în care Marius Ciupercă şi-a activat reţeaua de business pentru a mobiliza fonduri către FieldOS. „Marius a fost esenţial în toată mişcarea, pentru că practic el şi-a activat într-un mod diferit şi interesant reţeaua de conexiuni. Oamenii care îl cunosc ştiu că are un mare plus - intuiţia de business. Şi eu pentru asta am mers mai departe în echipă, pentru că Marius are o intuiţie de business extraordinară. După care l-am cunoscut şi pe Ionuţ, la care am apreciat determinarea, are acel cum spun americanii, <<grit>>“, a relatat Radu Atanasescu.

După perfectarea datelor principale ale rundei „echipa de proiect“ s-a confruntat cu diverse obstacole birocratice, cunoscute în mediul de business. Unul dintre ele - cum pot fi semnate documentele pentru o companie, povesteşte Radu Atanasescu. „Lucrând la acest proiect am înţeles cu atât mai mult valoarea acelor smart contracts de care vorbeşte toată lumea. Noi efectiv aveam bani în cont, dar ca să facem toată procedura, trebuia să semnăm nişte documente, actul constitutiv, o hotărâre AGA, lucruri normale, pe care le ştie orice antreprenor. Dar să semneze 30 de oameni o hotărâre AGA sau un act constitutiv e o provocare, pentru că ori semnează toţi electronic, ori semnează tot olograf.“ ëntr-un final, actele au fost semnate „de mână“, ceea ce pentru o companie cu zeci de acţionari - investitorii în FieldOS, a fost o „nebunie“, cu scanat de acte şi trimis dintr-o parte în alta, a mai spus reprezentantul Setrio.

Au fost probleme şi cu deschiderea contului bancar, probabil pentru că firma avea foarte mulţi asociaţi, a povestit şi Ionuţ Gavrilescu. „Cel mai mult ne-a luat, surprinzător, deschiderea contului - nu o să numesc banca unde am încercat să deschidem contul. A fost o experienţă pe care nu o recomand nimănui. A durat câteva săptămâni să se deschidă contul, după care, s-a întâmplat e o chestie SF de care n-am mai auzit. Ni s-a spus că acel cont nu este activ, şi nu am reuşit să vorbim cu nimeni de la bancă. Atunci am luat decizia să mergem la BCR şi în câteva zile s-a rezolvat.“

Runda Setrio de pe LinkedIN/Facebook s-a derulat oarecum în paralel cu cea de pe platforma SeedBlink. „A fost o rundă combinată cu cei de la Setrio, a fost şi SeedBlink, au fost şi alţi investitori de tip angel. Unii clienţi de-ai noştri au investit sume de la 2.500 până la 5.000-7.000-8.000  de euro fie prin intermediul Setrio, fie prin intermediul SeedBlink, unde au ales fiecare. A fost o chestiune doar de alegere, e ceva ce se cheamă skin in the game. În momentul în care un partener investeşte cumva te va ajuta din multe puncte de vedere, pentru că are un un alt drive să-ţi vândă produsul - sunt şi banii lor acolo.“

Câţi bani s-au strâns în „runda“ lansată de Marius Ciupercă în social media pentru a-şi activa reţeaua sa de contacte din business? „S-au strâns 187.000 de euro“, spune Ionuţ Gavrilescu, precizând că suma a fost peste aşteptări. „Ne-am propus 100.000 de euro. Ne-am fixat ca ţintă eu cu Marius 100.000 de euro şi am zis hai să punem 100.000 de euro şi să zicem că strângem 70.000 - 80.000 de euro. După aceea ţin minte că era fişierul Excel în drive şi tot mai adăugam pe cineva, mai adăugam pe cineva, şi tot creştea suma. A fost foarte bine, a fost un capital de încredere.“

 

Radu Atanasescu, director de marketing, Setrio: Marius Ciupercă a fost esenţial în toată mişcarea, pentru că practic el şi-a activat într-un mod diferit şi interesant reţeaua de conexiuni.


 

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR