ZF IT Generation

ZF IT Generation. Ionuţ Ţaţa, fondatorul Iceberg, care gestionează un program de accelerare pentru start-up-uri: Prea puţini IT-işti români au avut ambiţia de a ieşi din „carapacea de pluş foarte confortabilă“ creată de multinaţionale

13 feb 2020 Autor: Adrian Seceleanu

„În România, o ţară cu o masă critică de resurse inclusiv umane, a fost uşor pentru corporaţii să îşi facă centre de servicii, să angajeze oameni, să îi plătească bine.“

„Carapacea de pluş foarte confortabilă“ creată de multinaţionale pentru IT-iştii din România prin salariile mari şi condiţiile de lucru foarte bune oferite a redus apetitul acestora pentru risc şi pentru proiecte personale, din care de regulă se nasc unicornii (start-up-uri care ating o evaluare de peste 1 mld. dolari sau euro).

„Cred că este o zonă confortabilă pentru IT-şti în România pentru că ei câştigă bine în raport cu cei din jurul lor, pot avea o viaţă bună. Câţiva dintre ei însă şi-au dezvoltat sau s-au născut cu ambiţia să iasă din această această carapace de pluş foarte confortabilă. Dar ei sunt puţini raportaţi la la populaţie, dacă vreţi, sau la numărul de IT-işti din piaţă“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Ionuţ Ţaţa, fondatorul Iceberg, companie care gestionează programul de accelerare pentru start-up-uri EIT InnoEnergy PowerUp! Challenge.

„Dacă ne comparăm cu Estonia sau chiar şi cu Slovenia - ţări mici unde companiile mari nu au venit de la început să creeze locuri de muncă bine plătite - credem că acolo oamenii au trebuit să se descurce cumva şi au creat Skype sau alte start-up-uri de tehnologie care au ajuns să devină unicorni, care le-au generat lor venituri foarte mari, iar acele venituri au devenit ulterior fonduri de investiţii care au finanţat ecosistemul. Oamenii care au lucrat la Skype şi la celelalte au plecat şi şi-au făcut la rândul lor alte companii şi au creat un fel de Skype-mafia, aşa cum a fost şi PayPal-mafia. Încet- încet acest efect în cazul Estoniei a ajuns până în Lituania şi în Letonia şi zona aceea acum este foarte dezvoltată.“

Lucrurile încep să se schimbe acum şi în România, însă chiar şi acum mulţi IT-işti nu se dedică 100% start-up-urilor ci le alocă doar puţin timp pe lângă jobul principal, lucru care se vede în modul cum se derulează proiectele, afirmă Ţaţa. „În România, o ţară cu multe resurse cu o masă critică de resurse inclusiv umane, a fost uşor pentru corporaţii să îşi facă centre de servicii aici sa angajeze oameni, să îi plătească bine. Oracle, IBM, foarte multe companii, au venit între timp şi atunci a fost o tentaţie mult mai mare să ai un loc de muncă bine plătit poate să-ţi iei un credit să-ţi cumperi un apartament şi să nu te avânţi într-un experiment, într-o aventură antreprenorială.  Acum începe să apară lucrul ăsta şi sunt mulţi antreprenori sau mulţi angajaţi din sectorul IT care experimentează care se joacă un pic dar nu îşi asumă un risc complet, un risc întreg. Au proiecte pe lângă jobul principal. Faptul că nu se dedică în întregime acestui proiect ţine de o apetenţă la risc pe care poate nu o mai au datorită vârstei, datorită confortului.“

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF împreună cu Banca Transilvania şi casa de avocatură Stratulat & Albulescu, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. În cadrul emisiunii sunt invitaţi şi antreprenori sau investitori care îşi povestesc experienţa în business şi dau sfaturi start-up-urilor.

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR