ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Boost. Ştefan Koritar, partener Grai Ventures, studio pentru start-up-uri: Vrem să atragem o investiţie de 5 mil. euro pentru a pune în practică modelul nostru. Avem deja 3 proiecte interne, iar per total vrem să ajungem la 20 de start-up-uri până în 2030

3 iun 2021 Autor: Ioana Nita

„Suntem în discuţii cu investitori atât de pe plan local, cât şi din străinătate. Din străinătate suntem în discuţii cu investitori din Polonia, Marea Britanie, Olanda şi SUA.”

Grai Ventures, un proiect pornit în Cluj-Napoca în urmă cu aproape patru ani pe modelul de studio pentru start-up-uri, se află acum în căutarea unei investiţii de 5 milioane de euro, bani de care are nevoie pentru a-şi pune în practică modelul aici pe plan local, dar şi la nivel regional. În cadrul studioului se dezvoltă deja trei proiecte interne, iar organizaţia se află de asemenea în plin proces de dezvoltare a segmentului de colaborare cu corporaţii care vor să investească în start-up-uri inovatoare. Totodată, Grai Ventures oferă diferite servicii start-up-urilor externe, cum ar fi servicii de marketing, IT, design, HR şi multe altele.

„Obiectivul nostru principal este să avem 20 de start-up-uri până în anul 2030 - 20 de start-up-uri active la comun, atât interne, cât şi dezvoltate împreună cu corporaţii. Totodată, în momentul de faţă căutăm corporaţii partenere deschise spre inovaţie alături de care să explorăm posibilitatea de colaborare şi ne dorim să creştem comunitate de antreprenori şi investitori interesaţi de modelul nostru“.

„Ne dorim să creştem comunitatea de investitori pentru că noi în momentul de faţă suntem în plin proces de atragere a unei runde de finanţare pentru modelul nostru core de business, pentru studio, dar totodată am început procesul de fundraising şi pentru unul dintre start-up-urile noastre interne - Sun Stream. Şi totodată lucrăm la procesul de fundraising pentru unul dintre start-up-urile externe”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Ştefan Koritar, managing partner în cadrul Grai Ventures. El a adăugat că deja se află în discuţii cu o serie de investitori din străinătate pentru atragerea primei runde de finanţare pentru Grai Ventures.

“În planul nostru financiar, această sumă de 5 milioane euro este spartă pe fiecare etapă de dezvoltare şi specificat unde anume vom folosi aceşti bani. Suntem în discuţii cu investitori atât de pe plan local, cât şi din străinătate. Din străinătate suntem în discuţii cu un investitor din Polonia şi totodată suntem în discuţii şi cu investitori din Londra şi Amsterdam. De asemenea, am început de săptămână trecută să discutăm şi cu potenţiali investitori din SUA. Suntem într-o fază de explorare.”

Ce înseamnă însă mai exact core businessul Grai Ventures? Ce este un studio pentru start-up-uri? “Un start-up studio este o iniţiativă complementară într-un ecosistem de start-up-uri şi nicidecum nu este o competiţie în faţă fondurilor de tip venture capital, corporaţiilor sau a însuşi start-up-urilor existente. Ceea ce aduce un start-up studio este inteligenţa operaţională şi comercială la standarde internaţionale. Dacă un program de accelerare sprijină start-up-urile pe o perioadă de trei luni şi cu o sumă minimă de finanţare, studio-ul acţionează ca un element de sprijin al start-up-ului pe întreaga durată a vieţii, la spectrumul opus al acceleratorului. De asemenea, investiţia nu este restrânsă la o anumită sumă de bani, ci cu ajutorul reţelei de investitori a studioului putem oferi acces la capital în diferite faze de creştere a start-up-ului”, a explicat Ştefan Koritar. El a ţinut să precizeze în plus şi care sunt diferenţe;e faţă de un fond de tip venture capital?

“Vă puteţi gândi la studio ca la un fond de venture capital operaţional, unde echipa studioului oferă start-up-ului acces la resursele esenţiale de a valida şi de a creşte businessului - nu doar finanţare, ci şi marketing, IT, design, HR şi multe altele.”

Ce a mai declarat Ştefan Koritar în cadrul emisiunii:

# Studio-ul Grai Ventures a fost înfiinţat încă din 2017, iniţial sub o altă denumire. Atunci Ştefan Koritar era singurul partener în studio, iar forma studioului era internal venture building - dezvoltam propriile noastre start-up-uri interne. De aproximativ un an s-au alăturat două alte partenere  proiectelui - Mădălina şi Diana, alături de care am început să dezvoltăm şi cel de-al doilea departament de dezvoltare de start-up-uri şi anume corporate venture development în care noi co-creăm şi coâinvestim alături de partenerii noştri din mediul corporate dar şi cu investitori din reţeaua noastră proprie în start-up-uri dezvoltate împreună cu corporaţia respectivă.

# Până în momentul de faţă am avut mai multe interacţiuni cu mai multe start-up-uri din piaţă. Am mers pe un model de facturare clasic în prima fază cu anumite start-up-uri din piaţă, model la care am renunţat în totalitate, iar astăzi ne concentrăm strict pe un model pur de co-creere şi co-investiţie în start-up-uri. Acum noi avem 3 start-up-uri incubate în cadrul studio-ului care se află în diferite stadii de maturitate. Aceste trei start-up-uri se regăsesc în industria de energie verde, în industria software şi în industria SaaS pentru media.

# Cum poate să ajute un start-up studio un ecosistem şi nu numai?
Studio-ul poate ajuta într-un ecosistem doar dacă este o nevoie clară pentru produsele şi serviciile noastre, iar în România vedem o nevoie clară pentru acest model. O justificare clară a acestui model vine din faptul că la nivel global 1 din 10 start-up-uri eşuează şi anume 33% eşuează din lipsa strategiei de go-to-market şi o proporţie destul de mare pentru că nu reuşesc să atragă finanţare sau în cele din ură rămân fără capital operaţional. Studio-ul astfel sprijină antreprenorii la început de drum exact cu aceste resurse ce sunt esenţiale creţterii businessului şi după cum ne spun cifrele ele lipsesc câteodată în faza incipientă a vieţii unui start-up. Este deja dovedit că start-up-urile ce au fost create de studio-uri aduc câştiguri mai mari investitorilor, iar şansele de eşuare sunt cu mult diminuate. Start-up-urile susţinute de câtre un studio au cu 30% mai mari şase de a ajunge la seria A de investiţii, decât un start-up extern.
 

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR