ZF IT Generation

ZF IT Generation. Ioan Iacob, fondator şi CEO al FlowX.ai, după finalizarea unei runde de finanţare de 35 mil. dolari: Am dovedit că se pot dezvolta lucruri spectaculoase pornind din România, cu talent local. Cu inginerii de aici putem concura liniştiţi cu orice mediu, fie că e vorba de Silicon Valley, fie că vorbim de Londra, New York sau Berlin

4 oct 2023 Autor: Alexandra Cepăreanu

Investitorii au fost atraşi de faptul că platforma FlowX.AI le permite unor echipe „mici de oameni extraordinari“ din marile corporaţii „să livreze mai mult, mai repede şi mai bine decât un număr mare de oameni buni“  Obiectivul prioritar pentru companie este expansiunea pe piaţa din America de Nord  Echipele de ingineri sunt şi vor rămâne în România  În prima parte a anului viitor start-up-ul va lansa o nouă versiune a platformei sale.

Finanţarea record de 35 mil. dolari primită de FlowX.AI, un start-up fondat în România care oferă soluţii pentru digitalizarea acce­le­rată a marilor companii - cum sunt băncile - integrându-se şi cu vechile sisteme de IT existente - arată că proiectele tech create în România cu ingineri români pot avea succes la nivel mondial şi atrage finanţări de dimen­siunea celor observate în general doar pe piaţa din America de Nord sau Europa Occidentală.

„Am demonstrat că se pot construi lucruri spec­taculoase pornind în România, cu talent din România. A fost impresionant şi pentru echi­pa noastră faptul că am ajuns în doi ani în elita mondială a start-up-urilor de tehno­lo­gie“, a spus Ioan Iacob, fondator şi CEO al FlowX.ai, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.

Tranzacţia este cu atât mai importantă cu cât a venit într-un moment în care fluxul de bani către start-up-uri s-a redus dramatic şi în România şi la nivel mondial, a punctat Iacob.

„Cred că a fost foarte interesant pentru că in­vestiţia a venit după o perioadă de hype, în care absolut oricine avea o idee primea o fi­nan­ţare. Am venit într-un moment în care toa­tă lumea începuse să se uite mult mai mult la companii foarte robuste şi care creează va­loa­re reală. Şi cred că pentru noi a fost chiar un mo­ment prielnic, pentru că uitându-ne la va­loa­rea pe care produsul o creează pentru cli­en­ţii noştri, avem deja sute de milioane de do­lari în «return on investment» pe care clien­ţii noştri au reuşit să le obţină în urma folosirii FlowX.ai şi asta a fost ceva care a con­tat enorm pentru investitori - fap­tul că au văzut un produs ro­bust, care vine într-o zonă în care de 20 - 30 de ani se fac promisiuni şi care li­vrează cu adevărat în mod con­sistent valoare pentru clienţi. Şi acesta cred că a fost principalul driver, principalul motiv al rundei de finanţare.“

Ioan Iacob nu a oferit detalii despre dina­mica veniturilor FlowX.AI sau despre eva­luarea obţinută în cadrul rundei de finanţare. El a spus de altfel că discuţiile despre eva­luarea companiei nu sunt atât de relevante, ci ţin mai mult de ego. „Până la urmă, noi nu construim o companie ca să atragem investiţii şi ca să avem o evaluare, o anumită evaluare. Cred că asta cu evaluările pe care ţi le doreşti sunt lucruri care ţin mai mult de ego. Până la urmă am pornit FlowX.AI ca să rezolvăm o problemă despre care noi credem că este nu doar importantă, ci crucială în modul în care va arăta lumea în următorii 20-30-50 de ani, şi anume problema aceasta - cum construieşti tehnologie enterprise. Şi am construit o companie ca să facem un business bun, ca să rezolvăm o problemă şi să o rezolvăm într-un mod sustenabil.“

Solicitat să explice mai clar ce face compania, Iacob a spus că FlowX.ai este un cumul de funcţionalităţi - una dintre ele fiind capacitatea platformei de a se integra cu orice tip de sisteme existente deja în cadrul companiilor.

Printre clienţii start-up-ului FlowX.ai se numără companii mari precum grupul OTP, Alpha Bank, Banca Transilvania, BNP Paribas.

„Dar cred că este inclusiv despre cum am folosit partea de inteligenţă artificială şi faptul că modul în care noi am gândit şi am construit FlowX.ai a fost pornind de la faptul că vrem să folosim o tehnologie care are (într-un sens pozitiv – n. red.) un impact disproporţionat prin faptul că permite unui număr mai mic de oameni să livreze mult mai multe rezultate. Pentru că după 15 ani de lucrat cu companii, am observat că un număr mic de oameni extraordinari vor putea să livreze mai mult, mai repede şi mai bine decât un număr mare de oameni buni. Şi întrebarea pe care noi am avut-o cu FlowX.ai a fost cum facem astfel încât noi să dăm un factor de multiplicare către oamenii care vor să construiască lucruri şi cum facem să eliminăm tot ceea ce înseamnă redundanţă în dezvoltarea de tehnologie. Cum le oferim 80-90% din ceea ce au nevoie out of the box şi cum le oferim apoi instrumente să construiască foarte repede, peste platformă, orice îşi doresc.“

În prezent, în cadrul start-up-ului FlowX.ai lucrează o echipă de aproximativ 50 de angajaţi, a mai spus Ioan Iacob. În continuare, FlowX.ai este deschis la a atrage noi profesionişti în echipă.

„În România a rămas şi va rămâne tot ceea ce înseamnă engineering şi product engineering. Credem că România şi zona asta are o caracteristică absolut spectaculoasă în ceea ce priveşte calitatea inginerilor. Ne ducem cu echipe de go-to-market, de sales marketing în America de Nord şi avem două birouri pe care le construim în prezent - unul în New York şi unul în Charlotte. Dar şi Marea Britanie este un alt punct important pentru noi. Am văzut un influx mai mare de CV-uri. În continuare aducem oameni, cred că în acelaşi ritm ca şi înainte şi acesta e dictat mai degrabă de frecvenţa cu care întâlnim oameni. Important este ca oamenii care se alătură FlowX.ai nu doar să aibă skill-urile necesare, dar să aibă mindsetul şi cultura necesare pentru a avea succes într-o construcţie până la urmă absolut nerezonabilă - pentru că să-ţi propui să schimbi modul în care lumea construieşte tehnologie, cu o mână de oameni, nu e deloc un obiectiv rezonabil şi pe care poţi să-l atingi organic. Şi e foarte important pentru noi cultura oamenilor care se alătură grupului“, a explicat CEO-ul start-up-ului local FlowX.ai.

El este de părere că piaţa din România livrează specialişti şi talente care pot concura cu profesionişti de peste tot din lume.

„Ne place extraordinar de mult piaţa din România din punct de vedere talent şi cred că este ceva în apă sau în aer în zona asta, pentru că nivelul de ingineri pe care îl găsim în România este absolut incredibil şi putem concura liniştiţi cu absolut orice mediu, fie că este vorba de Silicon Valley, fie că vorbim de Londra, New York sau Berlin. Mie mi se pare că inginerii din România şi în general inginerii din Europa de Est sunt absolut speciali şi au o minte şi o gândire fascinantă.“

De asemenea, în prezent echipa din cadrul FlowX.ai îşi concentrează atenţia şi resursele pe piaţa din America de Nord.

„Ne concentrăm pe America de Nord în prezent şi am adus deja o mare parte din echipa de executive leadership în America de Nord, head of talent, acusition, head of marketing. Aducem acum şi head of sales şi iarăşi accelerăm mult în zona de produs şi urmează să lansăm, probabil în primul trimestru din anul viitor, versiunea 4.0 a platformei, care vine cu câteva tehnologii disruptive în lumea enterprise“, a mai spus Ioan Iacob.

 

Drumul până la finanţare

Până au ridicat runda de finanţare de serie A în valoare de 35 de milioane de dolari reprezentanţii FlowX.ai au avut discuţii cu mai multe fonduri de investiţii. Însă, în final, runda a fost condusă de Dawn Capital din Londra, principalul investitor european specializat în software B2B, cu participarea investitorilor existenţi PortfoLion, SeedBlink şi DayOne Capital.

„Am avut discuţii cu mai multe fonduri din SUA. A fost o rundă de finanţare extraordinar de competitivă şi de agresivă, aş putea să zic, dar nouă ne-a plăcut de echipa de la Dawn Capital“, a spus Ioan Iacob.

Întrebat care sunt criteriile care contează cel mai mult atunci când alegi un investitor sau un fond de investiţii care să susţină proiectul, CEO-ul FlowX.ai a punctat că este necesar ca interacţiunea să fie cât mai simplă şi viziunea viitorului sau viitorilor investitori să fie aliniată cu viziunea fondatorilor.

„Îţi alegi un partener pentru a construi un business şi asta e o ecuaţie foarte complicată pentru că vrei pe cineva cu care să poţi să interacţionezi uşor şi cu care să fii aliniat ca viziune, ca valori şi care înţelege fundamental ce vrei tu să construieşti şi să dezvolţi. Îţi doreşti pe cineva care să poată să te provoace, pe cineva care să poată să-ţi pună întrebări şi e o limită foarte delicată între întrebările care ajută şi întrebările care sunt pur şi simplu chestii de raportare.“

 

Concentrare pe marile companii, care au milioane de clienţi

În ultimele două-trei decenii inovaţia a fost predominantă în sectorul consumatorilor (consumer), însă FlowX.ai îşi concentrează atenţia asupra zonei de software de business – care are impact asupra vieţii de zi cu zi a tuturor oamenilor din societate, pe lângă instituţii şi companii. „Istoric, toată inovaţia s-a întâmplat în ultimii 20-30 de ani foarte mult în zona de consumer. Dar realitatea este că zona de enterprise software este cea care susţine viaţa de zi cu zi pe care noi o avem şi susţine civilizaţia umană. Că sunt sistemele software ale companiilor de utilităţi, că sunt sistemele software ale băncilor, ale companiilor de asigurări, ale companiilor de sănătate, ale guvernelor, sunt sistemele software de defence. Ele sunt de fapt ceea ce dau o infrastructură robustă pentru a construi civilizaţie mergând înainte şi oportunitatea de a aduce cele mai bune tehnologii şi de a aduce inovaţie în zona asta de enterprise. Şi cred că putem avea impact în viaţa mai multor oameni cu un singur client – pentru că, spre exemplu, o bancă are sute sau milioane de clienţi, iar dacă reuşeşti să faci un software bun de on-boarding pentru acea bancă, deja ai impact asupra vieţii mai multor oameni, atât clienţi, cât şi angajaţi direcţi ai băncii respective“, a explicat Ioan Iacob.

Start-up-ul local are în portofoliul de clienţi în special companii din zona de enterprise pentru că toate au aceleaşi probleme – investesc zeci şi sute de milioane de dolari în funcţionalităţi care sunt aproape normale sau sunt cerute de piaţă, a mai spus CEO-ul FlowX.ai.

„Toată lumea se plânge că durează foarte mult să construieşti tehnologie. Toată lumea se plânge de provocarea de a interacţiona cu sistemele, a le găsi. Un head of technology strategy din cadrul unei dintre cele mai mari bănci din SUA a spus după un workshop de două zile în care a folosit platforma FlowX.ai împreună cu echipa lui că înţelege de ce această platformă este viitorul dezvoltării software şi că ar putea să reconstruiască întreaga bancă folosind tehnologia asta.“

FlowX.ai consideră că piaţa sa de „acasă“ nu este doar România ci Europa Centrală şi de Est, compania lucrând în prezent cu unii dintre cei mai mari jucători în zona de banking şi servicii financiare.

„În piaţa globală interacţionăm şi urmează să anunţăm câţiva clienţi care sunt în elita a ceea ce înseamnă organizaţii de servicii financiare din lume. În prezent, avem cei mai mari clienţi publici - Banca Transilvania, grupul OTP (în care deja lucrăm cu trei sau patru ţări şi urmează să extindem platforma către toate ţările din grupul), Alpha Bank, Vienna Insurance Group (VIG), BNP Paribas, OMV Petrom, KPMG.“

 

Ce face mai exact FlowX.ai

Ioan Iacob a explicat în cadrul emisiunii ZF IT Generation că FlowX.ai rezolvă o problemă fundamentală a organizaţiilor mari din ziua de astăzi, şi anume viteza şi capacitatea de construire de tehnologie. „Dacă stai să te uiţi la orice organizaţie mare astăzi, ceea ce este şocant este costul şi durata şi nevoia de resursă umană supercalificată care este necesară pentru orice mică schimbare sau dezvoltare în zona de digital. Şi uitându-ne un pic macro la tot ceea ce se întâmplă în tehnologie, acest lucru deja a devenit nesustenabil. Şi asta este ceea ce facem noi cu FlowX.ai şi anume redăm controlul echipelor din organizaţiile mari să poată construi repede orice au nevoie şi să poată să-şi îmbunătăţească - să upgradeze - sau să reînnoiască sistemele şi infrastructura pe care operează.

Şi dacă ne uităm la evoluţia tehnologiei în zona asta de enterprise, este foarte interesant pentru că au fost mii de platforme, sute de platforme care au venit de-a lungul timpului şi fiecare a adus încă un layer de complexitate, încă un nivel de complexitate, fiecare promiţând în acelaşi timp că va face viaţa mai uşoară şi că va simplifica viaţa echipelor din enterprise.

Şi cred că este pentru prima oară în zeci de ani, când aducem cu adevărat o tehnologie care să reducă din complexitate, să simplifice şi să accelereze viteza cu care echipele de IT şi echipele de business din companiile mari pot să construiască produse digitale.

Practic, ceea ceea ce face FlowX.ai este să stea peste sistemele existente dintr-o companie. Şi avem o tehnologie inovatoare care le permite clienţilor noştri să conecteze orice sisteme existente pe care le au deja, să le consolideze într-un view unitar şi deasupra platformei oferim o tehnologie care le permite clienţilor să construiască rappid aplicaţii digitale moderne.

Astăzi, FlowX.ai este folosit foarte mult în industria bancară şi finacial services în general. Şi clienţii noştri construiesc de la platforme digitale de credite ipotecare până la platforme digitale de landing, platforme digitale de on-bording atât pentru persoane fizice, cât şi pentru pentru companii.

Cred că e o problemă de complexitate şi de tehnologie. Şi dacă ne uităm la piaţa de platforme sau la cum arată spaţiul ăsta cu platforme pentru a construi tehnologie, ai două grupuri mari de platforme. Pe de o parte ai platforme care sunt enterprise şi sunt robuste şi poţi să construieşti lucruri cu ele, dar sunt foarte încete, sunt platforme relativ vechi, pe tehnologie relativ veche şi practic orice dezvoltare durează ani întregi, costă zeci de milioane, sute de milioane de dolari. Ai nevoie să faci upskilling la oameni pentru că folosesc limbaje specifice şi tehnologii proprietare. Dar într-adevăr, atunci când iese ceva este o chestie robustă, enterprise, nu neapărat frumoasă. Dar şi asta este un grup mare de platforme şi e foarte interesant că ai aglomerare asta de platforme în jurul acestor doi poli. Pentru că pe partea cealaltă avem grupul de platforme moderne no-cod sau low-cod care sunt rapide dar au lipsuri mari în zona de scalabilitate şi extensibilitate. Poţi să construieşti doar lucruri foarte simple şi nu poţi să construieşti lucruri care sunt scalabile, care sunt robuste şi care să livreze la nivelul la care organizaţiile enterprise au nevoie. Pentru că realitatea este că fiecare dintre organizaţiile astea enterprise au deja un landscape de zeci de mii de sisteme în arhitecturi, extraordinar de complexe şi au nevoia să poată să construiască repede peste acestea. Şi asta este ceea ce oferă FlowX.ai. Oferă o platformă care este pe de o parte şi enterprise şi îndeplineşte toate cerinţele astea de scalabilitate şi securitate.

Cred că zona asta de low-cod şi no-code este utilă pentru prototipare şi pentru a crea lucruri simple dar în zona de enterprise vom avea nevoie de specificacitate şi de sofisticarea specifică fiecărei companii.

Ideea nu ne-a venit, ci a a dat peste noi în compania dinainte, în Qualitance. Împreună cu echipa din FlowX.ai - noi suntem la a 2-a companie pe care o punem pe picioare, prima a fost Qualitance – în compania anterioară lucram cu companii, cu organizaţii globale, ca să construim şi ca să facem platforme digitale pentru â genul ăsta de organizaţii şi să-i ajutăm să facă proiecte de transformare digitală şi în acest timp în care lucram pentru pentru companii globale, am construit intern – noi pentru noi - o platformă care să ne permită să accelerăm livrarea de de proiecte complexe în spaţiul ăsta enterprise şi ne-am dat seama la un moment dat că stăm pe o platformă extraordinar de puternică. Şi acela a fost momentul în care ne-am decis să facem exit din business-ul de servicii care era Qualitance şi practic asta ne-a permis ca în 2021 să pornim cu o platformă extraordinar de robustă. A fost un proces organic interesant de a construi şi ajusta timp de mai bine de 10 ani“.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR