ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Star. Radu Vîlceanu, CEO şi fondator ContentSpeed: Discuţiile cu Asseco/Payten au început de acum doi ani, dar au fost accelerate odată cu explozia comerţului electronic din pandemie

10 aug 2021 Autor: Adrian Seceleanu

♦ Tranzacţia, prin care grupul polonez a preluat 80% din companie, a fost una de „milioane de euro“.

Compania locală ContentSpeed, specializată în furnizarea de soluţii software pentru industria de comerţ electronic, a avut primele contacte cu grupul polonez Asseco în urmă cu câţiva ani, dar explozia comerţului electronic de anul trecut a pus cele două părţi la masă din nou cu intenţia declarată de a ajunge la o tranzacţie.

„Discuţiile au început cu mult timp înainte cu Asseco/Payten în sensul că ne-am cunoscut acum doi ani şi am constatat că am putea avea o oportunitate împreună însă nivelul de creştere de la ContentSpeed de la momentul acela noi nu l-am considerat a fi oportun ca să facem o astfel de tranzacţie atunci. Dar după primele cred chiar trei luni de pandemie ne-am dat seama că această schimbare de percepţie în modul cum funcţionează consumatorul va fi de durată şi atunci am reluat discuţiile. Am fost gând la gând aş putea spune“, a dezvăluit în cadrul emisiunii ZF IT Generation Radu Vîlceanu, CEO şi fondator ContentSpeed.

Compania a anunţat săptămâna trecută că Payten, divizia de plăţi a Asseco, a preluat pachetul majoritar de acţiuni. Cele două părţi nu au oferit detalii despre valoarea tranzacţiei. Anul trecut, în cadrul emisiunii ZF IT Generation, Doina Vîlceanu  - director de marketing şi acţionar - afirma că firma a fost evaluată, prin oferte de preluare, la sume care au variat între 2,8 şi 4 mil. euro. Tranzacţia a fost de milioane de euro, a spus şi Radu Vîlceanu, fără a intra în detalii. „Da, este vorba de milioane de euro dar mulţumesc că nu-mi ceri să fiu exact.“

În 2020 firma a raportat afaceri de 6,1 mil. lei, faţă de 4 mil. lei în 2019, cu un profit net de 1,1 mil. lei, faţă de 0,7 mil. lei în anul precedent - cele mai bune rezultate financiare din istoria firmei. Numărul mediu de angajaţi al companiei era de 30 în 2020, cu 6 mai mare decât în 2019.

Cât a cumpărat Asseco? „Structura tranzacţiei este ca la carte în sensul că Payten a preluat iniţial 80 la sută din pachetul de acţiuni de la ContetSpeed la o evaluare specifică anului trecut care s-a închis contabil, după care avem o perioadă de earn-out când se va face reevaluarea companiei şi în această perioadă rolul nostru este să folosim cât mai mult din sinergiile create de tranzacţie, iar asta înseamnă exact extinderea regională pe care ne-am dorit-o. După care eu şi CTO-ul companiei Bogdan Niţă rămânem acţionari până la noi ordine, ca să spun aşa. Cam asta este structura. Noi considerăm că este fair. Cumva dacă vrei recunosc că am avut discuţii în ultimele zile cu clienţi, cu antreprenori şi aşa mai departe, şi ideea este că un investitor dacă nu primeşte un pachet generos de acţiuni poate că nu ar oferi suportul total de care noi aveam nevoie. Şi am mers mai degrabă pe opţiunea asta, ca să avem suportul total ca să putem să ne dezvoltăm. Un alt argument pe care nu l-am amintit mai devreme în favoarea investitorilor strategici ar fi că brandul ContentSpeed, echipa ContentSpeed sunt pentru totdeauna odată cu această tranzacţie. Pentru noi, ca fondatori, care totuşi am investit fără să exagerez aproape 20 de ani în acest business argumentul acesta a contat foarte mult şi faptul că se dezvoltă repede.“

De la debutul discuţiilor până la semnare au trecut aproximativ 9 luni, iar în acest proces o importanţă vitală au avut-o consultanţii, a povestit Vîlceanu. „Eu în calitate de antreprenor am o expertiză în zona de realizare de magazine online ca să fiu sincer nicidecum tot ce înseamnă fuziuni şi achiziţii, care este o meserie în sine şi ne-am dus în piaţă să găsim consultanţi. Surpriza este că sunt foarte puţini. Cel puţin în România nu există, chiar nu prea există o cultură de M&A.“

„Dau exemplu o rudă de-a mea care m-a întrebat Radu dar de ce-ai vândut nu-ţi mai mergea bine? Răspunsul este că nimeni nu ar cumpăra ceva care nu merge bine. Şi pornind de aici am lucrat, am avut norocul, o spun sincer, să-l întâlnesc total accidental pe Laurenţiu Ispir care a fost implicat la Oresa Ventures o lungă perioadă de timp, care ne-a ajutat foarte mult, ne-a ajutat să structurăm tranzacţia să fie ok, să fie fair pentru toată lumea. Chiar consider că toate părţile implicate au ieşit mulţumite din cum s-a structurat însă a durat. A durat cam 9 luni toată treaba asta. Am avut de asemenea suportul unor consultanţi financiari care ne-au ajutat cu o aşezare cifrelor şi în final am colaborat cu casa de avocatură specializată în fuziuni şi achiziţii PNSA  (Popovici, Niţu, Stoica şi Asociaţii) care din nou ne-a ajutat foarte mult să structurăm ceea ce noi discutam. Fiind vorba de un investitor strategic, Payten este un investitor strategic, noi aveam o chimie foarte bună din punct de vedere a ceea ce facem şi a ce urmează să facem dar cum să formulăm şi cum să structurăm a trebuit să primim cu toţii ajutor. Ca să trag linie aici aş spune că pentru un antreprenor care vrea să facă un astfel de pas este neapărat să folosească serviciile unor consultanţi cu operă adică cu tranzacţii la activ. De asta spun că e foarte greu de găsit un astfel de consultant încât nu au fost atât de multe tranzacţii în România. De aici încolo observ că există o efervescenţă dar acesta ar fi un sfat important.“

 

Ce a mai declarat Radu Vîlceanu în cadrul emisiunii:

În primul rând noi am încercat să construim de la început o poziţie de lider de piaţă, într-o piaţă. De aceea nici nu am făcut internaţionalizare până acum pentru că am vrut să avem un focus pe piaţa noastră, care nu este o piaţă mică în regiune, ea poate fi o rampă de lansare şi pentru companii din alte ţări din zonă şi aşa mai departe şi cumva argumentul principal a fost că în România în zona asta de soluţii de e-commerce ContentSpeed este cea mai mare companie după cifra de afaceri şi după portofoliul de clienţi.

În afară de asta noi avem o direcţie destul de importantă cărie i-am dat drumul acum trei ani, către companiile medii şi mari. Am anticipat că o să fie momentul ăsta şi ne-am îndreptat acolo cu tot ce înseamnă structură de business şi în felul acesta în tot procesul de due dilligence şi aşa mai departe am constatat că suntem foarte similari (cu Payten - n. red.) şi asta a contribuit destul de mult. Este vorba efectiv de modul cum vindem produsele, cum facem suportul tehnic, cum e procesul de vânzare. Şi am avut chimie pur si simplu era un nou produs de pus în portofoliul Asseco.

Urmează acum procesul de integrare şi aşa mai departe în care, din punctul meu de vedere, ca lider, se restabileşte echipa, dar pornim dintr-un punct în care ne înţelegem bine. Am avut ocazia în 9 luni să ne cunoaştem.

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR