ZF IT Generation

ZF IT Generation. Cristian Dan, cofondator şi CTO al Yayzy - aplicaţie pentru calcularea şi reducerea amprentei de carbon: Am ajuns la investiţii totale de 1,3 mil. lire sterline, iar în a doua parte a anului vrem să demarăm o nouă rundă de finanţare. Acum discutăm cu mai multe bănci mari din Marea Britanie şi România pentru a integra soluţia noastră în sistemele lor

14 apr 2023 Autor: Ioana Nita

Start-up-ul vrea să atragă 20 de clienţi pe zona B2B anul acesta Aplicaţia mobilă Yayzy este disponibilă în 30 de ţări şi are deja câteva zeci de mii de descărcări şi câteva mii de utilizatori activi.

Start-up-ul Yayzy din Marea Britanie, fondat de românul Cristian Dan, împreună cu Mankaran Ahluwalia şi Pedro Cabrero, se află acum în discuţii cu mai multe bănci mari din Marea Britanie, dar şi din România pentru a integra soluţia sa pentru calcularea şi reducerea am­prentei de carbon direct în sistemele acestora de online banking. În pre­zent, soluţia Yayzy este dispo­ni­bilă ca aplicaţie mobilă în App Store şi Google Play, aceasta conectându-se la conturile bancare ale utilizatorilor pentru a extrage şi interpreta datele privind cumpărăturile lor, astfel încât să poată calcula amprenta de carbon pentru fiecare în parte.

„La sfârşitul anului trecut am început să pivotăm spre a vinde tehno­logia ca API (Application Programming Interface - n.red.) către bănci şi instituţii financiare care au acces la date bancare pentru că ele sunt un canal de distribuţie mult mai mai larg decât aplicaţia noastră. Acum ţintim câteva bănci mari în Marea Britanie şi deja suntem în conversaţie destul de avansate cu una din top 3 bănci de aici. De asemenea, am înce­put să deschidem câteva con­ver­saţii şi cu bănci româneşti. În Marea Britanie există o bancă care s-a integrat deja cu un competitor de-ai noştri, deci există un precedent, există po­ten­ţial, mai ales că tehnologia noastră, spre deosebire de cea a com­petitorilor, are o acurateţe mult mai mare. Noi sortăm toate tranzacţiile pe 103 categorii, iar competitorii noştri folosez doar 20 de categorii“, a spus Cristian Dan, cofondator şi CTO al Yayzy, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.

El a pornit proiectul Yayzy la finalul anului 2019, aplicaţia mobilă fiind lansată în 2020. Dezvoltarea aplicaţiei a fost făcută de o echipă de programtori din România, Yayzy având în spate o serie de baze de date despre comercianţi şi estimări privind amprenta de carbon a diferitelor industrii.

“Yayzy este practic o platformă care foloseşte datele bancare pentru a identifica toate cumpărăturile utilizatorilor şi pe bază a acestor cumpărături calculează amprenta de carbon pe care utilizatorul final o produce în atmosferă. Prima soluţie bazată pe această platformă este aplicaţia B2C, care este o aplicaţie mobilă disponibilă în App Store şi Google Play. Aceasta se conectează automat prin open banking la banca utilizatorului pentru a extrage toate aceste detalii şi pentru a-l ajuta să afle care este amprenta sa de carbon săptămânală sau lunară, fără a fi nevoit să listeze el activităţile şi cumpărăturile sale. De asemenea, îl ajută să îşi reducă amprenta de carbon prin recomandarea altor producători sau comercianţi”, a explicat Cristian Dan, adăugând că în aplicaţie există de asemenea o ofertă de “carbon offsets” - proiecte care neutralizează impactul cumpărătorului asupra mediului, acesta având posibilitatea de a investi într-un proiect de plantare de copaci sau de extragere a carbonului din atmosferă cu ajutorul unor dispozitive sofisticate.

Cum funcţionează însă concret tehnologia din spatele Yayzy pentru a determina amprenta de carbon a fiecărui utilizator? “Practic, tehnologia se bazează pe patru nivele de procesare a datelor. Primul nivel este nivelul de identificare a tranzacţiilor bancare şi de găsire a unui producător sau comerciant pe bază acelei tranzacţii. Noi avem o bază de date de 50.000 de comercianţi din Marea Britanie, care creşte zi de zi cu comercianti din toată Europa, pentru că aplicaţia noastră mobilă este deschisă pentru toată Europa şi America. Iar dacă reuşim în primă fază să găsim comerciantul, putem să avem o acurateţe foarte mare de estimare. Următorul nivel constă în folosirea unui algoritm de machine learning prin care, pe baza tranzacţiei, extragem anumite cuvinte cheie importante, cum ar fi <cafea>> , <<brutărie”, etc. şi calculăm care este rata de asociere a acestor cuvinte-cheie cu cele 100 de industrii şi dacă această rată este destul de mare, folosim acest nivel. Al treilea nivel este cel în care folosim toate sugestile utilizatorilor din aplicaţie pentru că, având câteva zeci de mii de utilizatori în aplicaţia de mobil, primim zilnic sugestii. Avem o funcţionalitate specială prin care primim sugestii pentru tranzacţiile care nu au fost identificate corespunzător, iar aceste sugestii întâi le analizăm, le validăm şi după aceea le trimitem înapoi în sistemul de machine learning ca să fie constant optimizat şi să înveţe în continuu practic”, a relatat cofondatorul Yayzy. În ceea ce priveşte cel de-al patrulea nivel, el a precizat că acesta se referă la analiza manuală a tranzacţiilor realizate de echipa Yayzy sau de o terţă echipă.

“Acestea sunt cele patru nivele prin care trece o tranzacţie pentru a fi inclusă într-o categorie anume, Iar pentru estimarea amprentei folosim o bază de date de carbon pe industrie, creată de unul din cei mai importanţi profesori din California, dr. Dr. Suh Sangwon, care a muncit 20 de ani pentru a crea această bază de date pe industrii. Şi el este totodată unul din investitorii Yayzy. Am colaborat cu el ca să proiectăm bază de date, să fie special făcută pentru categorile noastre şi pentru nevoile băncilor.”

Până în prezent, aplicaţia Yayzy a fost descărcată de câteva zeci de mii de ori din magazinele App Store şi Google Play, aceasta fiind disponibilă în 30 de ţări din Europa şi America. Majoritatea utilizatorilor sunt din Marea Britanie însă există şi 100 de utilizatori din România.

Proiectul Yayzy a fost demarat în cadrul unui accelerator, numit Antler, din Marea Britanie, care a fost de altfel şi primul finanţator al start-up-ului, investint 120.000 de lire sterline în runda pre-seed.

“Această sumă ne-a ajuns să dezvoltăm mai departe un MVP şi să angajăm doi programatori şi un designer. Apoi, pe la mijlocul lui 2020 am început următoarea rundă de investiţii doar că era în mijlocul pandemiei şi toţi investitorii erau destul de stresati de starea economiei. A fost un periodă cu provocări pentru strângerea unei investiţii, dar până la urmă am reuşit să convingem patru investitori să pună fonduri de câteva sute de mii de lire sterline, şi mai apoi şi pe dr. Suh Sangwon. Iar cu aceste fonduri am început o campanie de crowdsourcing pe platforma Seedrs din Marea Britanie, în care am reuşit să depăşim ţinta cu 350%.”

Ulterior, start-up-ul a atras şi o investiţie din partea unui angel investor din Silicon Valley, reuşind să atragă în total investiţii de 1,3 milioane de lire sterline până acum. Acum, echipa Yayzy se pregăteşte pentru o nouă rundă de finanţare în a doua parte a anului.

“Până în prezent am folosit fândurile obţinute în principal pentru a dezvolta tehnologia, ca să putem să scalăm infrastructura şi apoi să creştem partea de vânzări Vrem să începem o nouă rundă de investiţi probabil pe la jumătatea sau sfârşitul anului în funcţie de când o să reuşim să încheiem contractul cu unul din clienţii potenţiali cu care discutăm aici în Marea Britanie.”

În cazul aplicaţiei de mobil, modelul de monetizare al tehnologiei Yayzy presupune perceperea unui comision din suma cu care un utilizator alege să contribuie la proiectele ce ajută la reducerea amprentei de carbon. Însă, start-up-ul se concentrează acum pe zona B2B, aplicaţia fiind o metodă de rafinare constantă a tehnologiei din spate. Iar în cazul segmentului B2B, Yayzy va oferi în primă fază soluţia sa băncilor pentru integrare printr-un model de subcripţie săptămânală. În următorii ani, start-up-ul îşi va îndrepta atenţia şi către companiile mici şi mijlocii, dar şi către corporaţii.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR