ZF IT Generation

ZF IT Generation. Mario Popescu, CEO şi cofondator al Tailent – platformă RPA: În 2023 ne-am dublat cifra de afaceri, iar pentru anul acesta premisele sunt bune. Ne axăm pe pieţele din Europa Centrală şi de Est şi pe regiunea DACH

24 ian 2024 Autor: Ioana Nita

Roboţii software creaţi prin intermediul platformei dezvoltate de Tailent pot fi folosiţi în orice industrie şi inclusiv în sectorul public, start-up-ul având un prim astfel de proiect anul trecut pentru administraţia publică centrală.

Tailent, start-up-ul local care a dezvoltat o platformă proprie de RPA (Robotic Process Automation) pentru crearea de roboţi software ce pot fi folosiţi în diferite industrii, a reuşit să îşi dubleze anul trecut cifra de afaceri la un nivel ce s-a apropiat de pragul de un milion de euro, în condiţiile în care tot mai multe companii mari, multinaţionale, au intrat în portofoliul său de clienţi. Start-up-ul vinde produsul său software prin inter­mediul partenerilor, cu ajutorul cărora a ajuns în prezent la un portofoliul de peste 50 de companii care folosesc roboţii software creaţi prin intermediul platformei TAP - Tailent Automation Platform. Dintre acestea, circa 55-60% sunt din străinătate, iar restul din România.

„Despre 2023 pot să zic că n-a fost un an uşor şi cred că nu sunt singurul care zice asta. Pentru noi a fost totuşi un an cu reuşite foarte utile pentru creşterea businessului. Am reuşit să ne extindem în continuare reţeaua de parteneri şi nu vorbesc exclusiv de România, ci şi  de Europa Centrală şi de Est şi de regiunea DACH (Germania, Austria şi Elveţia – n. red.). Regiunea DACH este o zonă spre care merg majoritatea start-up-urilor care se duc spre partea de globalizare sau de regionalizare“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation Mario Popescu, CEO şi cofondator al Tailent. El a adăugat că reţeaua de parteneri Tailent a ajuns la peste 25 de companii specializate pe zona de implementare şi integrare de soluţii IT. „Deci la noi hardware-ul şi software-ul merg mână în mână. Asta e o particularitate a platformei noastre.“

„A fost gândită de la început ca fluxurile care se automatizează de către roboţi să permită inclusiv interacţiunea cu echipamente hardware.“

Printre partenerii Tailent se numără acum companii precum Aliant, Bitsoft, Crayon, ETA2U, Encorsa, HTSS, GambIT Digital sau Noventiq.

În ceea ce priveşte clienţii, companiile care folosesc efectiv roboţii software creaţi cu ajutorul platformei TAP, start-up-ul a reuşit să câştige contracte cu jucători mari din diferite industrii, atât din România, cât şi din străinătate.

„La nivel de clienţi, partenerii noştri au ajuns să deservească inclusiv companii multinaţionale cum ar Alison Hayes - companie din Marea Britanie, Angst - companie românească la bază, Frigoglass, Recycle International, etc. Probabil cel mai relevant exemplu este însă grupul Rewe, începând cu partea de Penny Market. Rewe este un grup mare, o multinaţională care a ales tehnologia noastră după nişte verificări destul de amănunţite. Pot să spun că grupul Rewe este un client atât de mare încât e deservit de mai mulţi parteneri, deci nu doar de unul singur. Nevoile de automatizare sunt foarte mari. Performanţa pe care o face Grupul Rewe, mai ales în România, e super vizibilă, cifrele cresc foarte mult şi oamenii folosesc produsele şi serviciile lor şi suntem încântaţi că putem să contribuim şi noi cu o mică parte la succesul lor pe piaţa locală“, a menţionat Mario Popescu.

Pe lângă proiectele din mediul privat – prinicipalul sector pe care se concentrează Tailent, start-up-ul a avut anul trecut şi un prim proiect în sectorul public.

„Dacă tehnologie e uşor de folosit, inclusiv procesul de a înţelege cum arată un proiect, cum se poate dezvolta, toată procedura asta în mediul public e mai complicată decât în mediul privat. Există procesele de achiziţii unde există competitivitate şi oferta cea mai bună trebuie să câştige. Şi atunci, pentru noi, un exemplu foarte bun folosirea tehnologiei RPA de către o administraţie publică centrală. Este vorba despre proiectul de la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, unde practic roboţii noştri au degrevat factorul uman de o grămadă de acţiuni şi activităţi repetitive, inclusiv corelarea cu surse de date de la alte instituţii - ONRC, ANAF, Ministerul de Finanţe, etc. Deci oamenii trebuiau să verifice lucrurile astea manuale Şi nu le făcea o plăcere deosebită, pentru că sunt mii şi mii de proiecte şi activităţi, şi anexe, şi pdf-uri smart, inteligente, durează foarte mult. Şi atunci roboţii noştri au intrat fix într-o zonă în care pot să aducă o valoare şi să facă astfel încât lucrurile să se întâmple rapid şi eficient”, a explicat cofondatorul şi CEO-ul Tailent.

Anul acesta, start-up-ul se va axa pe extinderea sa în străinătate, în pieţele din Europa Centrală şi de Est şi în regiunea DACH – Germania, Austria şi Elveţia, mizând pe faptul că mai multe discuţii începute în 2023 se vor concretiza acum, având în vedere că în general procesele de vânzare către companii mari, multinaţionale durează mai mult.

„Trebuie să luăm în calcul şi faptul că, mai ales la brand-urile mari, am ajuns să le câştigăm ca şi clienţi în România şi apoi am mers către sediul lor central să semnăm contracte şi cu ei. Suntem în situaţia asta cu mai multe entităţi mari şi cred eu că până în martie o să urmeze o serie de anunţuri interesante inclusiv la nivel de parteneri, dar şi ca profil de companie care a plecat din România. Ne bucură foarte mult asta. Să demonstrezi cu un produs făcut în România, de români, că aduce valoare şi apoi să-l duci în afară. Este ceea ce cred că auzeam acum 15-20 de ani, ca un vis: când o să fie posibil ca din România să exportăm şi noi proprietate intelectuală, să exportăm moduri de a face business, să dăm un exemplu şi să fim mândri că putem să facem acest lucru”, a subliniat Mario Popescu.

„Acum vedem cu siguranţă o creştere în regiunea DACH şi, de asemenea, vedem o creştere serioasă şi în partea Europei Centrale şi de Est. Spre surprinderea mea, Viena pare să fie un oraş în care foarte multe companii au un sediu, în special din partea Europei Centrale şi de Est, astfel că avem programate destul de multe drumuri în Viena. Ne ducem de ceva timp spre vest şi eu cred că acum se vor concretiza, în 2024”, a completat el, punând apoi accent pe specificul procesului de vânzare către multinaţionale.

„Este un proces prin care treci printr-o serie de verificări, care implică diverse echipe şi atunci, implicând echipe diferite şi factor uman diferit, este evident că acest aspect influenţează timpul în care se pot întâmpla lucrurile astea. Ca atare, sunt lucruri care se pregătesc poate de un an, un an jumate şi încep abia acum să se concretizeze.”

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR