ZF IT Generation

ZF IT Generation.Liviu Huluţă, CEO şi cofondator al inki.tech, un start-up care combină conceptele insurtech şi device as a service: Putem să creştem de 10 ori în următorii doi, maxim trei ani şi să ajungem la o evaluare de 100 mil. euro în cinci-şase ani

20 sep 2023 Autor: Adrian Seceleanu

Start-up-ul le închiriază companiilor de la iPhone-uri până la monitoare şi computere de la companii precum Apple, Asus, Dell şi Samsung, a avut discuţii cu peste 100 de investitori până a semnat finanţarea. Fondul elveţian Helvetia Ventures face prin runda cu inki.tech prima investiţie din regiune.

inki.tech, un start-up care combină conceptele insurtech şi device as a service, oferind companiilor spre închiriere echipamente care vin din start cu o asigurare inclusă – de la telefoane şi tablete până la computere şi monitoare de la branduri precum Apple, Asus, Dell şi Samsung, a atras o investiţie de la fondul elveţian Helvetia Ventures, care face astfel primul pas în regiune. Helvetia Ventures este ramura de investiţii a grupului elveţian de asigurări Helvetia.

„Avem un finanţator nou şi important care credem că va adăuga foarte multă valoare în businessul nostru, este o companie, un fond ce se numeşte Helvetia Ventures. Aşa cum o arată şi numele, sunt din Elveţia şi au o legătură strânsă cu zona de asigurări şi management al riscului şi cred în această nouă abordare asupra riscului pe care inki.tech o aduce, şi anume ei cred că faptul că avem asigurarea aceasta inclusă pentru toţi clienţii noştri va schimba atât perspectiva clienţilor asupra riscului, cât şi costul efectiv al riscului pentru clienţii noştri“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Liviu Huluţă, CEO şi cofondator al inki.tech. Cu această rundă, volumul finanţărilor atrase de start-up ajunge la 3 mil. euro.

Start-up-ul a avut discuţii cu peste 100 de fonduri şi potenţiali investitori până a semnat cu Helvetia Ventures, a povestit Liviu Huluţă. „Suntem prima lor investiţie în centrul şi estul Europei, nu au făcut până acum nicio investiţie în zona noastră şi este  un vot de încredere care ne respon­sabilizează foarte mult. Până  la această rundă am avut peste 100 de discuţii cu diverşi investitori  de peste tot. Întâmplarea face că noul nostru investitor este primul cu care am vorbit, deci este  şi o chestiune legată  de o  relaţie pe termen lung, de a vedea că echipa are performanţe  de-a lungul timpului, deci e foarte multă răbdare la mijloc“.

Finalizarea unei runde de finanţare este una dificilă în acest moment, pentru că şi fon­durilor de capital de risc le este mai greu să atragă fonduri, a spus Huluţă. „Piaţa e într-un moment nefericit. Foarte multe fonduri de la noi, din regiune, din ţară şi din re­giune, se găsesc în situaţia în care au ter­mi­nat banii din fondurile precedente şi tre­buie să ridice unele noi. Şi e o provocare şi pentru ei, la urma urmei, pentru că şi ei au in­ves­titorii lor proprii. Şi să atragi astăzi bani în fon­duri în care un investitor trebuie să blo­cheze bani un număr de ani pare destul de greu, cel puţin de unde privesc eu situaţia“.

Fondurile obţinute vor merge către trei mari priorităţi, a explicat CEO-ul inki.tech. „Banii vor fi împărţiţi mai mult sau mai puţin în trei zone: partea de sales - pentru oameni, partea de marketing care se duce şi în zona asta de content marketing, de educare a clienţilor cum să-şi gestioneze dispozitivele şi cash flow-ul şi a treia componentă la fel de mare este zona de tehnologie, deci vom investi foarte mult să fim şi prezenţi, şi performanţi ca  tehnologie, pentru că nu vrem să facem un business care să nu fie scalabil din cauza nevoii crescute de oameni, ci să automatizăm foarte mult.“ 

„Ca şi cultură noi întâi ne întrebăm: OK avem un proces anevoios, putem să-l automatizăm? Dacă nu, ne gândim dacă putem să angajăm pe cineva. Noi tot timpul vom ţine numărul de angajaţi foarte jos, pentru că nimeni nu-şi doreşte nişte job-uri anoste, robotice, ci unele care adaugă cu adevărat valoare.“

Compania are n plan să ridice noi runde de finanţare pentru a putea accelera creşterea, a mai spus Liviu Huluţă. „Noi vom fi tot timpul într-o nevoie accelerată de capital. Deci dacă noi astăzi anunţăm că avem un investitor strategic şi că am reuşit să atragem 3 milioane de euro, e un anunţ pe care îl facem astăzi şi de mâine ne apucăm din nou de ridicare de fonduri. Tot timpul vom fi în acest mod pentru că vedem că business-ul creşte. Ca să-ţi dau o cifră, noi credem că putem să creştem de 10 ori în următorii doi, maxim 3 ani şi credem că putem să ajungem la o evaluare de 100 de milioane de euro în 5-6 ani“.

 

Ce a mai declarat Liviu Huluţă în cadrul emisiunii:

Cred că pe termen mediu şi lung, serviciile precum cele pe care le oferim noi vor prinde din ce în ce mai mult teren. Vedem interes şi din partea jucătorilor precum Apple şi Samsung şi Dell şi Asus să ne susţină. Deci inclusiv ei văd potenţialul business-ului nostru şi ăsta e un vot de încredere pe care noi îl apreciem.

Sigur că pot să fiu şi critic la adresa fondurilor din regiune, care spun că sunt agnostice cu privire la tipul de business pe care îl finanţează, dar finanţează doar software as a service. E foarte mult software as a service, eu acum sper să nu-mi atrag antipatii, dar în zona asta de software as a service, dacă e ceva bun, competiţia e foarte mare pentru ei, mi se pare o competiţie foarte mare. Dacă aş fi investitor aş încerca să nu mă bag unde e competiţia cea mai mare. De exemplu, noi a trebuit să alegem unde încercăm să câştigăm clienţi în vestul Europei. Ok, ne uităm la pieţele mari. Hai, Germania e cea mai mare, Franţa pe doi. Dar, în Germania avem nişte competitori, în Franţa e cam gol. Hai să mergem în Franţa! Cred că a fost o decizie bună acum. O să vedem pe termen lung.

Însă ce vreau să subliniez e că pentru investitorii locali, faptul că se concentrează foarte mult pe o nişă unde se concentrează şi fonduri din Statele Unite şi din vestul Europei, mi se mi se pare că nu e o diversificare aşa de bună a portofoliului şi ar trebui să se uite şi spre alte modele de business. Dar, în fine, nu mă pricep la business-ul lor, e doar o vedere din unghiul meu. Ce vreau să spun e că astăzi banii sunt scumpi şi principala problemă la noi în regiune, în România, e că banii sunt scumpi. Deci la noi sunt bani mult mai scumpi ca în vest. ăsta e adevărul. Deci toată lumea care se apucă acum să facă un business şi crede că va atrage capital trebuie să ştie că trebuie să muncească de trei ori mai mult decât un englez, un francez sau un neamţ.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR