ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Pitch. Svilen Rangelov, CEO & cofondator: Dronamics, start-up din Bulgaria care a dezvoltat drone: Oferim o alternativă la transportul aerian de marfă cu avioane foarte mari şi scumpe între aeroporturi foarte mari şi scumpe

18 iul 2023 Autor: Adrian Seceleanu

Start-up-ul lansează o nouă campanie de finanţare pe SeedBlink, în care sunt disponibili 1 mil. euro Dronele pot transporta 350 kg pe distanţe de până la 2.500 km, ceea ce înseamnă că un retailer din România sau Bulgaria ar putea face livrări în aceeaşi zi în Germania, spre exemplu.

Dronamics, un start-up din Bulgaria, care a atras de la înfiinţarea din 2014 finanţări de peste 40 mil. dolari pentru a dezvolta un serviciu de transport de marfă cu propriile drone, a demarat o nouă campanie de finanţare de 2 mil. euro, din care o sumă de 1 mil. euro este disponibilă prin intermediul platformei de crowdfunding SeedBlink. Runda face parte dintr-un plan de finanţare care să permită companiei să lanseze serviciile pe piaţă.

„După ce am avut primele zboruri cu dronele, destul de mulţi dintre investitorii noştri existenţi ne-au întrebat dacă pot să-şi mărească alocarea. Aşa că am decis să deschidem posibilitatea tuturor celor care sunt investitori existenţi să vină cu bani, dar şi altora noi, prin platforma SeedBlink, unde am mai derulat o rundă în 2021“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Svilen Rangelov, CEO & cofondator, Dronamics.

Compania a realizat primele teste de succes cu drona şi are în plan să lanseze serviciile iniţial în Grecia, de unde se va extinde în restul Europei.

Dronele au dimensiunea unui avion mic pentru două persoane şi pot transporta până la 350 kg de marfă, adică aproximativ cât poate transporta şi o dubă / furgonetă utilizată în mod tipic de companiile de curierat la livrările către clienţii finali. „Când te uiţi la transportul aerian de marfă tipic, ai avioane foarte mari şi foarte scumpe care zboară între aeroporturi foarte mari şi foarte scumpe. Dar apoi acele mărfuri sunt transferate de camioane foarte mari. Şi acele camioane foarte mari nu sunt cele utilizate de curierii care sună la uşa casei tale. Are loc o altă predare către o furgonetă mică de livrare, cum ar fi o Dacia Logan sau un Renault Kangoo sau un Volkswagen Caddy. Ne-am spus că dacă tot scoatem cockpitul din aeronavă atunci putem dimensiona aeronava aşa cum vrem. Aşa că am ales aceeaşi dimensiune cu capacitatea de marfă care poate încăpea într-o furgonetă mică de livrare, cum ar fi un Renault Kangoo, astfel încât să putem ateriza pe o pistă foarte scurtă, foarte aproape de clientul final. Apoi încărcătura poate fi preluată de unul dintre aceşti furnizori care ajung la uşa clienţilor. Aşadar, am creat o nouă soluţie de livrare în aceeaşi zi, permiţând companiilor să acopere practic întreaga Europă în aceeaşi zi cu un cost doar câţiva euro pe kilogram“, a explicat Rangelov.

Compania a avut o abordare pragmatică - astfel că a ales să utilizeze motoare deja certificate pentru aviaţie, pe benzină, şi drone care decolează nu vertical ci folosind o pistă de mici dimensiuni, care nu trebuie să fie neapărat asfaltată, câştigând timp în procesul de autorizare şi lansare. Dronamics are de altfel o licenţă de zbor pentru UE.

Dimensiunile mici şi posibilitatea de a decola / ateriza şi de pe terenuri de mici dimensiuni cu o minimă infrastructură înseamnă că astfel cu serviciul Dronamics vor putea fi conectate şi localităţi mai mici.

„De fapt, avem dimensiunea unei aeronave mici cu două locuri. Avem deci nevoie de o pistă foarte scurtă, care poate fi chiar neasfaltată. Deci, putem decola şi ateriza pe orice mic aerodrom. Şi de aceea, de exemplu, dacă luăm Bulgaria, avem o singură mare poartă de transport aerian, şi anume aeroportul din Sofia. Dar în ţară există peste 100 de aerodromuri mai mici. Şi noi putem ateriza pe oricare dintre ele. Asta înseamnă că putem ajunge mult mai aproape de client, în special în acele oraşe şi localităţi de nivelul 2 şi 3. Pentru atrizare decolare avem nevoie doar de un mic set de echipamente, camere, antene, staţie de control la sol“, a explicat Rangelov.

„Modelul de afaceri este asemănător cu al unei linii aeriene“, a adăugat cofondatorul Dronamics. „Vom stabili rute pe care vom vinde capacitate. Când clienţii noştri rezervă întreaga capacitate noi transportăm bunurile lor de la un aerodrom la altul. Noi suntem o soluţie minunată pentru rute în care capacitatea este foarte mică sau inexistentă. Şi acolo putem concura cu succes chiar şi cu unele mijloace de transport terestru. Astfel, ajungem să oferim economii de cost în medie de aproximativ 50%. Dar de obicei, clienţii sunt foarte încântaţi de economia de timp, care poate ajunge până la 80%. Şi, desigur, în ceea ce priveşte sustenabilitatea, chiar dacă folosim benzină drept combustibil, deoarece utilizăm un motor de aviaţie certificat, datorită structurii aeronavei putem oferi o reducere de până la 60% a emisiilor de CO2 în comparaţie cu alternativele existente“.

Campania de pe SeedBlink se va încheia pe 31 iulie, suma disponibilă investitorilor fiind de 1 mil. euro din valoarea totală de 2 mil. euro. Valoare minimă a tichetului de investiţii este de 2.500 de euro. Pentru membrii SeedBlink Club tichetul minim de investiţie este de 1.000 de euro.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR