ZF IT Generation

ZF IT Generation. Ciprian Borodescu, CEO şi cofondator MorphL: Negocierile şi semnarea tranzacţiei de milioane de dolari s-au realizat exclusiv online, fără alte întâlniri decât pe ecranele laptopurilor

11 feb 2021 Autor: Adrian Seceleanu

„Americanii de la Algolia au fost foarte, foarte, foarte generoşi ceea ce a făcut ca această tranzacţie să fie greu de refuzat.“

MorphL, un start-up care a dezvoltat o soluţie bazată pe inteligenţa artificială (AI) pentru a ajuta magazinele online să-şi majoreze vânzările, a negociat vânzarea companiei într-o tranzacţie de milioane de dolari exclusiv online, fără să se întâlnească în persoană cu repre­zentanţii Algolia - în contextul restricţiilor dure de călătorie impuse de pandemia de COVID-19.

„Semnarea a durat o săptămână la propriu în sensul că toţi cei din companie care eram acţionari a trebuit să aplicăm semnăturile online, pe mai multe documente şi modul în care se întâmplă treaba aceasta este că documentele se pun într-un escrow undeva la o terţă parte, toată lumea semnează şi abia după aceea se dă drumul la documente. Discutând lucrurile acestea şi fiind pe mai multe fusuri orare - noi eram în România, Paris, mai era vorba de SUA - şi acolo zona Boston dar şi San Francisco. Până s-au sincronizat toate semnăturile a durat o săptămână“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Ciprian Borodescu, CEO şi cofondator al MorphL. „Am avut foarte, foarte, foarte multe conversaţii cu ei online dar a fost o dinamică interesantă. Pentru că în momentul în care discuţi cu cineva dincolo de masă poate te simţi obligat să dai un răspuns pe loc. În schimb în momentul în care vorbeşti online mai ai această ieşire de a lua lucrurile cu tine, a le analiza şi a reveni la o nouă conversaţie. Sloturile, timpul alocat conversaţiei s-au respectat de fiecare dată. A fost o dinamică diferită, ne-a prins şi decembrie negociind detaliile. De Crăciun şi de Revelion eram cu contractele pe masă”, a adăugat el.

Întrebat dacă a devenit milionar din IT în urma tranzacţiei, cofondatorul MorphL a confirmat că da, fără a oferi detalii exacte. „Aş spune că da, dar nu pot să spun exact sumele. Ce pot să spun este să dau o indicaţie (despre valoare - n. red.). Acestea sunt nişte lucruri publice,

le-am discutat împreună la emisiunea de anul trecut. Noi când discutam despre runda de finanţare anul trecut vorbeam de un milion de dolari la o evaluare a companiei la 4-5 milioane de dolari. Deşi nu pot să spun detaliile sau suma tranzacţiei ce pot să spun este că Algolia, în momentul în care ne-au abordat, eram foarte aproape de a semna o astfel de finanţare. Şi atunci ei au fost în situaţia de a fi foarte, foarte, foarte generoşi ceea ce a făcut ca această tranzacţie să fie greu de refuzat pentru noi.“

Borodescu a fost prezent în unele dintre primele ediţii ale emisiunii, în ianuarie 2020, când planurile sale erau să obţină o finanţare de un milion de dolari pentru expansiune. Compania era anul trecut la una două săptămâni distanţă de a lua o finanţare, când a apărut oferta Algolia, a relatat el.

Alături de Alexandra Anghel, co-fondator, Ciprian Borodescu a luat decizia de a vinde compania după mai multe calcule la rece. „Pentru noi 2020 a fost o intersecţie de tendinţe uriaşă: inteligenţă artificială şi e-commerce. Şi atunci pentru noi a fost o şansă unică de a fi abordaţi de o companie aflată înaintea unei oferte publice de acţiuni, şi a face un exit fără a mai fi nevoie să luăm runde de finanţare. Noi ne imaginam că vom face un exit poate peste 2-3-4-5 ani după mai multe runde de finanţare însă s-a întâmplat lucrul acesta acum şi atunci am fost destul de realişti şi am pus în balanţă - dacă continuăm să luăm finanţări această primă rundă, după care poate încă o rundă şi încă o rundă care ar fi pentru noi, ca fondatori, procentul din firmă pe care l-am mai deţine. Şi atunci, care ar fi valoarea exitului la care ar trebui să ajungem pentru a ajunge astăzi cu oferta Algolia pe masă la aceeaşi cifră sau poate mai mare. Şi atunci au fost nişte discuţii şi nişte analize extrem de obiective. Şi e destul de rar să ţi se ofere atât de rapid - după trei ani de zile de lucrat la MorphL. Dar realitatea este că pentru noi ca fondatori exitul acesta a venit după 15 ani de antreprenoriat. Chiar şi aşa este destul de rar să faci un exit după 3 ani de zile şi deţinând noi ca fondatori atât de mult, pachetul majoritar de acţiuni. Din acest punct de vedere a fost destul de greu de refuzat mai ales că ni s-a oferit şi posibilitatea de a dezvolta tehnologia MorphL mai departe în cadrul Algolia.“

 

Ce a mai declarat Ciprian Borodescu în cadrul emisiunii:

►Noi şi cu celelalte companii am luat finanţări dar asta nu înseamnă că ne-a dus către succes. de data asta la MorphL nu am luat finanţare şi totuşi am avut această şansă. Ţine şi de noroc şi aşa cum mi-a mai spus cineva - aţi avut noroc, dar norocul ăsta v-a prins la muncă. Cumva în momentul în care eşti în acea vâltoare de a face lucrurile să meargă, şi este foarte mult excitement, şi e şi teamă - mai uiţi de aceste aspecte - dar ceea ce ne-a ţinut în picioare a fost încrederea că putem, la un moment, avea un astfel de succes.

►Odată cu achiziţia MorphL Algolia a dechis în România un centru de cercetare şi dezvoltare în Bucureşti axat pe inteligenţa artificială. Planurile sunt să creştem echipa la 15-20 de oameni până la finalul acestui an, deci încă mai avem treabă aici.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR