ZF IT Generation

ZF IT GENERATION. Rareş Mară, cofondator şi CEO al Savables (fost CleverEat), platformă care ajută la reducerea risipei alimentare din sectorul HoReCa: Căutăm o finanţare de 250.000 euro. Suntem în discuţii cu mai mulţi investitori români

15 nov 2022 Autor: Alexandra Cepăreanu

♦ La finalul anului 2021, Savables a atras o primă investiţie de 80.000 euro în cadrul acceleratorului Start-up Wise Guys din Estonia.

Start-up-ul românesc Savables, fost CleverEat, care a dezvoltat o platformă care face legătura între consumatori şi restaurante pentru a le ajuta să reducă risipa alimentară, vrea să ridice o rundă de finanţare în valoare de 250.000 de euro de la investitori români, pentru a-şi extinde echipa, a dezvolta o aplicaţie de mobile şi pentru a se lansa la nivel naţional. În prezent, Savables este disponibil doar în Timişoara, oraşul în care se află cei doi cofondatori – Rareş Mară şi Marius Pascu.

„Suntem în căutarea unei noi runde de finanţare. Vrem să ridicăm 250.000 de euro pentru a mări echipa – pe partea de vânzări, marketing, suport pentru clienţi, development, practic toate ariile de care avem nevoie pentru a ne dezvolta la nivel naţional. Suntem în discuţii cu mai mulţi investitori şi vrem să ridicăm runda de finanţare în primul semestru al anului 2023“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation, rubrica Start-up Pitch, Rareş Mară, cofondator şi CEO al Savables.

Start-up-ul a avut deja o primă experienţă de finanţare, după ce a fost acceptat în cadrul acceleratorului Start-up Wise Guys din Estonia, la finalul anului 2021, unde a primit o investiţie în valoare de 80.000 de euro care a susţinut dezvoltarea platformei.

„Totul a început la finalul anului trecut când am intrat în cadrul acceleratorului, în lotul de sustenabilitate din Copenhaga - e un program de cinci luni, destul de intens, adică sunt workshopuri în fiecare zi -, iar odată cu intrarea în accelerator am primit o rundă de finanţare de 80.000 de euro. Acei bani ne-au ajutat să ne construim echipa şi să dezvoltăm platforma.“

Platforma a fost lansată oficial în luna septembrie a anului în curs, iar în prezent înregistrează un număr de 20 de restaurante din Timişoara şi 1.000 de utilizatori care şi-au creat cont şi care au salvat de la risipa alimentară circa 13 tone de mâncare.

„Estimăm că vom închide anul în curs cu 2.000 de clienţi şi aproximativ 45 de restaurante. Vedem interes din partea utilizatorilor, a consu­matorilor, pentru că se bucură să găsească mâncare la ofertă, la preţuri mai mici.“

„Într-adevăr şi nouă ne-au crescut preţurile destul de mult. Spre exemplu, anul trecut aveam un preţ mediu pe meniu de 10 lei, iar acum preţul a crescut la 18 lei. Dar momentan lucrurile merg bine, cumva e şi un avantaj ceea ce facem noi, pentru că până la urmă oamenii caută preţuri mai mici.“

În prezent, Savables are doar site web, urmând ca la începutul anului viitor să lanseze şi aplicaţia de mobile, a adăugat Rareş Mară.

„Momentan suntem activi doar cu site-ul web şi doar în Timişoara. Am fost activi şi în Oradea, dar momentan, până nu lansăm versiunea a doua a platformei am decis să nu mai fim activi în Oradea. Cu a doua versiune a platformei şi cu aplicaţia de mobile o să mergem şi în Oradea, iar apoi, încet încet ne îndreptăm spre mijlocul ţării şi vrem să ajungem şi în Bucureşti.“

De asemenea, în prezent, pentru serviciile oferite de Savables restaurantele plătesc un comision pentru comenzile realizate prin intermediul platformei. „Negociem cu fiecare restaurant în parte un comision care este integrat în preţul meniului. Comisionul depinde de la restaurant la restaurant. Nu am introdus încă abonamente, suntem mulţumiţi de acest model de business, dar oricum suntem în contact cu restaurantele, discutăm cu proprietarii lor şi decidem împreună care este cea mai bună opţiune, suntem deschişi.“

Având în vedere că platforma a fost lansată oficial în urmă cu aproximativ două luni, reprezentanţii Savables estimează venituri de aproximativ 600 de euro pentru luna noiembrie.

„Planul pentru anul 2023 este să avem 450 de restaurante din Oradea, Cluj, Bucureşti şi Iaşi pe platformă, ceea ce o să ne aducă venituri de 24.000 de euro pe lună. Iar după 2023 planul este să ne extindem la nivel internaţional. Vizăm în primul rând ţările baltice, precum Estonia (de unde este şi acceleratorul care ne-a oferit prima investiţie), Lituania, Letonia, Cehia. Iar peste cinci ani vrem să fim lideri în cât mai multe ţări din estul Europei“, a mai spus Rareş Mară.

 

Ce a mai spus Rareş Mară la ZF IT Generation

Pentru următoarea rundă de finanţare avem în vedere investitori români, în principiu business angels, pentru că acesta considerăm că este stadiul la care ne aflăm în prezent. În plus, suntem prezenţi momentan doar în România, deci ar fi cel mai indicat să avem investitori din România care să ne ajute şi pe partea de business, nu doar să ne ofere finanţare.

Investitorii din România pun mai multe întrebări decât cei din alte ţări din Europa, vor să afle mai multe. Cumva, oamenii din vestul Europei investesc mai uşor, oarecum, şi cred noi, în România, suntem mai atenţi la cum cheltuim banii.

De-a lungul timpului am avut mai mulţi oameni în echipă, însă, în momentul de faţă, mai avem doi developeri care lucrează la platformă, deci echipa numără patru oameni.  Am lucrat cu diferiţi oameni. Spre exemplu o companie de branding care ne ajută constant cu materiale de branding. În continuare, căutăm developeri de front end şi back end de mobile.

La început am făcut research, am vorbit cu restaurantele, am creat o comunitate, iar din vara anului 2021 până în prezent am reuşit să ajutăm restaurantele să salveze practic peste 50.000 de euro, bani care ar fi fost pierduţi din cauza risipei alimentare. Practic, am reuşit să salvăm 13 tone de mâncare până în prezent.

Totul a început aproximativ acum doi ani. Am fost în Danemarca la master, unde am şi lucrat cât am stat acolo. Am lucrat pentru un restaurant indian şi ei foloseau o aplicaţie pentru a reduce risipa alimentară.  Şi tot lucrând în restaurante am început să înţeleg destul de bine despre ce e vorba în businessul ăsta. Întrebam oamenii de la restaurant cum funcţionează aplicaţia şi mi s-a părut foarte interesant, pentru că oamenii primesc mâncarea la preţ bun, iar restaurantul nu mai rămâne cu acel surplus. Şi am hotărât să îl contactez pe Marius Pascu, cofondatorul start-up-ului. Împreună am hotărât să începem dezvoltarea aplicaţiei, mai ales că la acea vreme la noi pe piaţă nu exista această soluţie, nu exista niciun alt competitor. Am considerat că e oportun pentru că până la urmă şi în România există risipa alimentară.

Odată ce un restaurant decide să devină partener Savables, noi îi facem un cod pe platformă, iar ei trebuie să posteze surplusul de mâncare pe care îl au, la ofertă, alegând un interval orar de timp. Ei aleg şi ofertele şi intervalul de timp. Apoi, utilizatorii platformei văd oferta lor, o rezervă, plătesc online cu cardul, după care în intervalul orar prestabilit de către restaurant clienţii se duc în restaurant, prezintă un email de confirmare şi ridică mâncarea.

Am făcut parte din mai multe acceleratoare, precum Innovation Labs, Step FWD sau Black Sea Clim Accelerator (cu focus doar pe sustenabilitate).

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR