ZF IT Generation

ZF IT Generation. Ligiu Uiorean, fondator si director AirportLabs, firma din Cluj care stă în spatele procesării a 20% din traficul global de pasageri din aeroporturi: Vom înfiinţa şi o divizie de consultanţă

8 oct 2020 Autor: Adrian Seceleanu

„Obiectivul nostru pe termen scurt este să avem o prezenţă în 50% din aeroporturile din orice zonă geografică.“

AirportLabs, o companie din Cluj care a dezvoltat o soluţie de management complet al tuturor pro­ceselor aeroportuare care a ajuns să fie folosită în unele dintre cele mai mari aeroporturi din lume devenind astfel un business de câteva milioane de euro pe an, are în plan să-şi dezvolte, pe termen lung, şi o divizie de consultanţă.

„În momentul de faţă procesăm aproape 20% din traficul mondial de pasageri. Obiectivul nostru pe termen scurt este să avem o prezenţă în 50% din aeroporturile din orice zonă geografică, iar pe termen lung, pentru că ştim foarte multe despre aviaţie, înţelegem foarte multe din problemele aviaţiei, probabil că va trebui să dezvoltăm o nouă aripă a firmei şi anume o aripă de consultanţă pentru că clienţii noştri cer deja lucrul acesta şi nu suntem capabili, nu avem oamenii care să facă acest lucru - nu pentru că nu au cunoştinţele ci pentru că nu au disponibilitatea“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, Ligiu Uiorean, fondator şi director AirportLabs.

El a explicat că firma trebuie să găsească oameni dispuşi să călătorească frecvent pe glob pentru a oferi aceste servicii. „În Cluj calitatea vieţii este crescută, eu cel puţin aşa o percep, iar oamenii pe care îi avem în firmă au venit aici pentru că vor să rezolve anumite probleme nu vor neapărat să călătorească în jurul lumii, să ofere consultanţă. Acei oameni există, îi apreciem, va trebui să-i găsim, şi va trebui să ne dezvoltăm o divizie de consultanţă pentru că în momentul de faţă mulţi dintre clienţii noştri când implementează o soluţie de-a noastră apelează la firme mari de consultanţă care bineînţeles că primul lucru pe care îl fac este să vină să ne întrebe pe noi «ce trebuie să facă acum», asta este realitatea. Bineînţeles că aşa pierdem viteză de execuţie, pierdem bani şi va trebui să facem asta. Va trebui să construim această experienţă şi să ne construim o divizie de consultanţă.“

Firma are un business de câteva milioane de euro pe an şi nu este interesată să ia finanţări, spune Uiorean.

„Nu publicăm cifra de afaceri pentru că ne pune într-o poziţie dificilă de negociere şi am avea atunci şi o atenţie nedorită din partea firmelor mari din industrie. Cifra de afaceri este de ordinul milioanelor de euro. (…) Am investit mulţi bani, nu aş putea spune o cifră exactă, cred că m-am oprit din numărat la 250.000 de euro, după aceea nu a mai contat. Banii au provenit de la mine, au fost economiile mele personale, nu am apelat niciodată la investitori şi asta este bine, este o abordare care ne oferă flexibilitate în decizii şi independenţă, care ne permite să lucrăm inclusiv cu firme concurente pentru că ei au încredere în noi şi poziţia noastră neutră ne permite să facem lucruri interesante. (…) Nu, nu ne interesează finanţări de la fonduri sau alte entităţi de acest tip, ne bazăm pe o creştere sustenabilă, nu avem un interes să avem o creştere explozivă, deci nu avem nevoie de cash disproporţionat faţă de ceea ce poate produce firma. Toţi banii pe care îi investim anul acesta sunt banii pe care i-am făcut anul trecut şi aşa mai departe, cred că asta înseamnă creştere sustenabilă.“

 

Ce a mai declarat Ligiu Uiorean în cadrul emisiunii:

► Din punct de vedere economic consider că un stat are două pârghii şi voi vorbi numai despre una, taxarea. Cred că orice fel de operaţiune care extrage valoare pe termen scurt, din orice fel de resurse, inclusiv resurse umane, ar trebui să fie taxată puternic, şi asta va balansa piaţa. Concurăm pe această resursă pe oameni şi pe capacitatea oamenilor cu firme foarte mari, firme foarte mari care fac muncă de nivel scăzut şi nu creează valoare local, este ceva foarte diferit faţă de ceea ce facem noi, faţă de faptul că investim în oameni cel puţin acele şase luni pentru a înţelege un business, dar de fapt ani de zile pentru a produce o soluţie care funcţionează, care poate fi vândută, care se cumpără şi aşa mai departe. Mi-ar plăcea ca orice fel de muncă ce nu creează valoare pe termen lung să fie taxată puternic, dar implicaţiile economice la scară largă a unei astfel de decizii depăşesc capacitatea mea şi probabil că ar trebui stabilite de cei de la Facultatea de Economie, de cei din Guvern şi aşa mai departe. Dar suspectez că orice fel de exploatare prădalnică a resurselor dăunează unei ţări pe termen lung.

► AirportLabs este o firmă de cercetare & dezvoltare şi tehnologie care are în curând face şase ani de zile. Scopul nostru este să facem aviaţia mai eficientă şi încercăm să acoperim tot spaţiul problemelor de eficienţă - ne ocupăm cu aeroporturi, linii aeriene şi operatorii la sol - firmele care se ocupă cu mâncare, bagaje, combustibil.

► De la început am pornit cu ideea de a face lucrurile mai eficiente. Ne-am gândit cum putem face lucrurile mai eficiente - prima problemă a fost cea a comunicării, a comunicării în timp real şi prima noastră generaţie de produse a fost axată pe comunicarea în timp real.

► Am dezvoltat o platformă de comunicare în timp real pentru stafful din aeroport care este folosită de oricine este implicat în procesele aeroportuare - de la securitate la oamenii de la liniile aeriene. Este o soluţie care a fost adoptată în 35 de aeroporturi şi în 140 indirect. Apoi am dezvoltat comunicarea cu pasagerii, am dezvoltat o soluţie de afişaj, care comunică date în timp real, alerte dar şi afişează reclame, care a fost adoptată în 11 aeroporturi. Între timp am dezvoltat şi o soluţie de comunicare M2M, o treabă destul de complicată. În aeroporturi sunmt foarte multe sisteme care în general fiecare folosesc limbajul lor, formatul lor; noi am dezvoltat o platformă care ia aceste date, le transferă către sistemele noastre sau către alte sistreme în timp real, şi le translatează în ceva ce poate fi folosit. Aceasta a fost prima generaţie a soluţiei noastre.

► Odată ce am format această bază ne-am concentrat pe eficientizarea fluxurilor de pasageri şi am dezvoltat o soluţie care permite măsurarea cozilor, direcţionarea pasagerilor către cozile cele mai scurte, mai rapide, predicţia de cozi şamd. Pe partea de avioane am dezvoltat o platformă completă de management a ce se întâmplă în jurul unui avion din momentul în care a aterizat până e pus din nou în aer. Aceasta a fost a doua generaţie a soluţiei.

► Prin a treia generaţie ne concentrăm pe managementul complet al tuturor proceselor aeroportuare, alocarea dinamică de resurse în timp real în funcţie de cum evoluează programul de zbor. Aici se vede ce se întâmpă într-un aeroport, ce se întâmplă cu procesele, cum se influenţează procesele unul pe altul dar se vede şi creşterea de eficienţă care este adusă de platformele noastre. Tot ce producem este furnizat ca software as a service ceea ce înseamnă că nu doar dezvoltăm aceste produse dar şi le operăm pentru clienţii noştri. Sunt sisteme critice, este o largă plajă de responsabilităţi pe care o avem nu numai software-ul în sine. În timp am devenit specialişti în aviaţie, înţelegem problemele clienţilor noştri câteodată mai bine decât ei. Deci suntem o firmă de tehnologie dar cu o puternică specializare pe sectorul de aviaţie.

O campanie Ziarul Financiar Partener: InnovX-BCR