ZF IT Generation

ZF IT Generation. Investor Watch. Ondrej Bartos, de la fondul ceh de investiţii Credo Ventures, dezvăluie în exclusivitate cum a ajuns să investească în 2015 în UiPath şi cine a fost creierul: Am crezut că va fi o companie de 1 mld. de dolari, dar nu m-am gândit niciodată că va ajunge la 35 mld. dolari

13 mai 2021 Autor: Ioana Nita

► Fondul de investiţii din Cehia a finanţat până acum 5 start-up-uri din România cu o sumă totală de circa 15 mil. euro

► În prezent, Credo Ventures caută în continuare oportunităţi de investiţie în România, având la dispoziţie peste 70 mil. euro.

Credo Ventures, fond de investiţii înfiinţat de Ondrej Bartos şi Jan Habermann în 2010 la Praga (Cehia), s-a numărat printre primii investitori care au crezut în succesul pe care UiPath îl va avea, finanţând compania locală cu peste 7 mi­lioane de euro pe parcursul mai multor runde de investiţii. Investiţiile s-au dovedit a fi un pariu de miliarde de dolari însă cum a început totul? Ondrej Bartos a spus că UiPath a fost cadoul de Crăciun primit în decembrie 2014, atunci când a aflat de companie de la Dan Lupu de la Earlybird.

„Am aflat de UiPath în decembrie 2014 când am primit un e-mail de la unul dintre prietenii mei din România - Dan Lupu de la EarlyBird: «Am un cadou de Crăciun pentru tine. Îţi voi prezenta un start-up cool de aici din Bucureşti». Era vorba de UiPath şi s-a dovedit a fi

într-ade­văr un cadou de Crăciun foarte frumos“, a povestit Ondrej Bartos, managing partner Credo Venures, în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Investor Watch, din culisele investiţiei în actualul gigant UiPath. El a adăugat că prima dată a făcut cunoştinţă virtual cu Daniel Dines.

„Dan mi-a făcut cunoştinţă cu Daniel Dines, cu care am vorbit pentru prima dată pe Hangouts, deci virtual, în ianuarie 2015. În primul rând, cel mai puternic sentiment după primul call a fost că Daniel era foarte pasionat şi avea această viziune şi ambiţie de a face un business la nivel global. Era unul dintre fondatorii care nu se gândeau doar la România, la regiune sau la Europa, ci la nivel global.“

În cadrul primei discuţii, Daniel Dines i-a prezentat viziunea sa de a automatiza procese cu ajutorul software-ului şi i-a spus întreaga poveste a companiei care deja era activă de zece ani pe piaţă, însă nu pe această nişă de RPA (Robotic Process Automation).

„Daniel mi-a povestit de problemele avute în acei zece ani şi de călătoria spre UiPath, Robotic Process Automation - RPA, şi cred că chiar atunci după prima discuţie am ştiut că Daniel era o persoană cu care aş putea cu siguranţă să lucrez fiind a bifat atât de multe căsuţe - determinat, pasionat, ambiţios, competent. A fost suficient de interesant pentru mine pentru a vrea să aflu mai multe. Atunci RPA nu era o categorie, nu multă lume ştia de această tehnologie, aşa că a trebuit să ne uităm la piaţă şi la toată zona de transformare digitală şi am devenit foarte repede la rândul nostru pasionaţi de această tehnologie. Am crezut cu tărie că Daniel şi cu echipa lui, care atunci era formată din zece persoane, vor fi capabili să facă un business de succes. Am crezut că va fi succesul al această magnitudine de acum? Cred că nu. Cred că mă gândeam la cifre mai mici, dar s-au aliniat planetele şi totul a mers bine”, a subliniat Ondrej Bartos. El a crezut încă de la început că UiPath va avea succes, însă nu s-a gândit că va deveni un decacorn sau că va deveni o companie evaluată la 35 mld. dolari, dar a crezut că UiPath ar putea deveni un unicorn, o companie care să valoreze peste un miliard de dolari.

“Când a fost momentul în care am început să realizez că poate fi însă mai mult de atât? Cred că la finalul lui 2017, începutul lui 2018 când compania a crescut foarte rapid şi avea succes în construirea fundaţiei pentru o creştere şi mai mare, Un lucru pe care UiPath a reuşit să îl facă foarte bine a fost scalarea businessului şi în paralel să scaleze infrastructura pentru business. Au reuşit să angajeze foarte rapid specialişti de calibru şi să deschidă birouri internaţionale în mai multe locuri din lume în acelaşi timp. Când am văzut că echipa şi managementul UiPath au reuşit să facă aceste lucruri, atunci am început să cred că va fi un succes formidabil.”

UiPath, start-up-ul tech pornit într-un apartament din Bucureşti de Daniel Dines şi Marius Tîrcă, s-a listat la finalul lunii trecute pe bursa din New York, cea mai puternică bursă din lume, marcând un moment istoric pentru industria de IT din România. Momentul listării UiPath a coincis şi cu aniversarea de zece ani a Credo Ventures.

“Credo a făcut prima investiţie într-un start-up din Cehia pe 21 aprilie 2011, care din coincidenţă a fost chiar cu zece ani înainte ca UiPath să devină o companie publică pe 21 aprilie 2021”, a punctat Ondrej Bartos. El a adăugat că motivul care a stat la baza înfiinţării Credo Ventures a fost faptul că există talent şi potenţial în regiune care nu benefiziază de suficient capital.

“Am fondat Credo pentru că am crezut cu adevărat în talentul şi potenţialul Europei Centrale şi de Est. Am crezut că fondatorii din această regiune sunt capabili să facă lucruri măreţe şi am simţit că nu este destul capital de risc pentru CEE.”

În decursul celor zece ani Credo Ventures a făcut peste 60 de investiţii în regiune din care 5-6 investiţii în România, prima fiind realizată în 2012 în Brainient care a fost vândut apoi către Teads.

“Am început să vin în România, în Bucureşti şi Cluj în principal, prin 2007-2008. Am participat la conferinţe, mi-am creat o reţea de cunoştinţe, m-am uitat la mai multe start-up-uri, dar nu am investit până în 2012 - investiţia în Brainient. Dar încă de la început am simţit potenţialul, talentul şi pasiunea din România. Cred că fondatorii din România se numără printre cei mai ambiţioşi din regiune. Am simţit mereu pasiunea şi aspiraţiile pentru a face lucruri măreţe şi de aceea am continuat să vin în România şi abia aştept să revin fiindcă nu am mai fost din februarie 2020.”

În prezent, Credo Ventures are în portofoliu mai multe start-up-uri româneşti sau fondate de către români, în total realizând cinci investiţii în România până acum.

“Cea mai recentă investiţie în România este TypingDNA, în care am investit alături de Gradient care este unul dintre fondurile de investiţii ale Google, şi GapMinder - VC din România. Înainte am investit de asemenea în DCSĂ şi în Ezra care este al doilea start-up-ul al lui Emi Gal, cel care a creat Brainient. În total, am investit 15 milioane de dolari/euro, din care jumătate în UiPath în mai multe runde de finanţare şi restul în celelalte”, a menţionat el.

Fondul de investiţii din Cehia analizează în continuare ecosistemul de start-up-uri din România, căutând în continuare noi oportunităţi de investiţie.

“Acum suntem la al treilea fond al nostru - Credo III, care se ridică la 100 milioane euro, iar până acum am investit circa o treime din această sumă totală. Deci căutăm noi investiţii, iar România este una dintre pieţele la care ne uităm”, a punctat Ondrej Bartos, menţionând că se află în discuţii cu mai multe start-up-uri de pe piaţa locală.

“Suntem în discuţii cu mai multe start-up-uri din România şi ne-am uitat la sute de start-up-uri din România în ultimii ani - în unele am decis să nu investim, dar vedem că o duc bine, deci e posibil să fi şi ratat câteva oportunităţi din România, dar sperăm să nu ratăm următorul UiPath.”

O campanie Ziarul Financiar Partener: InnovX-BCR