ZF IT Generation

ZF IT Generation. Liviu Drăgan, fondator şi CEO Druid – platformă AI pentru chatbots: Vrem să luăm o finanţare de 20 mil. dolari. Discutăm cu fonduri de investiţii din SUA şi Europa

17 feb 2023 Autor: Ioana Nita

Veniturile anuale recurente ale start-up-ului au ajuns la 5,6 milioane de dolari în 2022, iar pentru anul acesta ţinta este de ajunge la 17 milioane de dolari Principalele pieţe pentru Druid sunt SUA şi Europa, însă start-up-ul are în portofoliu şi clienţi din Orientul Mijlociu, Africa, Asia şi Australia Printre clienţii săi din România se numără jucători mari din diferite industrii precum Auchan, BCR, Asirom, Banca Transilvania, Regina Maria sau Orange.

Start-up-ul local Druid, fondat în 2018 de antreprenorul local Liviu Drăgan, şi-a propus să atragă o nouă finanţare anul acesta, în valoare de circa 20 milioane de euro, fiind deja în discuţii cu fonduri de investiţii din SUA şi Europa. La ultima rundă de finanţare, situată la 15 milioane de dolari şi încheiată în mai anul trecut, Druid a fost evaluat la circa 54-56 milioane de dolari. Investiţia de anul trecut a ajutat start-up-ul să accelereze şi mai mult dezvoltarea platformei sale de chatboţi şi extinderea la nivel internaţional, ajungând la un portofoliu de circa 175 de clienţi şi venituri anuale recurente de 5,6 milioane de dolari, în creştere cu 250% faţă de 2021, conform reprezentanţilor companiei.

„Acum suntem într-un nou proces de finanţare care sper să se finalizeze în primul trimestru al anului în ceea ce priveşte semnarea «term sheet-ului», iar apoi documentele să fie semnate în al doilea trimestru. Ţinta este să luăm în jur de 20 de milioane de euro şi discutăm deja cu mai multe fonduri de investiţii din Statele Unite şi din Europa. Cu toate că situaţia actuală este dificilă, eu sunt optimist că vom reuşi, pentru că, aşa cum văd, există un interes formidabil pentru ceea ce facem noi şi cred că apariţia ChatGPT ne-a ajutat ca să crească apetitul companiilor pentru astfel de soluţii“, a spus Liviu Drăgan, fondator şi CEO al Druid. Start-up-ul a dezvoltat o platformă avansată pentru crearea de aplicaţii de business conversaţionale bazate pe tehnologia inteligenţei artificială, iar recent a integrat în soluţia sa şi ChatGPT – platforma lansată de americanii de la OpenAI care poate răspunde la întrebări diverse şi genera diferite tipuri de conţinut, pornind de la instrucţiunile primite la fel ca în convorbirea dintre doi colegi.

„Sigur că niciun chatbot nu se poate ridica la nivelul NLP-ului din spatele ChatGPT şi nici nu ne propunem asta pentru că el este mai mult pentru B2C decât pentru B2B. Dar noi deja am integrat ChatGPT în platforma noastră şi este o noutate deosebită. Practicm, pentru anumite întrebări generice pe care le-ar putea avea un utilizator intern sau extern, ChatGPT va răspunde prin intermediul platformei noastre“, a punctat el.

În toamna anului trecut, Druid a lansat o nouă versiune a platformei sale care permite şi creare unor aplicaţii de business prin simpla conversaţie cu „motorul AI“ al soluţiei, fără a fi necesare cunoştinţe de programare.

„Am lansat la Londra ultima noastră versiune, Symbiosis, care aduce unicitatea companiei noastre. Noi am clădit o nouă categorie care se numeşte «conversational business aplications». Asta înseamnă că prin intermediul platformei noastre, care rămâne o soluţie de tip «conversational AI», are în plus şi capabilitatea de a dezvolta mini-aplicaţii, aplicaţii nu foarte spectaculoase, doar pe bază de «conversational AI». Această nouă capabilitate dă unicitate Druid-ului şi este acceptată ca unicitate şi de Gartner, Everest şi Forester, şi sunt convins că va fi urmată de majoritatea jucătorilor din piaţă. Fără o capabilitate de a crea aplicaţii, este foarte greu să faci o conectare profundă, intimă a platformei în sistemul informatic a clientului“, a subliniat Liviu Drăgan, explicând cum se poate folosi noua versiune a platformei Druid.

“Clienţii şi partenerii construiesc aplicaţii, construiesc CRM-uri, de exemplu, ş.a.m.d. Pentru că ori de câte ori vrei să integrezi o platformă de AI în sistemul informatic al clientului, ca un utilizator intern sau extern să navigheze prin aplicaţii, întotdeauna mai ai nevoie de ceva pe care să o poţi face cu o mini-aplicaţie. Iar noi avem baza noastră de date, avem partea noastră de <<document understanding>>, deci ce înseamnă OCR (recunoaşterea optică a caracterelor – n.red.) şi capabilitatea de a construi - factory code, asta mi se pare un lucru esenţial. Repet, fără să trebuiască să scrii cod.”

Pentru Druid, 2022 a fost un an de expansiune pe toate planurile. Start-up-ul şi-a mărit atât echipa la 120 de persoane, cât şi portofoliul de clienţi, care numără circa 175 de companii, şi implicit şi businessul ajungând la venituri anuale recurente de 5,6 mil. dolari.

“A fost un moment de <<take-off>> a companiei pentru că am plecat la începutul anului cu circa 40 de oameni şi am ajuns la sfârşitul anului la 120 de angajaţi. Am creat centre Druid în Statele Unite ale Americii, în Europa, în Orientul Mijlociu şi în Asia. A fost un an bun, am crescut de aproape 3 ori faţă de 2021”, a precizat Drăgăn.

La creşterea businessului a contribuit efortul masiv de vânzări şi suport care se bazează pe un ecosistem de parteneri internaţionali, care a ajuns la circa 150 de parteneri în 2022.

“Avem foarte mulţi parteneri, aş putea spune cam 140-150, dar onestitatea mă determină să spun că nu sunt mai mult de 30-40 activi. Dar motivul pentru care nu sunt mai mulţi activi este că nu am avut suficiente resurse ca să avem grijă de toţi partenerii să vândă. Am făcut procesul de onbording, care este un lucru extrem de complicat, cu training-uri ş.a.m.d. Anul acesta însă scopul nostru este să avem ajungem la de 50-60 de parteneri care să promoveze Druid la nivel internaţional”, a detaliat el, adăugând că 90% dintre partenerii Druid sunt din străinătate.

“Am vândut în Africa de Sud la o bancă numită Capitec, am vândut în Orientul Mijlociu în Oman la Petroleum Corporation sau Muscat Bank, am vândut în China la McDonald's sau în Israel la Israel Air Force. Dar acestea sunt pieţe de oportunitate, pieţele noastre strategice sunt Statele Unite şi Europa. Pe cele două ne concentrăm pentru că sunt şi pieţele noastre cele mai populate cu <<druizi>>, cu oameni din Druid şi sunt pieţele strateice. De altfel, Druid din ianuarie-februarie este deja o companie care este sub jurisdicţia SUA. Deci sediul firmei este în SUA, iar head office-ul o să se mute întâi la Londra şi la anul în SUA.”

Tot ceea ce ţine însă de dezvoltare tehnică, de programare, tot nucleul companiei, va rămâne în continuare în România, birourile din SUA şi Marea Britanie axându-se pe partea comercială.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR