ZF IT Generation

ZF IT Generation. Schimbare de direcţie: start-up-ul The Outfit s-a transformat dintr-o platformă de fashion B2C într-un marketplace B2B pentru industria de modă, numit Unfrosen. Noua platformă este folosită deja de 30 de furnizori şi circa 2.000 de retaileri

21 sep 2023 Autor: Ioana Nita

Platforma Unfrosen are aceeaşi echipă în spate şi aceiaşi investitori cu The Outfit. Investiţiile obţinute per total se situează la un milion de euro.

Start-up-ul local The Outfit, care a lansat în 2021 o platformă de fashion B2C, a decis la începutul acestui an să schimbe direcţia şi să construiască de la zero un marketplace B2B dedicat tot industriei de modă, care în decurs de şase luni a ajuns să fie folosit de circa 30 de furnizori de articole de îmbrăcăminte, încălţăminte şi accesorii fashion şi de peste 2.000 de retaileri. Echipa Unfrosen estimează că businessul va ajunge chiar la pragul de rentabilitate la finalul acestui an.

„Avem peste 2.000 de conturi în platformă de la comercianţi independenţi, dar şi conturi, evident, mult mai puţine, de la retaileri foarte mari, poate chiar corporaţii, care au lanţuri de magazine, nu neapărat doar din Europa, ci şi din alte continente. La ei tipul de tranzacţie este însă puţin diferit, adică atunci când îşi fac o selecţie, probabil îşi aleg foarte multe produse. În ceea ce priveşte furnizorii, momentan avem circa 30 de furnizori activi în platformă. În mare parte sunt branduri sau retaileri regionali, dar şi branduri destul de cunoscute internaţional. Una dintre cerinţele lor este însă să fie totul foarte discret. Noi avem motto-ul «Discretion is our craft», adică te poţi lista ca seller în platformă fără să ai identitatea publică şi poţi vinde marfa fără să fie afişată public nicăieri tranzacţia respectivă. Asta este o cerinţă importantă pentru seller şi este ceva ce respectăm şi noi“, a spus în cadrul emisiunii Ciprian Dudulea, cofon­dator şi CEO al Unfrosen.

El a pornit proiectul Unfrosen cu aceeaşi echipă cu care a demarat şi platforma The Outfit, ideea de a pivota venind chiar din provocările cu care s-au confruntat fondatorii în gestionarea platformei anterioare, dedicată consumatorilor finali.

„Noi am rămas în aceeaşi formulă, doar că am decis să o luăm pe o traiectorie puţin diferită. Am rămas tot în industria de fashion, cu aceeaşi echipă, cu aceiaşi investitori doar că acum avem o misiune puţin diferită, şi anume de a rezolva o problemă pe care am avut-o şi noi la The Outfit în ultimele luni din anul trecut, şi anume cea de a gestiona stocurile care nu se vindeau foarte bine. Fiind în fashion era nevoie să cumpărăm foarte de stocuri de la furnizori, adică de la brand-uri în mare parte. Şi una dintre provocările principale, cred că ale oricărui retailer în fashion este să îşi gestioneze stocul care nu s-a vândut foarte bine, mai ales la final de sezon“, a precizat Ciprian Dudulea, explicând că modelul anterior de business presupunea ca echipa The Outfit să trimită acasă clienţilor haine care să li se potrivească foarte bine. „Şi atunci, dacă un produs nu se vindea foarte bine, nu puteam să-l introducem din nou în comenzi şi aveam mereu provocarea asta de a găsi un mecanism de eliberare prin care să nu marcăm pierderi foarte mari şi care să fie totuşi uşor de folosit. Adică să nu necesite prea mult timp petrecut de echipa noastră, însă nu exista nicio soluţie de genul acesta. Am căutat luni de zile, aşa că a trebuit să explorăm noi singuri alte canale prin care să reuşim să recuperăm cât mai mult din valoarea produselor. Şi de aici a pornit uşor-uşor ideea de Unfrosen.“

După ce a discutat cu mai mulţi furnizori, echipa Unfrosen şi-a dat seama că atât retailerii, cât şi brandurile la nivel global se confruntă de ani de zile cu această problemă, aşa că din ianuarie a decis să se concentreze exclusiv pe acest proiect.

“Practic, am pornit de la premisa că orice produs poate avea poate avea o a doua şansa. Adică dacă el a fost plasat într-un magazin din Spania, spre exemplu, şi vreme de două luni nu s-a vândut foarte bine, poate nici măcar n-a apucat să fie pus din depozit pe raft, dar totuşi are etichetă, ambalaj şi este într-o stare perfectă, presupunerea noastră ar fi că dacă în magazinul respectiv nu s-a vândut, există totuşi un client undeva pe lumea asta care şi-ar fi dorit produsul respectiv dacă ar fi vândut la preţul potrivit. Dar dacă cei doi nu se cunosc, adică un magazin din România nu ştie că altcineva din Spania are un stoc care nu s-a vândut foarte bine din diverse motive - poate a cumpărat prea mult, poate i-au întârziat nişte comenzi şi s-a trezit în ultimele luni de vară cu prea multe rochii de vară, şi ar vrea să aibă un canal alternativ de a le vinde. Şi noi ce facem este că printr-un marketplace B2B, este disponibil doar pentru companii, conectăm stocurile brandurilor şi ale distribuitorilor şi chiar ale retailerilor mai mari cu o reţea de magazine verificate, o reţea de comercianţi independenţi. Avem momentan peste 2000 de comercianţi inscrişi în platformă din România, Bulgaria, Ungaria şi Grecia. Preponderent sunt din România, că doar ce am început aici, dar au început să apară şi din alte ţări comercianţi. Deci practic facilităm transferul acesta de stoc de la un seller la un buyer prin platformă, într-un mod foarte, foarte uşor”, a explicat cofondatorul şi CEO-ul Unfrosen.

Platforma Unfrosen funcţionează aproape la fel cum funcţionează un magazin online pentru clienţii finali, comercianţii având posibilitatea de a-şi alege fiecare produs în parte şi cantitatea pe care o doresc, nefiind obligaţi să cumpere un stoc întreg fără să ştie ce cumpără mai exact.

Modelul de business al Unfrosen presupune perceperea unui comision per tranzacţie, care variază în funcţie de volumele vândute.

Echipa Unfrosen va continua să îmbunătăţească platforma, adăugând noi funcţionalităţi, obiectivul principal pentru anul acesta fiind de a integra soluţia cu sistemele a doi mari retaileri din Europa.

“Principalul obiectiv pentru final de an ar fi să finalizăm integrarea cu doi retaileri destul de mari din Europa. Acesta ar fi primul pas. Noi încercăm şi la nivel de tehnologie să obţinem stocurile în timp real de la ei, adică să putem avea acces mai rapid la informaţia cea mai importantă şi anume, care este momentul în care un produs poate fi listat pe platformă şi vândut”, a conchis Ciprian Dudulea.

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR